Hallo,
Ik weet niet of dit bericht in de juiste sectie staat, daarom plaats ik het maar in Algeme elektronica.
Ik heb een HiFimeubel uit beginjaren ‘60 staan, een Grundig SO183. Toen ik hem kocht, een aantal jaren geleden, werkte hij. Weliswaar niet super, maar er kwam geluid uit. Inmiddels niet meer, helaas. Ik wil deze radio graag weer gaan gebruiken en ben daarom op zoek naar iemand die hem/haar kan nakijken en weer werkend kan krijgen. De radio werkt niet meer, geen geluid. Ook de platenspeler doet niets meer, de arm beweegt heel langzaam en de draaitafel draait ook langzaam.
Wellicht is er hier iemand die mij hierbij kan helpen, liefst in het noorden van het land, ik woon in de buurt van Groningen.
M.vr.gr.,
Theo Steeman
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Om te beginnen kan je hier een servicemanual downloaden.
De middelste van de drie is het elektronisch schema de anderen ook 
https://elektrotanya.com/showresult?what=Grundig+SO183&kategoria=A…
Het foutzoeken begint altijd met het controleren van alle voedingsspanningen en basisdingen.
- Visueel (verbrande componenten, bolle condensatoren, andere ongeregeldheden)
- Zekeringen.
- Gloeien de buizen
- Spanningen AC en DC
- AC Rimpel over de afvlak condensatoren. C126/C127. (2x 100µF)
Alle gemeten spanningen zullen hoger zijn omdat de netspanning intussen 230v+ is i.p.v. 220V van de radio.
Er komen hoge DC en AC spanningen voor in het apparaat wees daar bedacht op!
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik heb het schema gedownload dat "vergeten" liet zien.
Het is denk ik een mooi opgebouwd schema, er was duidelijk wat geld voor handen bij de ontwikkeling vqn dit toesten.
Stereo balans EL95, dat levert een schone 5 a 7-Watt op per kanaal.
Verder heeft het schema een uitgebreide klankkleur korrectie, met veel instelmogelijkheden.
Één deel van de audio tegenkopeling(DC instelling) begrijp ik nog niet helemaal, dat is van pin-8, Kathode eerste EEC83 net voor de fase draaier,
die gaat dan ook via 6M8 naar pin-2 van de EEC83 helemaal aan de audio ingang.
Het lijkt er op dat alleen het DC niveau gebruikt wordt van de Kathode van de voorgaande buis, daar de eerste ECC83 sectie de Kathode aan massa heeft.
Voor mij een vreemde schakeling, ik kan mij niet herrinneren dat ik dit meer heb gezien.
Wat valt nog meer op, de EBF89 heeft twee dioden, één doet de AM detectie en de andere diode verzorgt de AGC voro de middenfrequent versterker.
Dan hebben we nog twee dioden en dat is de EAA91, die is voor detectie van de FM modulatie.
Wat oo kopvalt is dat de ECH81 niet gebruikt wordt voor 10.7MHz versterking, het 10.7MHz signaal gaat rechtstreeks naar de eerst MF trafo(10.7 kring)
waar ook de Annode van de ECH81 aan verbonden is maar dan aan de 470KHz kring.
De eerste EF89 versterkt dan bijde MF signalen, en dat gebeurd nog een keer in het Penthode deel van de EBF89.
Leuke schakeling met wat zaken die ik nog niet helemaal kan doorgronden. 
Groet,
Bram
PS
Mijn vader kwam ergens begin 1960 een thuis met een heeeel grooote radio, dat is een ouder model van deze Grundig.
Deze had een donkere kast, radio, platenspeler en een bandrecorder met een goedkleurig chassis, rechts achterop zat de aansluiting voor een grote condensator microfoon.
De radio die in die kast zat, was echt geweldig, zelf jonge Bram had dit al door, de radio moest worden ingelevert toen mijn moeder een nieuw meubel kocht.
Later (5 jaar geleden ongeveer) was ik bij eens klant in Amsterdam Oost, naast het Muiderpoort station in en schoolgebouw en
daar stond in de gang op de begane grond precies zo'n Grundig radio waar mijn Vader mee aankwam, dit in een nog hele nette staat van buiten.
Op woensdag 29 april 2026 20:42:14 schreef TheoS:
Wellicht is er hier iemand die mij hierbij kan helpen, liefst in het noorden van het land, ik woon in de buurt van Groningen.
Je kan hiervoor een advertentie plaatsen in de V&A.
Dank voor de reacties en de link naar de downloads van de schema’s. Hier kan ik zelf alleen niets mee, ik ben geen techneut. Ik zoek iemand die de radio voor mij kan repareren.