Beste forumleden.
Vandaag heb ik een KD-75XE8596 die ogenschijnlijk dood leek open gemaakt. Het toestel deed bij aansluiten van de 230VAC op het oog niets, maar bleek wel vermogen te consumeren. Niet helemaal "dood" dus.
De PSU lijkt in orde in die zin dat de 3,5VDC en de 12VDCreg direct bij het opschakelen van de netspanning in de benen komen. Ook de backlight-voeding doet wat (~75VDC). De 12VDCTCON komt echter niet op.
Nader onderzoek bracht naar voren dat de output van het PFC-circuit direct na opschakelen op ~391VDC staat. Het lijkt er dus op dat het toestel in de benen probeert te komen maar er niet helemaal komt.
Koppel ik het mainboard af, dan heeft de PSU alleen een 3.5VDC output én is de output van het PFC-circuit ~310VDC. Precies het gedrag dat ik verwacht. Mijn voorzichtige conclusie op basis van al het bovenstaande is dan ook dat a) de PSU OK is en b) naar alle waarschijnlijkheid het mainboard defect is. EN gelet op wat er wél en niet gebeurd en met inachtneming van de leeftijd van het toestel (2017) denk ik dan: defecte eMMC.
Helaas: een eMMC-dump voor dit toestel heb ik niet kunnen vinden en een vervangend mainboard voor dit 75" model (met aanduiding 1-982-022-31) blijkt schaars.
Nu dan eindelijk mijn vraag, en vergeef het mij als het een hele domme vraag is:
ik heb in mijn verzameling printplaten een ogenschijnlijk identiek mainboard liggen met precies het genoemde typenummer 1-982-022-31. Dat board is echter afkomstig uit een ander model Sony, namelijk een KD-55XE9005. Maar zo op het oog identiek. Zou dit mainboard bruikbaar zijn in de nu defecte KD-75XE8596? Ga ik dan bepaalde functionaliteit missen? Werkt het überhaupt niet?
Waarom ik het gewoon niet even probeer is vanwege de simpele reden dat het betreffende 75" toestel niet bij mij thuis staat (niet te tillen, en in mijn auto niet te vervoeren).
Dank alvast voor jullie reactie(s)!

Veel voorkomende fouten bij deze mainboarden zijn: processor, EMMC en beide IC's onder het zwarte koelblok. Teveel de revue zien passeren en zelden te herstellen.

1-982-... klinkt als het nummer van de kale printplaat en is dus onbruikbaar om een passende vervanger te vinden. Als de bestukking echt niet verschilt dan op zijn minst de firmware.

Op zaterdag 2 mei 2026 01:56:09 schreef maartenbakker:
1-982-... klinkt als het nummer van de kale printplaat en is dus onbruikbaar om een passende vervanger te vinden. Als de bestukking echt niet verschilt dan op zijn minst de firmware.

Het ís inderdaad het nummer van de printplaat. En ja - als de bestukking identiek is, dan zou ook ik verwachten dat er een verschil zal zijn in de firmware.
Echter, wat ik niét begrijp, is dat de laatste firmware-update die is uitgebracht voor dit model niet specifiek voor dit model is, maar voor een hele reeks toestellen?? Dus waarom zou het mainboard van een KD-55XE9005, met ogenschijnlijk dezelfde bestukking, en voorzien van deze firmware update, het niet gewoon doen in de KD-75XE8569? Ik kan het nog even niet bedenken. En tenzij iemand met het antwoord komt, spendeer ik er nog maar een on-site bezoekje aan om het uit te proberen.

Wordt vervolgd.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (12%)]

De eerste valkuil is dat je niet alle onderdelen zult hebben nagelopen, al zijn het maar een paar weerstandjes of 0 ohm bruggetjes waarmee een configuratie zou kunnen zijn ingesteld.

Ik heb zelf te maken met professionele monitoren (niet Sony) waar dezelfde firmware ook geldig is voor meerdere modellen. Omdat de aansturing van bijvoorbeeld het panel eigenlijk nooit hetzelfde is, moet de firmware wel degelijk "weten" op welk model hij draait. Dat kan bijvoorbeeld ingesteld zijn met dipswitches. Het kan ook tijdens de eerste installatie geconfigureerd zijn in de fabriek.

Maar inderdaad, proberen is de makkelijkste manier om het zeker te weten. Ik rommel bij bovenstaande monitoren ook wel eens om wat uit te vinden.

Ik zou nog even verslag doen. Bij deze.
Zoals eerder gemeld hebben de printen van de mainboards in de KD-55XE9005 en de (defecte) KD-75XE8596 dezelfde aanduiding: 1-982-022-31. Dat dit zo is betekent inderdaad niet dat de boards per sé identiek zijn. Er kunnen hardware verschillen zijn die je gelet op de grote hoeveelheid (kleine) onderdelen gemakkelijk over het hoofd ziet. Ook kunnen er software verschillen zijn.
Omdat ik niet aan een vervangend mainboard voor de defecte KD-75XE8596 kon komen heb ik de proef dus maar op de som genomen; defecte mainboard eruit, vervangende mainboard uit een werkende KD-55XE9005 (met paneelschade) erin. Resultaat? Na het opstarten blinkte de standby-LED wit/groen: doorgaans een indicatie dat (het vervange) mainboard en de TCON elkaar niet "kennen".
Dus: TV opnieuw opgestart, ditmaal met een USB-stick met de juiste file "upgrade_loader.pkg" in de root-directory. Na circa 30 minuten: yes! Het android-boot logo verschijnt en het toestel lijkt weer helemaal okay.
Zoals de Engelsen dat zeggen: "The proof of the pudding is in the eating".