testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
niet echt een mysterie, B ledlampen en dimmen is een ramp in het geheel. vandaar dat de gewone ledlamp wel dimt. lamp geheel ombouwen of zet er een merk led lichtbron in. als de lichtbron niet past door dat los te klikken glazen ronde kapje over de r7s staaf, die kan vervallen want dat was voor de hitte van de halogeenlamp.
De ledvervangers van de bekende merken zijn allen niet te dimmen.
Ik zou er inderdaad een ander soort lichtbron in bouwen en dit ding terug sturen.
Hij is immers niet stuk!
het zou mij verwonderen indien het met de nieuwe lamp en oude dimmer nu wel prima zou werken; maar je weet maar nooit...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een ledlamp is helaas niet als een gloeilamp:
Als je 20 verschillende merken/typen aanschaft reageren ze (bijna) allemaal anders op een bepaalde dimmer helaas...
Ik heb het gehad dat bepaalde ledlampen prima werkten op een dimmer... tot ik de stofzuiger aanzette... 
(allerlei onregelmatige felle flitsen tijdens het stofzuigen...)
[Bericht gewijzigd door Arco op (35%)]
Op dinsdag 5 mei 2026 11:51:49 schreef Luc6580:
het zou mij verwonderen indien het met de nieuwe lamp en oude dimmer nu wel prima zou werken; maar je weet maar nooit...
Ik denk ook niet dat dit gaat werken, maar dan heb ik ‘bewijs’ in handen. Klachtenbrief wordt al voorbereid.
Zoals verwacht doet de tweede lamp het ook niet. Retour.
Ik heb er mijn buik van vol, meer energie besteed dan ik ooit zal besparen en monteer weer de halogeen lamp + dimmer.
Ik zag dat deze lamp ook via Bol verkocht wordt; daar staat het 'bol' van negatieve recensies. Ligt dus niet aan mij.
Dank voor jullie meedenken!
Op woensdag 6 mei 2026 15:37:23 schreef Erres:
Zoals verwacht doet de tweede lamp het ook niet. Retour.
Ik heb er mijn buik van vol, meer energie besteed dan ik ooit zal besparen en monteer weer de halogeen lamp + dimmer.Ik zag dat deze lamp ook via Bol verkocht wordt; daar staat het 'bol' van negatieve recensies. Ligt dus niet aan mij.
Dank voor jullie meedenken!
Als de led lamp op volle kracht een bruikbare lichthoeveelheid geeft, kan je die zonder dimmer gebruiken; tenslotte zal je verbruik maar 1/8 zijn voor dezelfde hoeveelheid licht.
Op woensdag 6 mei 2026 16:12:32 schreef Luc6580:
[...]
Als de led lamp op volle kracht een bruikbare lichthoeveelheid geeft, kan je die zonder dimmer gebruiken; tenslotte zal je verbruik maar 1/8 zijn voor dezelfde hoeveelheid licht.
Ja, maar dat is te fel in dit geval. Bovendien wil ik heel graag kunnen variëren.
PS: de klantenservice van zowel 123LED als Groenovatie was zeer behulpzaam. Jammer dat Groenovatie een inferieur product verkoopt.
Op woensdag 6 mei 2026 17:25:43 schreef Erres:
[...]
Ja, maar dat is te fel in dit geval. Bovendien wil ik heel graag kunnen variëren.
Als je een led lamp te fel vindt en op een vaste waarde wil dimmen, kan je ook een c in serie proberen te zetten. Wel vaak even een beetje zoeken naar de juiste waarde maar werkt wel vaak goed.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 6 mei 2026 19:44:01 schreef Erres:
Jammer dat Groenovatie een inferieur product verkoopt.
Stond er bij de omschrijving van de lamp dat deze dimbaar zou zijn? Zo niet, dan is dat wel een erg ruwe conclusie...
Ja zeker een dimbare lamp! Firma weigert de twee lampen terug te nemen, en schuift de schuld op mij.
Dan zijn ze dus juist NIET behulpzaam is mijn conclusie.
Je hebt wettelijke garantie, lamp is niet kapot, maar werkt niet zoals verwacht dus moeten ze beiden gewoon terugnemen.
Na mijn laatste contact met de klantenservice ben ik inderdaad tot die conclusie gekomen. Ik wacht nog een eventuele laatste reactie van hun kant af (heb gezegd dat ik de twee lampen tóch wil terugsturen, en dat ze dan mogen bekijken welke van de twee ‘onoordeelkundig’ gebruikt is) en zal dan hier en daar wat recensies plaatsen. Weet nog niet of ik er verder werk van ga maken (Consumentenbond? )ivm tijd en moeite voor €30.
Op Google maps vind je vele negatieve reacties op dit bedrijf.
Hieronder hun laatste bericht:
Wij hebben u op geen enkel moment gezegd dat er op de lamp of de verpakking zou staan op wat voor LED dimmer de dimbare LED lamp gebruikt kan worden. Dat wordt nooit gedaan, ook niet bij lampen van bijvoorbeeld Philips of Osram.
Wat ik u wel heb verteld is dat we er op de productpagina bewust voor waarschuwen zodat u als klant hiervan op de hoogte bent en eventuele vragen kunt stellen.
Ook heb ik u nergens gezegd dat u de LED lampen alleen met technische kennis kunt gebruiken, maar omdat de melding er staat weet u wat voor dimmer erbij gebruikt moet worden. En als u dat niet weet dan is dat niet erg, dan kunt u er gewoon even navraag over doen.
wij hadden u daar dan keurig verder antwoord op kunnen geven.
Dat is dan ook de reden dat we het melden, niet in kleine lettertjes maar op de productpagina, waar staat: " Let op! Werkt alleen met (traditionele) fase aansnijding (PWM, TRIAC) LED dimmers." Met daarachter een linkje op de woorden "Lees hier meer over LED dimmers." En dat stuurt u dan hier naarrtoe: https://www.ledshop-groenovatie.com/led-dimmen
Bij onjuist gebruik en installatie van onze producten, en wanneer het defect is veroorzaakt door de gebruiker, geldt helaas de garantie en recht op retour niet.
Je hebt in ieder geval recht op teruggave zonder reden binnen 14 dagen, dat is wettelijk vastgelegd.
Dus lamp 2 kan in ieder geval zo retour.
Aangeven dat je binnen de 14 dagen bedenktijd het toch niet wil.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/v…
[Bericht gewijzigd door revado op (13%)]
‘60 dagen bedenktijd’ zeggen ze zelfs. Maar retourneren moet met code oid, dus als je die niet krijgt ben je nergens. Aangetekend opsturen opeigen initiatief kost bij wijze van spreken meer dan de lamp(en). Ja, het is onrechtvaardig.
Doet me denken aan de rubriek ‘Stekeligheden’ van de Consumentenbond.
Stuur je een mail en vraag om een RMA code.
"Lamp voldoet niet aan de verwachtingen" en kijk wat ze doen.
Ok, de lampen worden teruggestuurd, en vervolgens ‘U hebt de lamp kapotgemaakt’ zeggen ze dan. En dan wordt het hun woord tegen het mijne. En ben ik weer eens verzendkosten kwijt.
Zoals gezegd: ik wacht nog een laatste reactie af, als die nog komt. Ik zal daar inmiddels al een reputatie hebben 
Sterker nog: je betaalt ook nog eens 4 euro 'retourkosten'!
https://www.ledshop-groenovatie.com/retouren
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bij een koop op afstand zijn retourkosten toh niet zo raar. Jij hebt het recht om de goederen zonder opgaaf van reden terug te sturen omdat je de spullen niet in de winkel hebt kunnen bekijken. Bij wijze van gedeeld risico betaal je dan weer wel de verzendkosten voor de retour, wat opzich logisch is (aangetekend is een beetje teveel van het goede maar met track & trace is natuurlijk wel handig).
Alleen als er sprake is van een fout van de winkel of garantie, is het zonder meer te verwachten dat zij de retourkosten betalen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sorry dat had ik even niet meegekregen... Voor zakelijke retouren heb ik dat wel vaker gezien maar voor consumentenretouren weet ik eerlijk gezegd niet zeker of dat wel mag.
Roland11
Golden Member
Als je een complete bestelling terugstuurt als consument, dan moet de webshop het totale factuurbedrag aan je terugbetalen --> dus incl. de verzendkosten van de 'heenweg' zeg maar.
Maar retourkosten ?! Daar heb ik nog nooit van gehoord bij consumentenverkoop...
Het is ook wel erg cryptisch, er staat "Retourkosten: €4" zonder enige toelichting.
Volgens mij mag dat niet zo maar...
Misschien wordt bedoeld: U krijgt een retouretiket voor de terugzending, en dat kost EUR 4. Dat zou een nette service zijn, maar zonder toelichting weet je niet 100% zeker of ze dat bedoelen.
Als ik even Google dan blijkt dat met "retourkosten" (bijna) altijd de kosten van terugsturen worden bedoeld die moeten betaald worden aan PostNL / DHL etc. Als dat zo is, lijkt me er niets mis mee met die retourkosten.