Ik bouw een 12V accu met 16 oude LiFePO 100A (edit: Ah natuurlijk) cellen. Status van de cellen is onbekend (wel allemaal boven de 3V, dus niet volledig dood) dus ik ga ze nog per 4 in serie zetten, opladen en gecontroleerd ontladen* om een indicatie van de (onderlinge) kwaliteit en capaciteit te krijgen. (Ze zijn per 5, per 5 en per 6 in RVS 'spanbanden', popnagels en aluminium platen ingeklemd dus als ze niet loshoeven, laat ik ze zo zitten).
Mochten ze allemaal redelijk tot goed zijn, dan ga ik alle vier de 4S accu's parallel zetten en deze gaan dan via de balanceerdraden op celniveau parallel geschakeld worden (JK 300A BMS met 2A balanceerstroom).
Ik maak me zorgen om de stromen die dan via de balanceerdraden gaan lopen tussen de (door veroudering niet helemaal gelijke) cellen onderling. Is dan een 0,5mm^2 draadje genoeg? Ik denk zelf meer aan bv. een 2,5mm^2 verbinding tussen de cellen.
Er komt een Victron Phoenix 12/3000 aan te hangen die zelden boven de 1500W zal hoeven leveren.
* Ik heb >10 H4 lampen met doorgebrande dimlicht gloeidraad liggen, dus 2 x groot licht parallel is ongeveer 10A belasting en dan elk uur even de spanning per cel opschrijven zou een idee moeten geven
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zolang alles goed gaat, zal de stroom die er tussen de cellen loopt niet zo groot zijn, aangezien de grote stroom door de 4 cellen in serie loopt, en de dwarsverbindingen alleen de stroom voeren die wordt veroorzaakt doordat de cellen die daarmee parallel staan niet dezelfde capaciteit hebben. Als één cel nog 80Ah haalt en zijn broertje 100Ah, en je het pakket in een uur leeg trekt, zou er 20A lopen door die verbinding. Naarmate de belasting minder wordt, en het ontladen dus langer duurt, zal die stroom ook proportioneel kleiner zijn.
Het wordt pas echt interessant als één van de cellen open zou falen; de capaciteit is dan 0. Omdat de cellen die daarmee in serie staan nog wel stroom leveren, zal de stroom door de balanceerdraden veel groter worden. Je zou al die draden veel dikker kunnen maken om dat op te vangen, of ze allemaal een zekering in serie geven, of besluiten dat die failure mode niet zo waarschijnlijk is en er niets mee doen.
Waar staat die 2A balanceerstroom voor? Ik zou denken dat het BMS met max 2A balanceert. Dat balanceren is namelijk iets wat het BMS doet en niet iets wat gebeurt omdat de ene cel verder leeg is dan de andere cel.
BMS print kan inderdaad met max 2A actief balanceren.
Ik zat er inderdaad aan te denken de balanceer draden op elke cel met bv. 10A te zekeren maar dacht tevens dat ik waarschijnlijk weer problemen zoek waar ze niet zijn. Als de cellen echt flink verschillen zou dat in de 10A belastingtest per 4S er al uit moeten komen.
Ik ga het simpel houden met 1,5mm of 2,5mm massief draad (meest praktisch denk ik) om de cellen parallel te zetten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De draden naar je BMS moeten geschikt zijn voor die 2A.
De draden waarmee je de vier cellen parallel zet, hoeven officieel niet de complete belastingstroom aan te kunnen, maar ik zou ze er wel op berekenen.
De 100Ah cellen kunnen vast en zeker 100A leveren, dus mogelijk ga je ze met 400A belasten. Als je vereffeningsdraden dan 100A aankunnen is het wel ongeveer goed.
Maar als je een "single purpose" voor dit ding hebt en je zegt: M'n max belasting is nog geen 10A, dan kan je een "geschikt voor 10A" draad nemen.
Let op bij het bouwen van de accu: Zorg eerst dat ALLE cellen geheel opgeladen zijn. 3.6V of zoiets. DAN ga je de vereffeningsdraden aansluiten. Als op dat moment de spanningen niet gelijk zijn dan gaan er heel grote stromen lopen en dat wil je niet. (Sparkygsx zegt dat het wel meevalt, ik vind het niet belangrijk genoeg om te gaan experimenteren om aan te tonen dat het fout gaat... (met als gevolg dat het fout gaat als ik gelijk heb)).
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@rew: ik had het over een verschil in capaciteit, niet de lading op het moment van aansluiten. Een significant verschil zal daar zeker voor problemen zorgen.
Als je in een pakket van 100Ah cellen één cel hebt die maar 50Ah is, en je een grote stroom uit het pakket trekt, zou er een flinke stroom door die balanceerdraden gaan lopen; immers, die ontbrekende 50Ah moet aangevuld worden vanuit de cellen waarmee die parallel staat.
Met 4 cellen parallel zou dat de helft (100Ah/50Ah) van de stroom door één van de 4 parallel geschakelde cellen komen, dus 1/8ste van de totale stroom.
Voor de beeldvorming nog wat foto's. Zoals gezegd hoop ik echt flinke afwijkingen (=rotte cel) er vooraf uit te halen.
Laatste foto is hoe ik vier 12V accu's wil maken ervanuitgaand dat ik de huidige verbindingsplaatjes ook tussen de verschillende blokken kan gebruiken (en hopelijk de inklemming niet hoef los te maken). Er zit een boogje in om uitzetten van de cellen op te vangen dus dat lukt denk ik wel. Overigens zijn die plaatjes (dikte met micrometer gemeten) ongeveer 11mm^2 en dubbel uitgevoerd (dus ~22mm^2).
Poosje geleden deed er iemand op CO nog 56 van deze cellen weg, maar iemand was me voor (voor ongeveer 10€ per (oorspronkelijke) kWh durfde ik de gok wel aan maar ze waren voor iets meer al verkocht).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wat is de achtergrond van de accu's ? als het een pack is wat aan de laad/ontlaad cycli zit zal het niet veel meer gaan worden. 1 cel die slecht is en nog weinig cycli heeft gehad is een gunstig geval. maar dat is meestal niet zo. een thuisaccu van zeg 10 jaar oud is een geval van de slechte hoek. zoiets zit aan de cycli. net als dat een agm uit een ups meestal ook nutteloos is. die zijn rot van hoge ontlaadstromen en geladen zijn bij hoge temperatuur.
Ze werden verkocht met een foto dat ze als 48V thuisaccu werden gebruikt en één cel had 0,00V spanning volgens een printscreen van de BMS app. Daarom werden er 4 (totaal) andere (ook gebruikte) 100Ah cellen bijgeleverd om weer een werkend 48V pack te maken. Na wat bieden en tegenbieden kwamen we op een prijs uit ZONDER het 100A DALI BMS (dat zou bij mij toch maar op de plank terecht zijn gekomen omdat ik nog geen doel heb voor 48V accu's maar wel een netspannings loze garage met een paar zonnepanelen en een Phoenix 12/3000). Bij thuis nameten van de cellen zat er wat verschil in spanning onderling per cel maar alle cellen waren boven de 3V dus ik denk en hoop dat er een probleem in de aansluitingen en/of het DALI BMS zelf zat en de cellen voor mijn doel nog even meekunnen (voor 100€ voor 16 GBS cellen en 4 gelijke 100Ah cellen van een ander merk).
Sowieso een leertraject voor omgaan met LiFePO accu's en hun BMS'en.
Edit: de andere 4 cellen. Behuizing zit aan de min-pool vast en met het afkrabben van schuim dat er op zat heb ik wat plastic beschadigd, dus hier alvast met rubberachtige matjes die ik had liggen ertussen.
[Bericht gewijzigd door r-p op (10%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 6 mei 2026 17:45:00 schreef SparkyGSX:
@rew: ik had het over een verschil in capaciteit, niet de lading op het moment van aansluiten. Een significant verschil zal daar zeker voor problemen zorgen.Als je in een pakket van 100Ah cellen één cel hebt die maar 50Ah is, en je een grote stroom uit het pakket trekt, zou er een flinke stroom door die balanceerdraden gaan lopen; immers, die ontbrekende 50Ah moet aangevuld worden vanuit de cellen waarmee die parallel staat.
Met 4 cellen parallel zou dat de helft (100Ah/50Ah) van de stroom door één van de 4 parallel geschakelde cellen komen, dus 1/8ste van de totale stroom.
Ik denk niet dat je het zo kan schatten. Als je 100A trekt, en de totale capaciteit is 100+100+100+50, dan levert de slechte cel ongeveer 14A, terwijl de andere drie ieder 28A leveren.
Die verschilstroom moet niet door de balanceerdraden gaan lopen. Als het volgende cel-niveau niet dezelfde verdeling heeft, dan kan er wat stroom door de vereffeningsdraden lopen. Die zijn kort en kan je makkelijk begroten op een forse stroom.
In ieder geval hangt het enigszins af van het gewenste gebruik. Ga je hem als startaccu gebruiken, dan is "afname 400A" niet uitgesloten en was mijn advies 100A vereffening te kiezen. Maar bij een startaccu is "een uur lang 400A" weer duidelijk NIET de bedoeling. Bij een minuut lang starten mag de boel best iets warm worden. Maar wordt het een thuisaccu met 4kW inverter... dan is dat weer WEL iets waar je rekening mee moet houden.
Nu ik TS z'n reactie lees: De 400Ah is voornamelijk bedoeld om capaciteit te hebben en ontlaadstromen gaan heel erg beperkt zijn.
Meet de capaciteit van ieder van de 20 cellen.
Sorteer de cellen van slechtst (1) naar best (20).
Zet 1-2-3-4 in serie, zet 8-7-6-5 daaraan parallel enz. Zo is hopelijk de capaciteit van 1+8 ongeveer hetzelfde als 4+5.
SparkyGSX
Op vrijdag 8 mei 2026 08:19:24 schreef rew:
[...]Ik denk niet dat je het zo kan schatten. Als je 100A trekt, en de totale capaciteit is 100+100+100+50, dan levert de slechte cel ongeveer 14A, terwijl de andere drie ieder 28A leveren.
Klopt, maar de cellen die in serie staan met die slechte cel leveren wel allemaal 25A, en het verschil zal dus door de balanceerdraden lopen. Als je alleen kijkt naar de 2A balanceerstroom van het BMS zou je concluderen dat 0.5mm^2 ruimschoots genoeg is.
Op woensdag 6 mei 2026 00:31:02 schreef r-p:
(JK 300A BMS met 2A balanceerstroom).
Ik maak me zorgen om de stromen die dan via de balanceerdraden gaan lopen tussen de (door veroudering niet helemaal gelijke) cellen onderling.
Volgens mij kan je er beter vanaf blijven als je het ene zegt en het andere dan vraagt......
Op vrijdag 8 mei 2026 08:58:20 schreef SparkyGSX:
[...]
Klopt, maar de cellen die in serie staan met die slechte cel leveren wel allemaal 25A, en het verschil zal dus door de balanceerdraden lopen. Als je alleen kijkt naar de 2A balanceerstroom van het BMS zou je concluderen dat 0.5mm^2 ruimschoots genoeg is.
Die balanceerdraden sluit je aan de ene kant aan op de accu, de andere kant op het BMS. In het BMS zit een schakeling en wat intelligentie om bij onbalans van de spanning in de individuele cellen dat ongedaan te maken, door de betreffende cel op te laden met de naastliggende cel die een hogere spanning heeft.
Dat heeft nul komma niks van doen met het ontladen van de cellen omdat je stroom nodig hebt. Daarbij vermoed ik dat een BMS pas gaat balanceren wanneer de accu min of meer vol is en er praktisch geen laadstroom meer loopt.
Over welke soort balancer beschik je? Een actieve of een passieve?
Een passieve balanceert alleen bij het opladen wanneer de 3,60v per cel bereikt wordt.
Een actieve balanceert de cellen constant (met in uw geval een max stroom van 2A).
Op vrijdag 8 mei 2026 10:40:58 schreef Luc6580:
Over welke soort balancer beschik je? Een actieve of een passieve?
Een passieve balanceert alleen bij het opladen wanneer de 3,60v per cel bereikt wordt.
Een actieve balanceert de cellen constant (met in uw geval een max stroom van 2A).
staat er toch bij: (JK 300A BMS met 2A balanceerstroom)
De spanning waarbij er gebalanceerd wordt is NIET bij 3,6 V per cel en zeker ook niet constant! ! !
Bij de JK BMS geef je dat zelf in.
Ook met de voorwaarde "hoeveel verschilspanning"
Ik balanceer boven 3,45V met een diff van 0,01V
En als er staat 2A dan is dat zeker niet passief.
Verder vind ik 3.5 Volt per cel meer dan genoeg, ver onder 3,6 !
Op je initiele vraag, hoe dik de balanceerdraden moeten zijn; staat het antwoord er toch bij:
Ze moeten 2A aankunnen.
Meer kan je BMS niet balanceren aldus...
SparkyGSX
Op vrijdag 8 mei 2026 09:59:19 schreef Zeeuwsekees:
[...]
Dat heeft nul komma niks van doen met het ontladen van de cellen omdat je stroom nodig hebt.
Jawel, en ik heb al uitgelegd waarom: er staan 4 sets van 4 cellen parallel, dus die balanceerdraden gaan niet alleen van de cellen naar het BMS, maar ze verbinden dus ook de sets onderling. Als die sets gaan afwijken, kan er een forse stroom door die draadjes gaan lopen.
Hebben jullie (meerdere gebruikers) gewoon niet de moeite genomen om het hele topic te lezen, of is het zo slecht gesteld met begrijpend lezen tegenwoordig?
Ik had inderdaad over het parallel zetten heen gelezen, maar feitelijk heb je dus 1 BMS voor vier accupakketten. Elke balanceerdraad gaat van een accucel naar het BMS. Welke draad gaat er parallel lopen?
Als ik het positief insteek, dan stel ik dat het BMS de stroomsterkte beperkt tot die 2A. Als ik het negatief insteek, ben je aan het klooien op een manier waar het BMS niet voor is bedoelt en dat je jezelf in de voet schiet. Het BMS heeft juist tot doel (te hoge) stromen te voorkomen.
Ik heb nu even geen beeld hoe het aan elkaar geknoopt moet worden, maar als je dikke draden nodig hebt, omdat je BMS niet functioneert, waar ben je dan precies mee bezig?
Op vrijdag 8 mei 2026 13:10:43 schreef SparkyGSX:
[...]
Jawel, en ik heb al uitgelegd waarom: er staan 4 sets van 4 cellen parallel, dus die balanceerdraden gaan niet alleen van de cellen naar het MBS, maar ze verbinden dus ook de sets onderling. Als die sets gaan afwijken, kan er een forse stroom door die draadjes gaan lopen.Hebben jullie (meerdere gebruikers) gewoon niet de moeite genomen om het hele topic te lezen, of is het zo slecht gesteld met begrijpend lezen tegenwoordig?
Balanceerdraden zijn voor ons de draden tussen balancer en cellen en daar kan niet meer dan 2A door lopen.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt zijn de verbindingen om verschillende cellen parallel te schakelen.
Als je ons op een verkeerd been zet door uw vraag verkeerd te stellen en wij wel "begrijpend" kunnen lezen, dan is het maar normaal dat het antwoord niet is wat je verwacht had.
Wij kunnen niet anders dan antwoorden op uw verkeerd gestelde vraag.
fcapri
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Op vrijdag 8 mei 2026 14:07:32 schreef Luc6580:
Als je ons op een verkeerd been zet door uw vraag verkeerd te stellen en wij wel "begrijpend" kunnen lezen, dan is het maar normaal dat het antwoord niet is wat je verwacht had.
TS was dat blijkbaar wel van plan
Op woensdag 6 mei 2026 00:31:02 schreef r-p:
Mochten ze allemaal redelijk tot goed zijn, dan ga ik alle vier de 4S accu's parallel zetten en deze gaan dan via de balanceerdraden op celniveau parallel geschakeld worden
balanceerdraden worden NIET gebruikt om de parallel cellen met elkaar te verbinden.
je pack verbind je in serie/parallel met die dikke metalen balkjes.
en naar je BMS ga je met balanceer draden. in mijn ebike batterijen zet ik de parallel cellen ook gewoon met die nickelstrips aan elkaar en niet met bms draad.
ik hoop toch niet dat je 1 bms neemt, en daar 2 balance stekkers inplugt om 1kabel naar 1 accu te brengen en 1 kabel naar een andere.
2de punt: als die cellen permanent aan elkaar hangen, zouden ze beide op dezelfde capaciteit zitten.
als er dan 1 cell wat zwakker is, en er moet bv 50A geleverd worden, dan loopt er 10A uit de zwakke cel en 40A via de sterke cel.
ook hier GEEN stroom door de balance draden
balancedraden worden gebruikt om in SERIE de boel te balanceren.
als 1 cell op 3V staat en een andere op 3,5V, zal je die 3,5V cel via de balance draden met 2A overbruggen zodat de lege cell met 2A kan worden bijgeladen
SparkyGSX
Nogmaals, capaciteit is niet hetzelfde als lading. Capaciteit is hoeveel erin KAN, lading is hoeveel erin ZIT.
Kijk even naar de foto's van de TS, en leg je even uit hoe je met die kleine plaatjes 4 cellen parallel kunnen zetten, en in serie, zonder de pakketten uit elkaar te halen. Lijkt me soort van onmogelijk, en daarom vraagt de TS hoe dik de draden moeten zijn.
@luc6850: als je 4 pakketten van 4 cellen in serie hebt, komen er dus op elke balanceer aansluiting van het BMS 4 draden, één van elk van die pakketten dan 4 cellen in serie. Via die draden heb je dus de pakketten onderling verbonden.
Die plaatjes zijn de verbinding tussen de accucellen die allemaal (ongeveer) 3V hebben. TS wil 12V, dus zitten er plaatjes tussen 4 accucellen. Waar dat niet gaat, moet je met een kabel gaan werken.
Maar wil je dit goed doen, moet je per accupakket van 12V een BMS installeren en niet een (vermoedelijk) BMS voor een 48V systeem. De draden worden allemaal aangesloten op de pluspool, waarbij de volgorde belangrijk is. Die moet overeenkomen met de volgorde van de accucellen. Cel 1 wordt aangesloten op contact 1, cel 2 op contact 2 enzovoorts. De spanning van cel 1 wordt gemeten tussen de nul en de pluspool van cel 1. De spanning van cel 2 wordt gemeten tussen de pluspool van cel 1 (die verbonden is met de minpool van cel 2) en de pluspool van cel 2. Balanceren gebeurt vervolgens door twee pluspolen te koppelen (en de bijbehorende minpolen), zodat een cel met een hogere spanning de cel met een lagere spanning oplaadt.
Voor het balanceren moet TS dus 4 stuks 12V BMS kopen. En voor het vervangen van de strips een kabel met een gelijke of grotere diameter.
SparkyGSX
Met 4 losse BMS systemen kan dat inderdaad zo, maar volgens mij wil de TS alles met één BMS systeem doen dat hij al heeft.
Mooie uitleg verder, maar ik heb meerdere BMS systemen ontworpen, waaronder één voor luchtvaart, ik denk dat ik ongeveer weet hoe dit werkt 
benleentje
Golden Member
Het wordt pas echt interessant als één van de cellen open zou falen; de capaciteit is dan 0. Omdat de cellen die daarmee in serie staan nog wel stroom leveren, zal de stroom door de balanceerdraden veel groter worden.
HEt zijn balanceer draden met daar vermoedelijk achter een controller die de max stroom regelt dus hoe kan daar ooit meer dan 2A gaan lopen?
Ik maak me zorgen om de stromen die dan via de balanceerdraden gaan lopen tussen de (door veroudering niet helemaal gelijke) cellen onderling.
Geen idee welke balanceer controller je hebt en of dat met we. De weerstand van de draden zal wel iets een rol spelen maar zolang dat kort is is ook dat geen probleem. Laat je lijden door de dikte die je kan aansluiten op de balanceer controller van de draden.
Is dan een 0,5mm^2 draadje genoeg?
Voor 2A is dat meer dan genoeg
SparkyGSX
Ok, nog één keer. De TS heeft 4 keer 4 cellen in serie. Hij heeft één BMS, en wil de cellen onderling verbinden, zodat het voor het BMS lijkt alsof er 4 cellen van 400Ah in serie staan. De eerste cel van het eerste pakket staat dus parallel met de eerste cel van de andere 3 pakketten. De tweede cel van alle pakketten staan parallel, en zo ook de derde en vierde cellen van alle pakketten.
Het gaat dus om de draden tussen de pakketten, en daar kan veel meer stroom lopen dan de 2A die het BMS kan balanceren.