Hoi. Ik gebruik een oude Omron PLC voor een stukje domotica (rolluiksturing enz).
Ik zou deze graag preventief willen vervangen. Eerst dacht ik aan een Logo maar dat is moeilijk om iets "complexer" te programmeren.
AI stelt als vervanging een Schneider TM221CE32R of een delta DVP PLC voor.
Heeft er iemand hier ervaring mee
of een ander voorstel?
Ik wil wel iets dat binnen 20-30jaar makkelijk kan vernieuwd worden dus geen zelfbouw arduino oid
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Een koyo click plc? Met wat I/O modules.
https://www.plcdirect.eu/nl/producten/plc-hardware/click-plc/click-plc…
Zijn relatief goedkoop en vrij te gebruiken software voor zover ik weet (dat is de grootste kosten post anders).
Wel eentje met PNP outputs kopen als je schakelt tegen + anders NPN tegen -. Aangezien je blijkbaar al wat hebt kan die Omron goed een NPN uitvoerign zijn. Dus oppassen geblazen.
Heel ander idee/concept: Of je gebruikt van die Shelly 2PM G3 dingen, kosten ook erg weinig en passen in een inbouwdoos. Is vanalles van te koop. Werken via wifi en kun je ook besturen van buiten af.
Op vrijdag 8 mei 2026 16:27:10 schreef henri62:
Een koyo click plc? Met wat I/O modules.https://www.plcdirect.eu/nl/producten/plc-hardware/click-plc/click-plc…
Zijn relatief goedkoop en vrij te gebruiken software voor zover ik weet (dat is de grootste kosten post anders).
Koyo is een leuk ding en erg goedkoop. Delta DPV heb ik ook m'n oog al eens op laten vallen trouwens. Delta heeft in ieder geval meer keus dan welk fabrikaat ook.
Overigens is de ontwikkelsoftware voor die min Schneider PLC ook gratis: EcoStruxure Machine Expert - Basic
Op donderdag 7 mei 2026 22:48:28 schreef hast66:
Ik wil wel iets dat binnen 20-30jaar makkelijk kan vernieuwd worden dus geen zelfbouw arduino oid
Dat gaat helaas niet meer lukken. Misschien dat je met een Codesys PLC wel zoveel geluk hebt. Dan zou je bijvoorbeeld een kunnen kijken naar een Hitachi RIO3.
Dat RIO3 systeem is een inkoopdeel voor Hitachi. Ik gebruik dezelfde modules van Control Techniques. De modules van de diverse merken zijn niet te mixen, ondanks dat ze allemaal van dezelfde band rollen, da's dan wel weer jammer.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat wist ik niet dat de RIO3 (gebruik ik ook) een inkoop deel is.
Dat je modules niet uit kunt wisselen is dan denk ik bewust zo gemaakt.
Ik heb hetzelfde gezien met de VIPA SLIO serie (tegenwoordig Yaskawa), Lenze heeft/had exact dezelfde modules maar een andere kleur kunststof (beige). De modules kwa hardware intern zijn hetzelfde maar werken niet als je ze wisselt. Waarschijnlijk een of andere rotstreek uitgehaald met de identificatie of zo.
In de eerste serie modules zit een FPGA, latere een custom chip.
Ik denk dat ik voor de schneider TM221CE32R ga. Niet te duur en software is gratis (hoewel ik nog wat "untrusted DLL" issues heb na installatie.
Op zondag 10 mei 2026 11:07:14 schreef henri62:
Dat wist ik niet dat de RIO3 (gebruik ik ook) een inkoop deel is.
Ik heb een RIO3 gekocht om eens te proberen. Ik gebruik dezelfde modules van Control Techniques in machines zonder aparte PLC, dus applicatiemodule in de drive en dan deze modules via real time motion over ethernet (RTMoE).
Fabrikant is Crevis:
https://www.crevis.co.kr/Main/main