Fout omschrijving: Hallo,
hoe kan ik de rand die het scherm vasthoud loskrijgen zodat ik aan de ledstrips kom?
onderant met is al los.
is het scherm gelijmd?
Groeten,
Robbie.
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
PAS OP!! En wees 10x Voorzichtiger dan je denkt te zijn. Als het panel maar iets verbuigt, zeker een groot dun 4k paneel, dan breekt het of intern en je krijgt een zwarte inktvlek of erger sterren met breuken. Grote panelen 46 inch en groter ook versterken met horizontale balken anders breken ze vanzelf (!!!) doormidden bij verkeerd uithalen (als je ze aan de zijkanten er uit haalt van bovenaf pakt breekt ie gegarandeerd nl!!). Er is een filmpje op youtube van Raj tv school repair hoe hij dit met oplosmiddel (ik dacht gewoon benzine en een kwastje onder de lijmrand aaanbrengt bij panels die op en in het frame gelijmd zijn, maar beter is misschien alcohol of specifiek hiervoor ontwikkeld spul) te gebruiken. Warme lucht helpt ook, maar niet te heet en te lang anders verkleuren en vervormen de achterliggend diffuser en polarisatie sheets. De sheets niet uitelkaar halen ook ivm stofdeeltjes die er dan tussen komen. Bij Samsung QLED breekt vaak spontaan de lichtverdelingsplaat van acrylplaat als ie al niet door de warmte spontaan scheuren heef gekregen (ontwerpfout!).Ook deze plaat moet je ondersteunen bij zeer grote panels dan 50inch anders breekt deze ook mee. Een dun plastic bank of credit card of plastic sheet kan je vervolgens gebruiken om het panel link rechts en boven los te maken. Onder eigenlijk niet doen of zo dat je NIET per ongeluk de koperenplastic COF bandkabels beschadigd en doorsnijdt dan is het panel total loss met zwarte strepen of balken. Dat dat bij jou al los zit is misschien al te laat ? En ook weer panel vastzetten met dubbelzijdig supersterk rood tweezijdig of zwart foamtape. De tape moet echt geschikt zijn voor panelmontage, gewoon dubbelzijdig plaktape is niet sterk genoeg (want dan dan valt het scherm spontaan van het frame...en klapt het onverwacht een keeer uit...met breuk gegarandeerd!)
Raj tv repair school video: https://www.youtube.com/watch?v=GV0DiVLWAdU
Interessante video!
De spray die Raj gebruikt lijkt op basis van de beelden "Falcon 530 contact spray" te zijn. Blijkbaar fungeert deze spray als weekmaker voor de lijmrand tussen bezel en panel en laat ze geen residu achter.
Het flexibele stukje kunststof dat Raj als snij-tool gebruikt wordt niet nader omschreven, maar het zou mij niet verbazen als dat gewoon een reepje van een polarizerfolie uit een afgedankte TV is. Flexibel maar lekker hard/scherp aan de randen.
Zelf heb ik al weer even geleden getracht het panel van een UE49KS7000 van de bezel los te krijgen met een speciaal daarvoor gemaakt tooltje (zie bijlage), te verkrijgen bij impelshop. Helaas, geen succes. Ik gebruikte bij die poging geen spray (wist toen nog niet dat dit nodig was) waardoor de lijmverbinding tussen bezel en panel te sterk was met als gevolg dat er bij het snijden met de jig-tool te veel spanning op het panel kwam. Het resultaat laat zich raden.
Volgende poging wordt dus mét spray. Nieuwe ronde - nieuwe kansen.
Bart64
Hetelucht werkt ook goed hoor, maar niet te lang en zuignap kan je misschien dan ook er op zetten bij de hoeken dan is er minder spanning op t panel. Wel jammer dat allee budgetmerken voor deze goedkope oplossing kiezen en eigenlijk tvs onrepareerbaar maken, daarbij komt dat Samsung ook nog de lichtverdelingsplaat bij de QLED zo dun kwetsbaar maakt met inferieur materiaal dat spontaan breekt al bij uithalen... dat er altijd wel scheuren in zijn gekomen spontaan door te warme ledsstrip (te slecht gekoeld door ontwerpfouten) en te dunne tv behuizingen waardoor de warmte niet goed weg kan. ZO heb ik een 55 inch topline model met connect box waar ik deze plaat moest vervangen en ook de QLED gele quantum dot sheet. Deze vervangen van een gebroken tv maar nu ook weer dezelfde problemen bij te hoge led verlichting. De gele Quantom Dot sheet die de blauwe ledverlichting weer naar wit moet transformeren begint aan de randen alweer spontaan te verkleuren waardoor het beeld langzaam weer paarsig blauw wordt. Echt een smerig trucje om de tv te verouderen en onrepareerbaar te maken...
Als je ook ziet hoe dik de ledstrips van metaal waren bij de tvs van 10-15 jaar geleden en hoe lang ze nu nog vaak meegaan kan je wel raden waarom de nieuwere nu al binnen 5 jaar kapot gaan vaak...
RAAF12
Golden Member
Ik heb een quantum dot model KS8000 uit 2016 zitten daar nog LED's met metalen strips in? De LED's staan op standje laag dus denk ik dat de warmte wel meevalt.
Ik heb doos nieuwe LED-strips liggen gekocht voor een PHILIPS 49PUS7272/12
Voor €25,- ex verzend kun je ze over nemen.
Er was meer aan de hand met de TV helaas, De LED ging na vervangen wel weer aan.
Bij mij was werkelijk van elke 14 strips totaal van elke strip 1 LED defect.
chassis QM17.3E LA in 7-rijen x ledstrips elk in 2 delen.
RECHTS strip:
210BZ06DR43030K18X
LINKS:
210BZ06DL43030K18X
Je klikt ze in elkaar om 1 lange strip te verkrijgen.
Ze zitten weer keurig in de doos, 1x gebruikt dus.
Beste kollega's,
ik ben nu eigenaar geworden van deze tv. Daarmee dacht ik om eens te onderzoeken of dat scherm er uit te krijgen is zonder beschadigingen.
Het antwoord is neen: een kant ging goed en bij de bovenkant kwam het eerste scheurtje.
Dan ontdekte ik nog dat de groene print waar de flatcables naartoe gaan ook volledig gelijmd was op het chassis!
Dat beloofd voor de toekomst!
P.S: ik heb mij geinspireerd op het Indiase fimpje van jullie.
Groeten,
Robbie.
Bart64
Hisense gebruikt zwarte foam tape soms op panelen die op het frame liggen, die is dan makkelijker door te snijden met en plastic kaart. Als het erin ligt bij (Samsung) QLEd wordt het tricky. OP de hoeken moet je nooit beginnen, altijd midden boven omdat daar het panel de meeste buigzaamheid heeftzonder te barsten meteen. Daarna midden van de zijkanten naar de hoeken toe en ook wat warmte gebruiken of oplosspray/vloeistof. Een grote zuignap lijkt mij ook wel beter nog, wat ze ook bij losmaken van schermen van smartphones doen.
De latere modellen van Hisense ook in rand vallend, gebruik een rits zuignapjes op een stang, veel stabieler.