De buurman heeft gevraagd of het mogelijk is zijn radio te herstellen. Hij vind de ontvangst super.
Als hij aan de grote afstemknop draait dan beweegt het schuivertje niet meer mee. En indien mogelijk de antenne vervangen. Heeft er iemand ervaring met deze oude radio's ?

Het koordje/touwtje wat aan de afstemming en aan de afstemwijzer/naald zit is gebroken of eraf gelopen.Er zal (hoogstwaarschijnlijk) een nieuw koordje in moeten.Maar misschien valt het mee,eerst maar even de radio openmaken en kijken. (zie service manual) https://elektrotanya.com/telefunken_bajazzo_cr_6000_digital_sm.pdf/dow…

Thnx Hubie, ik ga de radio morgen openmaken en eens van dichtbij kijken wat er aan de hand is.

Inderdaad, het koortje is gebroken.
Ik weet niet of ik dit kan herstellen? Zou je ergens nog een koortje kunnen bestellen?

Ik heb de radio terug aan de buurman bezorgd.
Hij gaat een nieuwe kopen .

Einde verhaal

Zonde, en dat enkel om een kapot touwtje wat je zo kunt vervangen... |:(

Fijne en duurzame buurman!
Misschien mag je de radio houden, het koordje vervangen en vervolgens weggeven/verkopen?

Zonde van die radio. Ik had ook nog weel een metertje schaalkoord voor je gehad.

+1

Het afstemkoord vervangen is één van de simnpelste herstellingen die ik kan bedenken. Sprietantenne vervangen was ook triviaal, bij de paar radio's waarbij ik het gedaan heb.

Enfin, zeg in elk geval wel tegen de buurman dat hij deze oude radio voorlopig nog maar niet weggooit. Een stemmetje in m'n achterhoofd zegt dat hij niet tevreden gaat zijn over de kwaliteit van z'n nieuwe radio....

Als het koortje gebroken is zingt ie nooit weer.

Ik begrijp jullie mening wel.
Als de radio nu van mezelf was en ik er heel veel om gaf, zou ik er wel meer werk in steken.
Ik zag niet direct een gemakkelijke oplossing om het koordje te vervangen en eventueel nog een antenne te zoeken. Daarmee...

Kun je 'm niet van je buurman overnemen? Als je het zelf niet meer wilt proberen, zijn er hier nu al genoeg andere gagadigden om dat te fiksen.

Als ik op ebay.de kijk is er erg veel handel in die 70's Telefunken portables. Geen wereldbedragen, maar toch zonde om weg te mikken. Er worden ook reparatiekitjes aangeboden.

Grote kans dat een nieuwe een teleurstelling gaat opleveren voor je buurman. Waar luistert hij naar?

Hij zal meerdere zenders luisteren, anders was het draadje niet kapot geweest :)

Maar inderdaad eeuwig zonde als die radio weg gaat.
Ik weet zeker dat er hier op CO meer dan genoeg liefhebbers voor zijn.

Weg grappig "digital" telefunken was zijn tijd ver vooruit en dacht al aan DAB ?
Of zou het om dat klokje gaan ...

Er zijn liefhebbers c.q. verzamelaars voor dit soort radios.Maar dan moeten ze wel in orde zijn... :)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (52%)]