Ik heb voor het eerst een EV gekocht, een occasion.
Nu twijfel ik om een Pulsar wallbox te nemen met power boost meter of gewoon een CEE WCD waar ik de grannycharger op aan kan sluiten.
De eerste optie kost tegen de €1000, de 2e optie kost mij nog geen €100.
Het voordeel van de Pulsar is dat ik 2x zo snel kan laden (2 x 16A, ik heb maar 1 fase), dat hij load balancing heeft en dat (als het goed is) je hem ook zo kan instellen dat hij alleen laadt als de zonnepanelen terug gaan leveren.
Wij rijden per dag hooguit 60km.
De vraag is of ik die €900 ooit terug ga verdienen door zoveel mogelijk te kunnen laden met overschot van de zonnepanelen (14 stuks).
Daar komt nog eens bij dat de auto juist vaak niet aan de lader staat op het moment dat de zon het meest schijnt.

Zelf neig ik naar een CEE WCD, volgens mij kan ik op de auto een schema instellen wanneer hij gaat laden. Als ik deze tussen 10:00 en 18:00 instel dan kan ik alle energie van de panelen daar wel in kwijt.

Of bestaat er niet iets dat je aan kan sluiten dat de WCD het alleen doet als de zon schijnt oid?

Of toch beter de wallbox nemen?

Je zou eens kunnen kijken of je een Shelly relais tussen de granny charger en de WCD kan plaatsen. Vervolgens je P1 monitoren en de Shelly inschakelen wanneer er wordt teruggeleverd aan het net (of als je het laden voorrang geeft).

60km rijden kost ongeveer 10-12kWh.
op 230V met 10A kan je dat er op 5uur weer in opladen.

ik weet niet hoeveel panelen je hebt, maar als je meer dan 3600W 'overschot' hebt kan je een zwaardere lader overwegen.
ik hebt een voldt lader en kan die via de app op 8-10-13 en 16A instellen. ik moet bijna nooit op 16A staan want zoveel overschot heb ik niet.

ik ben met een 2de lader bezig die ik zelf ga sturen met de zonnepanelen.

een smartplug ofzo insteken werkt niet bij mij. als de laadkabel inzit en die 12V valt weg (als de lader spanningsloos komt) dan geeft de auto een foutmelding. als ik dan de lader inschakel via de smartplug, moet ik eerst die type 2 laadkabel uit de auto halen, en weer insteken om te gaan laden

Je zou eens kunnen kijken of je een Shelly relais tussen de granny charger en de WCD kan plaatsen. Vervolgens je P1 monitoren en de Shelly inschakelen wanneer er wordt teruggeleverd aan het net (of als je het laden voorrang geeft).

Maar dan moet ik telkens handmatig de Shelly schakelen?

ik weet niet hoeveel panelen je hebt, maar als je meer dan 3600W 'overschot' hebt kan je een zwaardere lader overwegen.

Maximaal 3,1kW wekken ze op.

een smartplug ofzo insteken werkt niet bij mij. als de laadkabel inzit en die 12V valt weg (als de lader spanningsloos komt) dan geeft de auto een foutmelding. als ik dan de lader inschakel via de smartplug, moet ik eerst die type 2 laadkabel uit de auto halen, en weer insteken om te gaan laden

Ooh dat moet ik nog gaan testen. Ik had verwacht dat dat hij automatisch verder zou gaan.

ik ben met een 2de lader bezig die ik zelf ga sturen met de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd.

Op vrijdag 15 mei 2026 17:58:31 schreef Profane199:
[...]
Maar dan moet ik telkens handmatig de Shelly schakelen?

Nee die stuur je dan aan met een raspi op de p1 ofzo.

Misschien kan je zelf een laadpaal bouwen voor de prijs van een grannycharger. Dan kan je ook dat starten na inpluggen beter controleren.

Ik weet niet hoe handig je bent maar misschien kun je hier iets mee:

https://www.smartevse.nl/

Nederlands product, je maakt in principe je eigen laadpunt.

marktplaats een beetje in de gaten houden
zijn genoeg mensen die zo'n ding krijgen bij de lease/aanschaf auto/woning maar zelf geen ev hebben
die er tegen elk aannemelijk bod vanaf willen.
Veel nieuw in doos

1000 euro? ik weet niet wat je allemaal wil gaan doen dan? Installatie inbegrepen ofzo?
mijn hele paal hing voor 200 euro

Overweeg eventueel een lader met geïntegreerde MID meter, dan kan je hier aan meedoen als je dat wil: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/ere-certificaten

Op zaterdag 16 mei 2026 19:03:48 schreef DK:
marktplaats een beetje in de gaten houden
zijn genoeg mensen die zo'n ding krijgen bij de lease/aanschaf auto/woning maar zelf geen ev hebben
die er tegen elk aannemelijk bod vanaf willen.
Veel nieuw in doos

1000 euro? ik weet niet wat je allemaal wil gaan doen dan? Installatie inbegrepen ofzo?
mijn hele paal hing voor 200 euro

Elektra leg ik zelf aan.
Waar koop jij een wallbox pulsar met power boost meter voor €200?
Ik zou willen dat het werkt zoals ik in mijn startpost heb aangegeven, en dat lukt voor €200 zeg je?

Ik hou marktplaats ook in de gaten maar die wallbox die ik wil daar vragen ze nog de hoofdprijs voor. Dan leg ik liever wat bij en koop ik hem nieuw.

Voorlopig heb ik een extra groep met CEE form wcd geplaatst. Ik was voor €80 klaar. Ik heb voor de zekerheid wel een 5 aderige kabel gebruikt, voor het geval ik in de toekomst toch wat wil veranderen.

Op zaterdag 16 mei 2026 18:49:52 schreef KGE:
Ik weet niet hoe handig je bent maar misschien kun je hier iets mee:

https://www.smartevse.nl/

Nederlands product, je maakt in principe je eigen laadpunt.

Thnx, ik ga er even naar kijken.

Ik vind dat je een rare combinatie van eisen hebt

Een stopcontactje, of ongeveer de duurste paal op de markt
Wat is er zo bijzonder dat het per se het topmodel pulsar met alle toebehoren moet zijn, zo'n paal doet niks extra ofzo
Je vergelijkt ook echt appels en peren

https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/laadpalen/m2399914165-easee…
Vandaag easee €190