Ik heb voor het eerst een EV gekocht, een occasion.
Nu twijfel ik om een Pulsar wallbox te nemen met power boost meter of gewoon een CEE WCD waar ik de grannycharger op aan kan sluiten.
De eerste optie kost tegen de €1000, de 2e optie kost mij nog geen €100.
Het voordeel van de Pulsar is dat ik 2x zo snel kan laden (2 x 16A, ik heb maar 1 fase), dat hij load balancing heeft en dat (als het goed is) je hem ook zo kan instellen dat hij alleen laadt als de zonnepanelen terug gaan leveren.
Wij rijden per dag hooguit 60km.
De vraag is of ik die €900 ooit terug ga verdienen door zoveel mogelijk te kunnen laden met overschot van de zonnepanelen (14 stuks).
Daar komt nog eens bij dat de auto juist vaak niet aan de lader staat op het moment dat de zon het meest schijnt.

Zelf neig ik naar een CEE WCD, volgens mij kan ik op de auto een schema instellen wanneer hij gaat laden. Als ik deze tussen 10:00 en 18:00 instel dan kan ik alle energie van de panelen daar wel in kwijt.

Of bestaat er niet iets dat je aan kan sluiten dat de WCD het alleen doet als de zon schijnt oid?

Of toch beter de wallbox nemen?

Je zou eens kunnen kijken of je een Shelly relais tussen de granny charger en de WCD kan plaatsen. Vervolgens je P1 monitoren en de Shelly inschakelen wanneer er wordt teruggeleverd aan het net (of als je het laden voorrang geeft).

60km rijden kost ongeveer 10-12kWh.
op 230V met 10A kan je dat er op 5uur weer in opladen.

ik weet niet hoeveel panelen je hebt, maar als je meer dan 3600W 'overschot' hebt kan je een zwaardere lader overwegen.
ik hebt een voldt lader en kan die via de app op 8-10-13 en 16A instellen. ik moet bijna nooit op 16A staan want zoveel overschot heb ik niet.

ik ben met een 2de lader bezig die ik zelf ga sturen met de zonnepanelen.

een smartplug ofzo insteken werkt niet bij mij. als de laadkabel inzit en die 12V valt weg (als de lader spanningsloos komt) dan geeft de auto een foutmelding. als ik dan de lader inschakel via de smartplug, moet ik eerst die type 2 laadkabel uit de auto halen, en weer insteken om te gaan laden

Je zou eens kunnen kijken of je een Shelly relais tussen de granny charger en de WCD kan plaatsen. Vervolgens je P1 monitoren en de Shelly inschakelen wanneer er wordt teruggeleverd aan het net (of als je het laden voorrang geeft).

Maar dan moet ik telkens handmatig de Shelly schakelen?

ik weet niet hoeveel panelen je hebt, maar als je meer dan 3600W 'overschot' hebt kan je een zwaardere lader overwegen.

Maximaal 3,1kW wekken ze op.

een smartplug ofzo insteken werkt niet bij mij. als de laadkabel inzit en die 12V valt weg (als de lader spanningsloos komt) dan geeft de auto een foutmelding. als ik dan de lader inschakel via de smartplug, moet ik eerst die type 2 laadkabel uit de auto halen, en weer insteken om te gaan laden

Ooh dat moet ik nog gaan testen. Ik had verwacht dat dat hij automatisch verder zou gaan.

ik ben met een 2de lader bezig die ik zelf ga sturen met de zonnepanelen.

Ik ben benieuwd.

Op vrijdag 15 mei 2026 17:58:31 schreef Profane199:
[...]
Maar dan moet ik telkens handmatig de Shelly schakelen?

Nee die stuur je dan aan met een raspi op de p1 ofzo.

Misschien kan je zelf een laadpaal bouwen voor de prijs van een grannycharger. Dan kan je ook dat starten na inpluggen beter controleren.

Ik weet niet hoe handig je bent maar misschien kun je hier iets mee:

https://www.smartevse.nl/

Nederlands product, je maakt in principe je eigen laadpunt.

marktplaats een beetje in de gaten houden
zijn genoeg mensen die zo'n ding krijgen bij de lease/aanschaf auto/woning maar zelf geen ev hebben
die er tegen elk aannemelijk bod vanaf willen.
Veel nieuw in doos

1000 euro? ik weet niet wat je allemaal wil gaan doen dan? Installatie inbegrepen ofzo?
mijn hele paal hing voor 200 euro

Overweeg eventueel een lader met geïntegreerde MID meter, dan kan je hier aan meedoen als je dat wil: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/ere-certificaten

Op zaterdag 16 mei 2026 19:03:48 schreef DK:
marktplaats een beetje in de gaten houden
zijn genoeg mensen die zo'n ding krijgen bij de lease/aanschaf auto/woning maar zelf geen ev hebben
die er tegen elk aannemelijk bod vanaf willen.
Veel nieuw in doos

1000 euro? ik weet niet wat je allemaal wil gaan doen dan? Installatie inbegrepen ofzo?
mijn hele paal hing voor 200 euro

Elektra leg ik zelf aan.
Waar koop jij een wallbox pulsar met power boost meter voor €200?
Ik zou willen dat het werkt zoals ik in mijn startpost heb aangegeven, en dat lukt voor €200 zeg je?

Ik hou marktplaats ook in de gaten maar die wallbox die ik wil daar vragen ze nog de hoofdprijs voor. Dan leg ik liever wat bij en koop ik hem nieuw.

Voorlopig heb ik een extra groep met CEE form wcd geplaatst. Ik was voor €80 klaar. Ik heb voor de zekerheid wel een 5 aderige kabel gebruikt, voor het geval ik in de toekomst toch wat wil veranderen.

Op zaterdag 16 mei 2026 18:49:52 schreef KGE:
Ik weet niet hoe handig je bent maar misschien kun je hier iets mee:

https://www.smartevse.nl/

Nederlands product, je maakt in principe je eigen laadpunt.

Thnx, ik ga er even naar kijken.

Ik vind dat je een rare combinatie van eisen hebt

Een stopcontactje, of ongeveer de duurste paal op de markt
Wat is er zo bijzonder dat het per se het topmodel pulsar met alle toebehoren moet zijn, zo'n paal doet niks extra ofzo
Je vergelijkt ook echt appels en peren

https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/laadpalen/m2399914165-easee…
Vandaag easee €190

Wat is precies de rare combinatie van eisen?
Volgens mij lees jij maar half... want zo raar is het niet wat ik wil.
Ik wil dat er geladen wordt met de energie welke ik anders terug zou leveren aan het net...
Daarnaast wil ik ook dat wanneer ik wél van het net stroom afneem, hij aan load balancing kan doen zodat mijn 35A zekering erin blijft...
Van wat ik even snel had opgezocht was de Pulsar met boost module de betaalbaarste paal die precies kan wat ik wil.
Maar, het moet de extra aanschafkosten wel waard zijn. En omdat ik toch moet laden heb ik nu in elk geval even een CEE form wcd geplaats. Met die max 16A is de kans kleiner dat mijn hoofdzekering klapt dus niet per se load balancing nodig.
Maar het liefst wil ik sneller laden op momenten dat het wel kan, en het liefst ook met zoveel mogelijk zonnestroom.
Dus vandaar ook mijn vraag, of ik eventueel iets met aansturing kan doen. Zoals KGE bijvoorbeeld stuurt, bedankt daarvoor trouwens.

Overweeg eventueel een lader met geïntegreerde MID meter, dan kan je hier aan meedoen als je dat wil: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpalen/ere-certificaten

Bedankt, ik was hiervan niet op de hoogte. Klinkt interessant, maar ben benieuwd of ze na een jaar niet ineens maar 1 cent voor je geladen kWh geven oid, die zekerheid heb je volgens mij niet.

voor zover ik begrepen heb moet een lader minimum 6A laden.
een monofase lader is dan 230V x 6A = 1.3kW (max 3,6kW),
een 3fase lader is dan minstens 4kW (max 11kW) dat je in de auto moet steken. aangezien je panelen zoveel niet opwekken is dat nutteloos. dat kost je alleen geld om op te laden en ik vermoed dat je maximaal gratis wil kunnen gaan rijden.

daarom wil ik mijn intelligente lader gaan bouwen. maximaal zonnestroom erin. zou ik niet toekomen, moet die de rest er snachts maar insteken. bv ik wil dat er vandaag minstens 10kWh geladen word, en met de zon heeft die er 5kWh ingekregen vandaag.
dan maakt het mij niet uit dat die de overige 5kWh er overdag nog heeft ingestoken met netstroom, of dat die dat snachts gaat doen.
en als je snachts gaat laden, weet je ook dat je de zekering erin blijft.

16A x 230v x 10uur (22h tot 8h smorgens) = 36kwh. dus je auto krijg je op een nacht wel redelijk vol.
voor de rest wil je optimaal zonnestroom benutten. dan is het nutteloos als je 3kW opwekt, dat je met 11kW zit te laden want dan trek je alsnog 8kW van het net.

Op maandag 18 mei 2026 12:19:06 schreef fcapri:
voor zover ik begrepen heb moet een lader minimum 6A laden.
een monofase lader is dan 230V x 6A = 1.3kW (max 3,6kW),
een 3fase lader is dan minstens 4kW (max 11kW) dat je in de auto moet steken. aangezien je panelen zoveel niet opwekken is dat nutteloos. dat kost je alleen geld om op te laden en ik vermoed dat je maximaal gratis wil kunnen gaan rijden.

daarom wil ik mijn intelligente lader gaan bouwen. maximaal zonnestroom erin. zou ik niet toekomen, moet die de rest er snachts maar insteken. bv ik wil dat er vandaag minstens 10kWh geladen word, en met de zon heeft die er 5kWh ingekregen vandaag.
dan maakt het mij niet uit dat die de overige 5kWh er overdag nog heeft ingestoken met netstroom, of dat die dat snachts gaat doen.
en als je snachts gaat laden, weet je ook dat je de zekering erin blijft.

16A x 230v x 10uur (22h tot 8h smorgens) = 36kwh. dus je auto krijg je op een nacht wel redelijk vol.
voor de rest wil je optimaal zonnestroom benutten. dan is het nutteloos als je 3kW opwekt, dat je met 11kW zit te laden want dan trek je alsnog 8kW van het net.

Klopt. Mijn gedacht was dat als er geen zon is geweest, de lader bijvoorbeeld snachts met 7,2kW zou kunnen laden zodat je sochtends zeker een volle accu hebt. Maar misschien wordt het dan allemaal te lastig.
Hoe jij het van plan bent te maken, zo wil ik het ook. Dus als je ideeën hebt hoor ik het graag.
Het aansluiten is voor mij geen probleem (elektra achtergrond) maar het 'slim' maken ervan heb ik niet veel kaas van gegeten.
Ook zit ik er een beetje mee dat de auto meer als de helft van de tijd juist weg is als de zon schijnt. Gaat het dit dan wel waard zijn vraag ik me af.

Ik zit er ook aan te denken om 2x Marstek Venus E3 thuisaccu's aan te schaffen. (Zijn ineens €100 duurder geworden zag ik).
Naast dat ik het allemaal leuk vind om te doen, moet ook dit wel nut gaan hebben.

Op vrijdag 15 mei 2026 16:55:24 schreef K7Jz:

Dit wil ik gaan doen. Ik heb alle benodigdheden besteld en ik ben een beetje aan het spelen in Home assistant. Ik kan natuurlijk niet met dynamische stroon laden, dus ik vraag me af hoe ik de triggers het best in kan stellen.
Is er iemand die toevallig een beetje dezelfde setup heeft, welke triggers werken voor jullie het best?

Mijn panelen leveren gemiddeld zo'n 2kW van 8:00–1800

Home wizzard P1 meter

200W standby verbruik max

Granny charger handmatig instelbaar op 8A/10A/13A/16A

ANWB energie contract

Ik gebruik daarvoor het Cheapest Energy Hours script. (Icm Zonneplan en een Wallbox lader) Die voer je je energieprijzen per uur (die moet je dus in Home Assistant krijgen met een ANWB energie intergratie). Vervolgens geef je aan hoe lang je energie moet gaan gebruiken en dan geeft de macro het goedkoopste tijdvak aan. Dat kunnen eventueel ook meerdere tijdsblokken zijn. Je kan ook een eindtijd ingeven. Alle opties staan in de documentatie uitgewerkt.

Ik zou voor een gebruikte wallbox met geintegreerde kabel gaan. Op Marktplaats staan genoeg goeie wallboxen (bijv.Zappi) van veelrijders die hebben geupgrade naar MID-exemplaren voor de subsidie. Ook ben je dan 3 fase voorbereid. Het gebruiken met een app (schema's stroom regelen), het loadbalancen en eventueel samenwerken met een energieleverancier is wel heel comfortabel, kun je vaak ook verbruik registreren. Ik denk ook dat starten en stoppen met laden eleganter is met een wallbox dan met een slimme stekker die direct de AC onder last schakelt.

Op maandag 25 mei 2026 13:25:32 schreef Profane199:

Granny charger handmatig instelbaar op 8A/10A/13A/16A

Weet je zeker dat die Granny Charger instelbaar is?
Die van mij (bij een recente VW EV) laadt alleen op 2 kW (of 10A; daar wil ik af wezen).
Vandaar dat we toch een wandlader hebben genomen.

Na bijna 2 jaar alleen maar gedoe met een peperdure Pulsar Wallbox dat ding letterlijk bij het vuil gegooid. Software problemen, niet willen starten op ingestelde parameters, tig keer voltage to low spookmeldingen en zomaar het laden onderbreken. En ik ben niet de enige leert een zoektocht.
Nu een Besen met app (evse) van een paar honderd euro. Super ding, ook voor loadbalacing met zonnepanelen.

wallbox is rommel, idd vage errors en slecht ontwerp komen aan bod bij die dingen. de print op het front is zo groot als de voorkant, beetje condens in de bodem en weg print. al zo vaak gezien gehad. ook de klemmen die wegfikken is niks nieuws. de rasberry processor is wat hobbybob. de betere laadpalen halen een jaar of 10 tot de modem te oud is doorgaans of leverancier is failliet oid.

Op vrijdag 15 mei 2026 16:27:34 schreef Profane199:
Ik heb voor het eerst een EV gekocht, een occasion.
...
De vraag is of ik die €900 ooit terug ga verdienen door zoveel mogelijk te kunnen laden met overschot van de zonnepanelen (14 stuks).
...

Ben je op de hoogte van de ERE-Certificaten?
De overheid heeft verzonnen dat fossiele brandstof tankers per liter extra gaan betalen waarvan de elektrische autolader per geladen KW 7 tot 14 cent terug krijg. Ter stimulans van elektrisch rijden. Het e.e.a. is al met terugwerkende kracht goedgekeurd vanaf 01-01-2026 en zal met enige maanden actief worden.

Ga jij hoofdzakelijk laden als er voldoende opbrengst uit de zonnepanelen komt, dan kun je dus gratis energie gebruiken om te laden en ook hier 7 tot 14 cent voor krijgen. Win-Win.
De vereiste zijn een autolader met interne en MID-gecertifceerde meter en GSM/LAN modem voor backoffice diensten, plus een ERE partij waarmee de autolader verbonden is, voor de gecontroleerde verrekening geladen KW's.

Kies je voor een wcd of basic lader dan laat je dus mogelijk geld liggen en kan een duurdere (tweedehands) lader wellicht toch interessant zijn en zich met de tijd meer dan terugbetalen.

Ik dacht dit even te delen, niet omdat het moet, maar omdat je hiermee een duurdere lader kunt overwegen.

Ook dat wordt waarschijnlijk weer een aanslag op de netcongestie, bijna heel Nederland is al rood gekleurd op de kaart. Stimuleert meer elektrificatie wat al bijna niet meer lukt. Ze snappen er in Den Haag niks van, die denken dat je een stopcontact aan een boom kunt schroeven.

En dit wordt natuurlijk toch weer verhaald op de "benzine tanker".

Verder is de backoffice partij er nog die de boel afroomt.
Ik moet nog zien wat het netto oplevert voor de "gewone" man.

Op donderdag 11 juni 2026 13:12:50 schreef henri62:
Ook dat wordt waarschijnlijk weer een aanslag op de netcongestie, bijna heel Nederland is al rood gekleurd op de kaart. Stimuleert meer elektrificatie wat al bijna niet meer lukt. Ze snappen er in Den Haag niks van, die denken dat je een stopcontact aan een boom kunt schroeven.

En dit wordt natuurlijk toch weer verhaald op de "benzine tanker".

Verder is de backoffice partij er nog die de boel afroomt.
Ik moet nog zien wat het netto oplevert voor de "gewone" man.

hier in de regio krijg je per 1 juli met een woning al geen verzwaring meer. in het nieuws was al dat tennet per 2030 het niet meer aankan. ofwel gas geven, want dat had 15 jaar geleden al gestart moeten zijn. dik 50 hoogspanningsstations moeten omgebouwd worden. laat staan de her en der opduikende trafo's in de wijken die de bestaande trafo's moeten ontlasten. het hoogspanningsnet is meer de bottleneck aan het blijven.

bwa, is het echt allemaal nodig? ik belgie hebben we capaciteitstarief en terwijl ik vroeger vlot over de 8kW ging in de winter, zit ik nu maximaal op 4.7kW voor de wintermaanden.

een auto snachts opladen met 3.6kW is prima te doen en dan kan je zo een 36kWh per nacht opladen (20h tot 8h). aan 16kWh/100km is dat meer dan 200km per nacht. en zou dan nog 1x aan een laadpaal moeten staan voor 10min is het ook de grote kost niet