Ik ben nu een tijdje in home assistant aan het spelen geweest (gelijk ook meer leuke automatiseringen gemaakt dan EV laden).
Ik heb er voorlopig voor gekozen om de lader automatisch op 3700W te laten laden als mijn dynamische prijs lager of gelijk is aan het gemiddelde die dag. Om te voorkomen dat ik hem met dure stroom laad, en er geen omkijken meer naar heb. Ik heb bewust de 16A stand gekozen, omdat dit het beste rendement geeft (welke stand je ook gebruikt, een vast vermogen gaat sowieso de accu niet in) en omdat de kans dat mijn accu de volgende dag voller is, groter is. Ook al is dit meer dan mijn panelen kunnen leveren. Ik wilde eerst ook een automation erin verwerken dat hij zou laden als ik voldoende teruglever, maar bij nader inzien had dat geen nut, hij laadt al als de prijs onder gemiddeld is en als hij boven gemiddeld is dan is terugleveren niet erg want dan krijg ik er veel geld voor.

Mocht iemand nog tips of betere ideeën hebben voor automations in Home Assistant, dan hoor ik dat graag.

Op donderdag 4 juni 2026 11:11:18 schreef FastFolkert:
[...]
Weet je zeker dat die Granny Charger instelbaar is?
Die van mij (bij een recente VW EV) laadt alleen op 2 kW (of 10A; daar wil ik af wezen).
Vandaar dat we toch een wandlader hebben genomen.

Ja, dat weet ik zeker.

Na bijna 2 jaar alleen maar gedoe met een peperdure Pulsar Wallbox dat ding letterlijk bij het vuil gegooid. Software problemen, niet willen starten op ingestelde parameters, tig keer voltage to low spookmeldingen en zomaar het laden onderbreken. En ik ben niet de enige leert een zoektocht.
Nu een Besen met app (evse) van een paar honderd euro. Super ding, ook voor loadbalacing met zonnepanelen.

Goed om te weten.

Ben je op de hoogte van de ERE-Certificaten?

Ja, iemand anders hier in dit topic had het er al over. Ik hou dat wel in mijn achterhoofd als ik ooit een duurdere lader aan wil schaffen. Maar het zou wel zuur zijn als ze bijvoorbeeld over 2 jaar nog maar 1 cent voor je kWh geven, de zekerheid op een goede prijs heb je niet zo heb ik begrepen.