Ik wacht al lang op grotere sticks. Nu heb ik 2TB in mijn computer en 2TB op een externe HDD.
Maar die externe ligt hier ook in huis. Bij brand ben ik alles kwijt. Als ik alles op een paar sticks kan zetten zou ik die in mijn auto bewaren. De HDD in de auto krijgt last van vocht.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kingston data traveler?: https://tweakers.net/pricewatch/1843874/kingston-datatraveler-max-usb-…
(1Tb, USB3.2-G2, is er ook in USB-C)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 18 mei 2026 11:10:03 schreef Evarist:
Wat denken jullie van deze stick?
Zou het 'echte' of 'chinese' GB zijn?Ik vond er ook een op bol.com.
https://www.bol.com/be/nl/p/sandisk-cruzer-ultra-512gb-usb-3-0-100-mb-…
[bijlage]
Wordt verstuurd door BOL!
(enigszins vergelijkbaar met marktplaats)
Wie is de werkelijke verkoper?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als (fysiek) formaat niet zo belangrijk is, neem een (oude) SSD en druk die in een externe behuizing.
Prijstechnisch is het nu het aller slechtste moment in jaren om opslag te gaan kopen. Dat heet .. misschien wordt het nog erger, maar in ieder geval niet snel beter.
Arco
Special Member
De Kingston 1Tb was in het begin van Covid zo'n 70 euro en steeg een jaar later tot recordhoogte van 180 euro...
(dat kwam door de wereldwijde chipschaarste toen.)
De prijs is sindsdien gedaald en is nu 90-100 euro dus in ieder geval weer redelijk op normaal nivo...
Op maandag 18 mei 2026 13:29:31 schreef vergeten:
[...]Wordt verstuurd door BOL!
(enigszins vergelijkbaar met marktplaats)
Wie is de werkelijke verkoper?
Verkoop door Bol staat erbij boven de gele knop, als dat niet is dan staat daar de naam van de andere winkel.
Op maandag 18 mei 2026 14:00:20 schreef Arco:
De Kingston 1Tb was in het begin van Covid zo'n 70 euro en steeg een jaar later tot recordhoogte van 180 euro...
(dat kwam door de wereldwijde chipschaarste toen.)
Als je dacht dat dat erg was, daar gaan we royaal overheen deze keer:
https://www.pcmag.com/news/samsung-expect-memory-crisis-to-get-even-wo…
https://www.cnet.com/tech/computing/tech-companies-are-freaking-out-ab…
Ik weet niet welke 'de' kingston je op doelt, maar de eerste kingston USB 1T die ik tegenkwam:
https://tweakers.net/pricewatch/1735444/kingston-datatraveler-max-usb-…
Reepje RAM:
https://tweakers.net/pricewatch/1419292/corsair-vengeance-lpx-cmk32gx4…
Arco
Special Member
Op maandag 18 mei 2026 14:13:38 schreef Sine:
[...]
Ik weet niet welke 'de' kingston je op doelt, maar de eerste kingston USB 1T die ik tegenkwam:
Link staat er toch bij?
Is inderdaad weer aan het klimmen (nu van 90 naar 125 euro...)
door AI zijn die bedrijven masaal de chips aan het opkopen, dus er is veel schaarste in SSD's en dat jaagt de prijs omhoog.
ik weet niet of USB chips hetzelfde soort chips gebruikt als SSD
Op maandag 18 mei 2026 13:14:01 schreef Evarist:
Ik wacht al lang op grotere sticks. Nu heb ik 2TB in mijn computer en 2TB op een externe HDD.
Maar die externe ligt hier ook in huis. Bij brand ben ik alles kwijt. Als ik alles op een paar sticks kan zetten zou ik die in mijn auto bewaren. De HDD in de auto krijgt last van vocht.
Voor een paar euro per maand heb je een TB in de cloud. Misschien is dat toch het overwegen waard (al is het maar voor de meest kritische 100GB) .
Er zijn ook leuke gratis en opensource oplossingen waarbij je alles (versleuteld) bij een vriend of familielid zet (en vice versa). SyncThing.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 18 mei 2026 13:21:58 schreef Arco:
Kingston data traveler?:
Er valt te overwegen om dat merk links te laten liggen...
Ik heb kingston USB sticks en die doen dan geclaimed iets van 80Mb/sec, maar als je dan > 10% van de stick probeert te schrijven, dan zakt het ineens terug naar 8Mb per seconde. Leuk dat ie USB3 heeft en 80Mb per seconde over de eerste paar honder MB, maar daar heb je dus na "heel even" niets meer aan.
[Bericht gewijzigd door rew op (46%)]
brains
Special Member
Even over ssd als opslag backup. Ik zag laatst een interessant filmpje hierover. Een ssd is niet geschikt als backup medium als het lang bewaard wordt zonder spanning. Hij kan data gaan verliezen (krijgt hij Alzheimer van
)
Ik weet niet meer precies het technische verhaal hier achter. Maar als je hem regelmatig even "aanzet" dan is er geen probleem. Of gewoon in een pc hangen.
Ik vermoed dat dit ook usbsticks geldt aangezien dit redelijk gelijk techniek is als ssd. Prijzen usbsticks zijn ook de hoogte ingegaan want de chips daarvoor worden bijna op gelijkaardige manier gemaakt. En dezelfde type machines gemaakt waar ook ddr geheugen chips of ssd opslag chips op gemaakt kunnen worden.
Harde schijven hebben hier trouwens geen last van.
Alles heeft last van bitrot, zelfs mechanische hdd's. Die laatste moet je zo af en toe "schrobben" om te zorgen dat de data fris blijft.
brains
Special Member
Klopt, ik bedoelde niet dat hdd's daar geen last van zouden hebben. Maar schijnt dat ssd stuk minder betrouwbaar zou zijn als externe back-up medium tenzij je het regelmatig even onder spanning zet.
Daar zit wat in, en wat voor een tijd daar overheen gaat is ook afhankelijk van het een en ander.
Hoe meer bitjes met in een 'cel' drukt hoe gevoeliger het allemaal wordt, dus QLC's hdd's ben ik niet zo happig op ... om onder andere die reden.
USB-sticks hebben hetzelfde probleem overigens.
Om te testen of je wel een echte 256GB Usb drive hebt kun je https://h2testw.org/ gebruiken.
Sommige drives van Ali kun je wel bv 256GB naar toe schrijven, maar niet alles meer terug lezen omdat er dan minder dan 256GB geheugen inzit, weg is je data dan.
Met bovenstaande prog schrijf je de gehele drive vol en leest dan alles weer terug, als het goed is zonder errors.
brains
Special Member
Het is goede software maar wel langzaam en kost veel tijd met een 256gb.
Er zijn snellere tools voor om al de eerste indicatie te maken of mogelijk vervalste usb stick/ssd is.
Online is er genoeg info te vinden over de bekende truck om een usb stick/ssd te herkennen en hoe men te werk gaat om het te maken.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op maandag 18 mei 2026 18:47:00 schreef brains:
Even over ssd als opslag backup. Ik zag laatst een interessant filmpje hierover. Een ssd is niet geschikt als backup medium als het lang bewaard wordt zonder spanning. Hij kan data gaan verliezen (krijgt hij Alzheimer van)
[..]
Harde schijven hebben hier trouwens geen last van.
Het probleem is naar mijn mening dat veel mensen het niet als back-up behandelen, maar als opslag. Ze zetten er iets op en kijken er vervolgens jaren niet naar om. Maar dat is geen back-up naar mijn mening, een back-up is een recente kopie van alles wat je hebt (of niet meer hebt)
Bij mij gaat elke schijf, SSD of HDD, die gebruikt wordt als back-up, wekelijks aan de machine om een back-up te draaien. Dat wissel ik af, dus de meest recente back-up is altijd 0 dagen tot 7 dagen oud, de oudste 8 tot 14 dagen oud. Erg makkelijk als je iets terug moet halen wat per ongeluk bij de meest recente back-up al meegenomen is...
De prijs van de getoonde stick vind ik aan de goedkope kant, maar zo goed zit ik er niet in...
Zo strikt ben ik er niet in, maar mijn data heeft wel meerdere kopieën.
1. op de interne 4tb hdd van mijn desktop.
2. op een externe 4tb hdd die ik af en toe aan mijn laptop en desktop koppel
eventueel 3. op de tijdelijke opslag op de interne SSD's van desktop of laptop (bijvoorbeeld video's en foto's die in bewerking zijn
eventueel 4. op oudere backup HDD's die ik als verloren beschouw (ook al werken ze, maar ze zijn >10 jaar oud), maar gewoon ergens blijven liggen met de oudere data er nog op.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die policy betekent dat je gegarandeerd de fotos van afgelopen weekend dat je zus trouwde kwijt gaat zijn "when the shit hits the fan".
* nog niet de af en toe disk aangesloten
* nog niet "oud"
* etc.
Backups moeten ALLES meenemen, liefst dagelijks.
hardbass
PE2BAS
Wat betreft backup, er gaat voor mij niets boven de cloud. Je kan bouwen wat je wil, maar je gaat echt niets beters maken dan wat een cloud dienst aanbied voor dat geld.
Wel heb ik hier een NAS, dit is niet zozeer backup maar meer voor mijn automatiseringen thuis. Deze synchroniseert met een cloud dienst voor backup.
Omdat van tijd tot tijd een usb stickje nog wel eens praktisch is, gebruik ik een NVME schijfje die ik in zoon usb behuizing heb gestopt. Dan is het snel en groot. (Die schijf had ik nog liggen)
Mijn software staat al jaren op github, gratis en je kan ook nog eens allerlij automatiseringen bouwen. Wat mij betreft de absolute voorloper wat betreft code opslag.
Uiteraard kun je zaken als veiligheid en privacy als reden zien om niet op de cloud te willen. Zelf ben ik daar niet zo benouwd voor. Maar ik kan goed begrijpen dat men niet met een cloud in zee wil om deze reden. Al zijn er wel cloud storages die hier mee adverteren. En je zou kunnen overwegen om je backups encrypted weg te zetten. Goed, alles wat niet online staat kan ook niet gehacked worden.
Op woensdag 20 mei 2026 09:39:46 schreef rew:
Die policy betekent dat je gegarandeerd de fotos van afgelopen weekend dat je zus trouwde kwijt gaat zijn ...
Backups moeten ALLES meenemen, liefst dagelijks.
100% mee eens. Mensen die wekelijks/maandelijks hun backups op welk medium dan ook in kasten, kluizen of zelfs bij familie brengen verdienen op de eerste plaats mijn respect dat ze zo vreselijk gestructureerd zijn. Echter, juist die twee weken op vakantie, tijdens de zakentrip of na dat weekend bij vrienden zal je zien dat je je laptop/telefoon defect of helemaal niet meer hebt. Tickets kwijt, dat ene adres of telefoonnummer, de plek waar je je auto hebt geparkeerd, foto van je kleinkinderen, ik vertrouw meer op iets waarvan ik wekelijks merk dat die backups gewoon vanzelf gaan dan dat ik weer een apparaatje (mogelijk besmet) moet aanslingeren.
Bij mij gaat alles zodra ik wifi heb naar de cloud. Ik overweeg dit eigenlijk ook maar via 5G te doen aangezien dat tegenwoordig allemaal niet meer zo duur is. Video kan je dan nog uitsluiten.
Op woensdag 20 mei 2026 10:27:39 schreef hardbass:
Wat betreft backup, er gaat voor mij niets boven de cloud. Je kan bouwen wat je wil, maar je gaat echt niets beters maken dan wat een cloud dienst aanbied voor dat geld.
...
Uiteraard kun je zaken als veiligheid en privacy als reden zien om niet op de cloud te willen. Zelf ben ik daar niet zo benouwd voor. Maar ik kan goed begrijpen dat men niet met een cloud in zee wil om deze reden. Al zijn er wel cloud storages die hier mee adverteren. En je zou kunnen overwegen om je backups encrypted weg te zetten. Goed, alles wat niet online staat kan ook niet gehacked worden.
Offline zijn er natuurlijk ook risico's dat foto's worden gepikt of 'gevonden', en tijdens het verbonden zijn met internet kan er ook nog vanalles misgaan.
Hier 3 x Synology NAS.
Die staan op 3 verschillende lokaties en maken dagelijks een backup van de ene naar de andere.
Wekelijks ook nog een keer in andere mappen.
Daarnaast iedere dag een backup naar C2 cloud van Synology van iedere syno naar een eigen map op C2.
Dat gaat allemaal automatisch met een mail bevestiging.
Voordeel van de synology backup is dat je er ook in een backup van langer terug bij kan.
Dat is al eens makkelijk gebleken toen onze huismeester een redelijk complex excel sheet naar de bittenbak had geholpen en een groot deel weg was.
Backup van 2 weken ervoor was nog heel.
Daarnaast ook nog maandelijks een backup van de meest belangrijke ( zakelijke) mappen op een externe HD, mechanische types, waar ik er 2 van heb en die iedere maand wissel.
De meest actuele gegevens heb ik ook in dropbox staan, dat gebruik ik ok bij klanten om de aangepaste gegevens op te slaan.
Die zet ik dan thuis weer handmatig op de syno.
Alle cloud is betaald, gratis bestaat niet.
Voor TS, neem inderdaad een cloud oplossing en betaal daar wat voor.
Daarnaast een backup bij kennissen of zo als extra.
In de auto is niet de meest handige plek denk ik.