Op woensdag 20 mei 2026 10:27:39 schreef hardbass:
Wat betreft backup, er gaat voor mij niets boven de cloud. Je kan bouwen wat je wil, maar je gaat echt niets beters maken dan wat een cloud dienst aanbied voor dat geld.
...
Uiteraard kun je zaken als veiligheid en privacy als reden zien om niet op de cloud te willen. Zelf ben ik daar niet zo benouwd voor. Maar ik kan goed begrijpen dat men niet met een cloud in zee wil om deze reden. Al zijn er wel cloud storages die hier mee adverteren. En je zou kunnen overwegen om je backups encrypted weg te zetten. Goed, alles wat niet online staat kan ook niet gehacked worden.
Offline zijn er natuurlijk ook risico's dat foto's worden gepikt of 'gevonden', en tijdens het verbonden zijn met internet kan er ook nog vanalles misgaan.
Hier 3 x Synology NAS.
Die staan op 3 verschillende lokaties en maken dagelijks een backup van de ene naar de andere.
Wekelijks ook nog een keer in andere mappen.
Daarnaast iedere dag een backup naar C2 cloud van Synology van iedere syno naar een eigen map op C2.
Dat gaat allemaal automatisch met een mail bevestiging.
Voordeel van de synology backup is dat je er ook in een backup van langer terug bij kan.
Dat is al eens makkelijk gebleken toen onze huismeester een redelijk complex excel sheet naar de bittenbak had geholpen en een groot deel weg was.
Backup van 2 weken ervoor was nog heel.
Daarnaast ook nog maandelijks een backup van de meest belangrijke ( zakelijke) mappen op een externe HD, mechanische types, waar ik er 2 van heb en die iedere maand wissel.
De meest actuele gegevens heb ik ook in dropbox staan, dat gebruik ik ok bij klanten om de aangepaste gegevens op te slaan.
Die zet ik dan thuis weer handmatig op de syno.
Alle cloud is betaald, gratis bestaat niet.
Voor TS, neem inderdaad een cloud oplossing en betaal daar wat voor.
Daarnaast een backup bij kennissen of zo als extra.
In de auto is niet de meest handige plek denk ik.