Ik heb een slippend vermoedelijk nylon/kunststof wit tandwieltje op een glad motor-asje van 2mm.
Of dat slippen de bedoeling is en of het voorheen ook zo was kan ik niet meer achterhalen, maar hij slipt nu te gemakkelijk.
De epileer kop stopt met draaien maar het motortje draait wel door.
Het is een Philips epilator, zo'n ding die al draaiend de haren eruit trekt met wortel en al :-(.

Hoe en waarmee zou ik dat met succes weer vast(er) kunnen zetten?

1. Een plat kantje slijpen aan het asje en die ruimte opvullen met lijm.
  2. Opruwen van het asje en het tandwieltje er weer op zetten.

Volgens mij mag deze vraag gewoon in algemene electronica. Je hebt kans dat daar meer reacties komen omdat daar veel meer mensen kunnen lezen.
Ik heb denk ik laatst zo'n ding gewoon in de electrobak afvalbak laten liggen, kan niet alles meenemen wat daarin zit ;)

Op dinsdag 19 mei 2026 17:36:55 schreef brains:
Volgens mij mag deze vraag gewoon in algemene electronica.

In Witgoed, of moet dit afgeschermd blijven?

Nee hoor.
Maar het is uitsluitend mechanisch dus dacht ik dat de koffiecorner de juiste plek was.
Mag dus verplaatst worden.

[Bericht gewijzigd door vergeten op (10%)]

Asje opruwen en met een goede lijm plakken.
Klein kantje eraan slijpen kan ook wel.
Liefst een lijm die niet keihard wordt.

Geen hars nemen, dat is om die haren er uit te trekken :)

Bij nader inzien en bekijken onder een loep blijkt het tandwieltje ingescheurd te zijn vanaf het ongetande stukje wat een kleinere diameter heeft dan het getande deel. :S

Edit: Het scheurtje loopt gelukkig niet helemaal door naar de andere kant.

Een alternatief is natuurlijk niet te vinden.

Afmetingen/eigenschappen:

• asgat 2mm.
  • 15 tanden.
  • 7mm diameter.
  • lengte 5mm, waarvan 3,1mm is vertand & 1,9mm rond.

Het scheurtje begint in het kunststof tandwieltje bij het niet vertande deel van 1,9mm wat een diameter heeft van 4,3mm.

Op dinsdag 19 mei 2026 17:36:55 schreef brains:
Je hebt kans dat daar meer reacties komen omdat daar veel meer mensen kunnen lezen.

Jij ziet het veel te negatief, ik weet zeker dat iedereen hier kan lezen...:-)

Op donderdag 21 mei 2026 16:27:42 schreef vergeten:
Bij nader inzien en bekijken onder een loep blijkt het tandwieltje ingescheurd te zijn. :S

Een alternatief is natuurlijk niet te vinden.

Afmetingen/eigenschappen:

• asgat 2mm.
  • 15 tanden.
  • 7mm diameter.
  • lengte 5mm, waarvan 3,1mm is vertand & 1,9mm rond.

Het scheurtje begint bij het niet vertande deel van 1,9mm wat een diameter heeft van 4,3mm.
[bijlage]

Is het metaal of kunststof?
Wat je nog kan doen is er een mini slangklemmetje omheen zetten, of een klem passend ringetje er omheen ( draaien van metaal) en een gaatje boren door het "kale" deel en het motorasje en daar een pennetje in tikken met wat lijm.

Het is wit kunststof.

Wat je voorstelde had ik ook al ongeveer in mijn hoofd als herstelplan.
Een gaatje boren met een pennetje erin heb ik achterwege gelaten, de lijm moet het doen.

Ik heb een aluminium afstandsbusje gemaakt van 1.9mm x 6mm en de helft daarvan afgedraaid tot 5mm.
Omdat anders de tanden van het "defecte" tandwieltje tegen
de tanden van een ander aluminium tandwieltje lopen, wat natuurlijk misgaat.
Zie foto's

De scheur heb ik gevuld met vullende secondenlijm en het Alu-ringetje erop geperst en dat weer op het motorasje, met lijm, geperst waaraan een klein plat kantje is geslepen.
Het geheel zit muurvast :*)

Kijk, zo is er weer een apparaat gerepareerd en gereed.
Mooi opgelost.

Het is een Philips epilator, zo'n ding die al draaiend de haren eruit trekt met wortel en al

Valt dit niet onder de noemer 'martelwerktuigen', in strijd met de Geneefse conventie? >:)