Even een tip voor mensen met een Giant met 29,2V 2A lader model NC-SSC04GNT.

De accu was te ver leeg ivm heel lang niet gebruiken. De lader wilde niet laden. Alleen het rode lampje knipperde. Toen de lader eraf en de accu met een labvoeding per cel groep geladen tot ze allemaal 3,14 waren. Ze zaten tussen de 1,5 en 2,5V dus waarschijnlijk zijn ze dood.

Helaas, de lader wilde nog niet. Lader eraf, toen de labvoeding op 29,2 direct over de cellen gehangen.
Na een minuutje ofzo de lader weer aangekoppeld met de labvoeding er nog steeds aan. Toen de Labvoeding eraf, het lampje ging constant rood branden en de lader bleef met 2A doorladen.

Goede kans dat de accu verrot is, ik heb de Ri nog niet gemeten maar ik lees regelmatig over een soort van de lader of BMS resetten. Misschien heeft iemand in de toekomst hier wat aan.

Formeel mag het BMS beslissen: Te leeg geweest ik vertrouw het niet meer, je mag nooit meer laden.

Verhaal uit de praktijk: M'n vader had een accu te lang stil laten staan. Met de labvoeding weer wat leven vin gekregen en alles leek het weer te doen. "Pa! Kom hem maar halen! "

Een week later... blijkt die accu ineens warm te zijn. Duidelijk warmer dan kamertemp. Blijkt ie ineens zoveel zelfontlading te hebben dat ie zichzelf aan het opwarmen was geslagen.

/dat/ is het nadeel van het reviven van de accu: Je loopt het risico dat er plots kortsluiting in de cellen ontstaat met warmte ontwikkeling tot gevolg. In mijn geval werd ie handwarm, maar dat kan net zo goed "zo warm zijn dat er brand ontstaat" en dan halen ze het nieuws.

Stom, ik denk dat ik iets gemist heb. Ik heb maar 4 celgroepen gezien (4 rijen 18650 op elkaar met lange strips erover). Het dringt dan niet even tot mij door dat dat niet kan. :-( Maar als hij nu op 27,25 staat en de lader 29,2 doet dan moeten het 7 groepen zijn.

F#$k, dan moet hij weer open. ik was net zo blij dat ik hem weer dicht gekregen had (dat was een heel lastig klusje) Dat wordt dan morgen en dan kan ik gelijk zien of hij zijn spanning gelijk houdt. Vannacht maar buiten laten liggen.

EDIT: toch open gemaakt, ik snap er niks van. Het zijn 4 groepen van 10 cellen parallel. Aan beide kanten zitten over de hele lengte maar 4 strips. Ze meten allemaal op een paar mV na gelijk maar gezien de 27,25V kan dat niet.
Edit 2: de bovenste strip is maar 5. Dan zullen die 3 lange dus 6 groepen zijn.

Op zondag 24 mei 2026 15:39:36 schreef fred101:
Stom, ik denk dat ik iets gemist heb. Ik heb maar 4 celgroepen gezien (4 rijen 18650 op elkaar met lange strips erover). Het dringt dan niet even tot mij door dat dat niet kan. :-( Maar als hij nu op 27,25 staat en de lader 29,2 doet dan moeten het 7 groepen zijn.

F#$k, dan moet hij weer open. ik was net zo blij dat ik hem weer dicht gekregen had (dat was een heel lastig klusje) Dat wordt dan morgen en dan kan ik gelijk zien of hij zijn spanning gelijk houdt. Vannacht maar buiten laten liggen.

EDIT: toch open gemaakt, ik snap er niks van. Het zijn 4 groepen van 10 cellen parallel. Aan beide kanten zitten over de hele lengte maar 4 strips. Ze meten allemaal op een paar mV na gelijk maar gezien de 27,25V kan dat niet.

Ik tel 35 cellen. 7x5 zou dan logischer zijn, al krijgt ik niet scherp hoe de cellen dan onderling aan elkaar zitten.

bovenste 5 is een rij parallelle
dan een rij van 5 met de plus zichtbaar,
dan weer een rij van 5 met de negatieve zichtbaar
dan een rij +
....

5P7S

ze gebruiken 1 strip om 5 cellen parallel te zetten en ook direct in serie met de volgende 5

beetje zoals de rechtse hier zo scheef gezet

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

Op zondag 24 mei 2026 15:39:36 schreef fred101:

EDIT: toch open gemaakt, ik snap er niks van.

Leuk he? Ik heb hetzelfde hoor ;) Je weet echt wel hoe serie en parallel werkt, maar de kunstwerkjes die de accufabrikanten ervan maken zijn soms echt ongelooflijk moeilijk te doorgronden als je er even snel naar kijkt ;)

Goed dat je 'm buiten legt, je weet maar nooit.

Ik heb hier ook nog een Giant accu liggen, maar helaas lijkt daar minder succes te zijn. Ik heb weliswaar weer meer leven in het BMS dan toen ik 'm kreeg (en opladen werkt), maar ontladen wil 'ie nog niet. Nu lijkt het er wel sterk op dat deze ergens mee praat, gezien het aantal pinnen op de connector die in de fiets zit.

Bij mijn accu gaat er alleen een plus en een min naar de fiets. De middelste 2 gaten bevatten geen contacten en er gaan geen draden heen. Er zit ook geen schakelaar in de accu. Er gaan wel 4 draden van de accu naar de lader. Er staat bij mij permanent spanning op de uitgang van de accu en als ik er een lampje op aansluit dan gaat dat branden. De lader is een ander verhaal. Die gaf geen output zonder accu. (later niet nog eens gechecked maar ik neem aan dat dat niet veranderd is) Toen meette ik wel spanning over een van de elco's (maar geen 29V, dat was ergens onder de 20V))

FCapri, je hebt vast gelijk, maar ik doorzie het niet want aan de andere kant zitten ook maar 4 strips. Er gaan 4 draden per kant naar het BMS maar als ik de tegenoven liggende draden meet zit ik (nu) steeds op 3,14V. De enige manier om daar achter te komen is dat ik het hele pakket open ga schroeven en zo nieuwsgierig ben ik nu ook weer niet.

Als ik uitga van 27,25V op de uitgang dan is dat 3,9V per cell als alles gebalanceerd is. Ik meet echter maar steeds 3,14 tussen die 4 manueel geladen strips. Dat is 12,56V. Dat zou betekenen dat de andere 3 groepen samen 14,69V zijn. Dat is bijna 4,9V. Dat kan alleen als het BMS stuk is of gewoon daarop niet ingericht is (dus niet echt goed balanceerd/meet) en de boel rustig hoger dan 4,2V laat worden.
Ik doe ergens iets fout maar ik zie nog niet wat. Misschien toch maar het pak open-schroeven want 4,9 is best link.
Ik heb net nog eens gemeten op die 4 groepen en nu meet ik 3,9V per groep en dat maal 7 is 27,3V dus het enige wat ik kan bedenken is dat die te hoge cellen de te lage cellen hebben bij geladen????? In theorie zou dat met wat electronica moeten kunnen maar ik heb te weinig BMS ervaring om te weten welke soorten/methodes er allemaal bestaan.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

ja klopt.

bovenaan de paarse is min. dat is cel 1. de achterkant gaat via de blauwe lijn met strip naar batterij 2
dan komt batterij 2 in zicht met de strip naar 3 (rood/paars op foto).
batterij 3 gaat achteraan via de blauwe lijn naar batterij 4
batterij 4 komt vooraan weer via de strip naar 5 (rood/paars)
batterij 5 gaat aan de andere kant weer naar 6 via de blauwe lijn.
aan de voorkant gaat 6 naar 6 via de paars rode.
en achteraan het je de pluspool die via de blauwe pijl naar je bms of connector gaat.

heb een nieuwe tekening gemaakt, misschien helpt het. heb zowel de voorste als de achterste strips proberen tekenen

als er maar 2 draden zijn, kan je evengoed een standaard BMS monteren en de originele eraf slopen.

zit het laadpunt ook direct aan de + en - van de BMS of heb je een aparte draad ervoor.
indien appart een 3draad BMS nemen.
https://powerwatcher.net/static/61ae4f0b79523cdb866b201208a75fc4/2f47c/three_wire_bms.png

indien samen een 2draad BMS.
https://s.alicdn.com/@sc04/kf/H0e7e385484f8449982fa6e826de53cea1.png_300x300.jpg

in principe werkt 2draad altijd. dan knoop je oplaadkabel en ontlaadkabel gewoon samen in de accu. maar soms is er een schakelaar om de accu uit te schakelen en dan zou je neit kunnen opladen als ze uit staat

Heel erg bedankt, dat verduidelijkt het een en ander. Ik had het zelf moeten kunnen zien want de 5 strip ligt niet tegenover de andere 5 strip(zoals ik dacht) . Als ik ze nu zo meet als in jou tekening zijn alle 7 groepen gelijk (3,9V) . Dan kan hij weer dicht wen naar buiten.

Toch zou ik de accu een poosje in de gaten houden, het schijnt dat een te lage spanning er voor zorgt dat er in de accu dendrieten onstaan.
Dit kan voor opwarming en in het ergste geval een terminal runaway veroorzaken.

Let wel de ene beweert dat een cel nooit onder de 2.4 volt mag komen, de andere beweert dat het niet erg is zolang de accu maar nooit ompoolt.

Ikzelf gok het er liever niet op omdat mocht het fout gaan er meestal meer meegaat als de accu.

Was de accu nog goed voordat hij werd weggezet of toen al slecht anders zou ik er andere cellen in laten zetten.

De eigenaar heeft hier een schuur met een erf waar hij oud ijzer verzamelt. Het halve dorp brengt dat daarheen. Er staan ook altijd een stuk of tien elektrische fietsen. De meeste in nieuw staat maar met dode accu/electronica/motor etc. Erg milieu vriendelijke fietsen |:( Mijn fiets komt daar ook vandaan. Accu had ik nog kunnen redden want er was maar weinig verschil in cellen maar er zat geen lader bij en ik gebruik hem hier alleen lokaal.
Deze Giant stond er met 2 accus en de lader en wilde hij zelf gaan gebruiken. Hij heeft geen idee wat er mee was.

Ik heb hem nu helemaal geladen. De lader slaat keurig op tijd af. In 24 uur is de spanning 30mV gezakt. De Ri ben ik vergeten te meten. Die 4 die ik toen gemeten had zaten allemaal tussen de 25 en 28mOhm (bij 3,14V) De serie weerstand, net gemeten op de uitgang van dus alle 7 in serie, zit rond de 130mOhm. Ik heb geen idee wat dat gemiddeld is/hoort te zijn.

Update: De eigenaar vandaag gesproken en de accu lijkt prima te werken en heeft nog meer dan genoeg actie radius. Ik ben nu de tweede aan het opladen. Ook weer eerst de cellen los opgeladen tot 3,1V. Toen 29,8V * via de labvoeding erop in CC mode (500mA) , na een half uurtje de lader er op aangesloten, deze begon nu wel te laden. Labvoeding afgekoppeld en hij blijft laden. Ik heb nog niet de Ri en zelfontlading gemeten. De vorige heeft nog steeds nagenoeg geen zelfontlading.

* 29,8 zodat mijn labvoeding zeker geen hogere spanning op zijn uitgang krijgt want de lader is 29,2V

Ik heb er ook veel staan. De ergste was een ebike met 920km en kapotte accu.
De meeste zitten allemaal onder de 10 000km.
Ik bouwde mijn ebike accu in 2019 en heb er 45 000km mee gereden op 4,5jaar en had nog steeds 84%. Ik snap niet waarom die originele batteryen allemaal zo snel sneuvelen.

Ik heb nu een 30Ah 38v lifepo dat 141€ koste voor te bouwen en zal er tot met mijn pensioen mee rijden.

Vaak gaan er bms kapot door water infiltratie. Goedkope fietsen werken met een standaard andere bms. Gazelle en consorten mag je weggooien.

Zou leuk zijn als er een beetje universele batterijen komen, zou veell minder afval zijn in ebikes want de rest van de fiets verslijt amper

[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]

Dat giant pack is best goed gemaakt. Ze waren alle drie kurkdroog, het BMS in een dikke laag siliconen prut. Dan alles in een soort van dicht getapete plastic zak. Er zitten 2 houders op de fiets, links en rechts van de bagage drager en verticaal. Rechts op het stuur een klein paneel waarmee je de boel aanzet en de accu selecteert, rechts geeft de accu status weer en kun je de verlichting aanzetten (als ik het goed onthouden heb. De fiets zelf ziet er uit als nieuw. Alle 3 de accus doen het weer. De laatste was 1,5V per cel dus nog in balans. Even met 150mA het pakket aan 29,2V gehangen, na een half uurtje de lader eraan en die nam het gelijk over. De tweede was wel uit balans maar niet zo ver als de eerste. De Ri was 25 mohm hoger dan de eerste maar toen was hij nog niet vol.. De derde ben ik vergeten te meten.

Eigenlijk zou je na het volladen en laten balanceren het accupack gecontroleerd moeten ontladen (met bijv. CC 1A) en meten hoeveel tijd het kost voordat de bms de accu spanningsloos maakt. Zo weet je of alle cellen goed genoeg presteren.

Zijn ook makkelijke om te reviseren. 14x 20700 cellen van 5Ah en een standaard 7s bms en maak je een simpele 24v 10Ah accu. Heb er al veel gemaakt. Mijn vrouw heeft een 36v variant. Als je zo een 36v in een 24v fiets steekt heb je een rakket. Vertrekt met wielspin en rijd 40-42.

Zijn goeie fietsen en heeeel sterke motoren. Alleen die hendels aan de accu breken snel

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Als ik het goed begrijp dan gaat het bms van Giant niet (nooit) op "slot" wanneer cellen defect raken (of door een andere fout conditie)?

De 36v versie wel. Maar die giants werken al als er gewoon spanning op staat. Geen communicatie tussen fiets en accu.
Dus bms eruit en universele erin

Goed om te weten, bedankt.