Hallo, ik heb een 3 fase toerental regelaar voor een (stal) ventilator en wil die aansluiten op een 1 fase motor. Kan dat?
Mvg Jeroen
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Zelf heb ik geen idee, maar dit forum een beetje kennende zou ik aanraden om zoveel mogelijk informatie te geven over een en ander. Foto's van typeplaatjes worden bijzonder gewaardeerd.
benleentje
Golden Member
Op dinsdag 26 mei 2026 21:06:41 schreef benleentje:
Allen als die motor zelf ook een ventilator is en heeft, anders heeft het bijna geen effect.
Ja, het is een 220v ventilator die eraan komt. Hoe sluit ik dat aan?
Denk niet dat het kan.
Een regelaar voor 3 fasen geeft 3 x 400 volt en heeft geen 0
Maar een paar foto's van de FO en de motor zeggen alles.
Nu is het gokken en daar heb je helemaal niets aan...
[Bericht gewijzigd door revado op (20%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
e.e.a. is ook afhankelijk van het type regelaar.
Als dit b.v. een stappentrafo is dan zijn er wel mogelijkheden, frequentie regelaar kan soms via parameters maar dat is vaak spitten in de manual.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op donderdag 28 mei 2026 00:06:01 schreef revado:
Als de TS nou eens met foto's komt...
Ik had um niet thuis. Hier de foto's van de ventilator en de toerental regelaar.
Mooi, een 3 fase aftaktrafo.
Stroom ventilator motor ligt onder de 5A.
Aarde draden aansluiten op aardblokje links.
Voeding, Fase, Nul aansluiten op linker deel respectiefelijk L1 en L2.
Ventilator Fase, Nul aansluiten op rechterdeel respectiefelijk L1, L2.
Wel even opletten of de motor wil starten op de laagste spanning/stand.
Daarom zijn foto's zo belangrijk in een starttopic.
Dit is geen frequentieregelaar maar een (spaar)trafo regelaar.
Daar kan veel meer mee in dit geval.
Advies van HD13 proberen.
Op donderdag 28 mei 2026 19:11:06 schreef HD13:
Mooi, een 3 fase aftaktrafo.
Stroom ventilator motor ligt onder de 5A.
Aarde draden aansluiten op aardblokje links.
Voeding, Fase, Nul aansluiten op linker deel respectiefelijk L1 en L2.
Ventilator Fase, Nul aansluiten op rechterdeel respectiefelijk L1, L2.Wel even opletten of de motor wil starten op de laagste spanning/stand.
Dankjewel, ik ga het proberen. Ik denk dat opstarten geen probleem zal zijn. De schakelaar gaat van off naar de hoogste stand en dan steeds een standje lager. Van uit ineens naar laagste stand draaien lukt niet.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Het aanlopen vanuit via de hoogste stand zal geen probleem zijn, maar als de netspanning is uitgevallen tijdens bedrijf, moet ie ook vanuit de laagte stand willen aanlopen!