Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn oude Philishave was aan vervanging toe, dus ik heb een nieuwe besteld, eentje uit de 5000 series.
Die beviel helemaal niet.
(om de tondeuse te gebruiken moet je steeds de scheerkop eraf halen en tondeusehulpstuk erop steken, veel te omslachtig)
Teruggestuurd en omgeruild voor een 3000 series, bevalt beter want heeft een ingebouwde toundeuse.
Alleen heeft die ook nadelen:
- de motor draait heel langzaam (als je het apparaat snel over je gezicht haalt trek je de haren er ahw uit)
- de accu is snel leeg en moet vaak (veel vaker als de oude die ik had (met NiMH cel) worden geladen)
- je kunt niet scheren als de lader aangesloten is, heel irritant... ('t is scheren of opladen)
De oude werkte gewoon op de batterij, als je het netsnoer instak ging het daarop verder en laadde tevens op.
Is er nog een fatsoenlijke shaver van Philips? (ik vind op zich Philips wel beter als meeste concullega's)
Alleen op de Philips site is het nogal een onoverzichtelijk boeltje: moeilijk te vergelijken wat welke shaver wel en niet kan.
Eisen zijn dus:
- ingebouwde tondeuse.
- scheren met netsnoer erin (mag ook zonder batterijen / alleen net zijn)
De zelfverzonnen rare polariteitgevoelige plug voor de 5v aansluiting is ook een doorn in het oog... 
(waarom niet gewoon een USB-c jack zoals de rest van de wereld gebruikt?)
Op vrijdag 29 mei 2026 20:48:02 schreef Arco:
Mijn oude Philishave was aan vervanging toe, dus ik heb een nieuwe besteld, eentje uit de 5000 series.Die beviel helemaal niet.
(om de tondeuse te gebruiken moet je steeds de scheerkop eraf halen en tondeusehulpstuk erop steken, veel te omslachtig)Teruggestuurd en omgeruild voor een 3000 series, bevalt beter want heeft een ingebouwde toundeuse.
Alleen heeft die ook nadelen:
- de motor draait heel langzaam (als je het apparaat snel over je gezicht haalt trek je de haren er ahw uit)
- de accu is snel leeg en moet vaak (veel vaker als de oude die ik had (met NiMH cel) worden geladen)
- je kunt niet scheren als de lader aangesloten is, heel irritant... ('t is scheren of opladen)De oude werkte gewoon op de batterij, als je het netsnoer instak ging het daarop verder en laadde tevens op.
Is er nog een fatsoenlijke shaver van Philips? (ik vind op zich Philips wel beter als meeste concullega's)
Alleen op de Philips site is het nogal een onoverzichtelijk boeltje: moeilijk te vergelijken wat welke shaver wel en niet kan.Eisen zijn dus:
- ingebouwde tondeuse.
- scheren met netsnoer erin (mag ook zonder batterijen / alleen net zijn)De zelfverzonnen rare polariteitgevoelige plug voor de 5v aansluiting is ook een doorn in het oog...
(waarom niet gewoon een USB-c jack zoals de rest van de wereld gebruikt?)
Zelf heb ik ook iets uit de "Lagere" series van Philips, en vind het 3x niks, sommige haren worden compleet niet meegenomen. Meestal scheer ik me met een "Oneblade" (die bevalt me wel heel goed) of nat. Echter, van mijn vader heb ik een scheerapparaat uit de 9000 serie , zo eentje die je draadloos oplaadt en dat ding werkt echt wel.
Van een rondleiding destijds in Drachten weet ik dat van de "Goedkopere series" de mesjes gestanst worden en in het buitenland gemaakt (niet in China, volgens mij Indonesie), de "Duurdere series" daarvan worden de mesjes "vonkverspaand" , in drachten, wat ook de reden is dat Philips die techniek niet zomaar weg wil geven door die machines te verplaatsen. Echter ik weet niet bij welke serie het omslagpunt ligt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die 9000 heeft toch ook zo'n losse tondeuse?
(heel lastig omdat ik daar dagelijks mijn snor mee bijwerk, steeds dat ding slopen)
Op vrijdag 29 mei 2026 21:52:57 schreef Arco:
Die 9000 heeft toch ook zo'n losse tondeuse?
(heel lastig omdat ik daar dagelijks mijn snor mee bijwerk, steeds dat ding slopen)
De snor scheer ik meteen mee af
.
Losse OneBlade er naast ?
Ik heb er ooit geprobeerd, een philips, een braun... allemaal zo kapot of verstopt.
Dus al heel lang een spuitbus foam en een scheermes...
En mijn snor is er 1-1-2015 na een weddenschap af gegaan 
mvdk
Golden Member
Nadat ik in 1984 een Zuid Afrika trip met vrienden had gedaan, en we elke keer in cheap accomodation en hotels belandden waar geen stopcontacten waren te bekennen, heb ik dezelfde stap gemaakt als revado. Thats all.
Philips scheerapparaat: welke is goed?
Die ik al 40 jaar heb, maar die hou ik zelf.
Op vrijdag 29 mei 2026 22:18:27 schreef revado:
Dus al heel lang een spuitbus foam en een scheermes...
.. en natuurlijk een blok aluin.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (49%)]
Op vrijdag 29 mei 2026 22:57:57 schreef ohm pi:
[...] en natuurlijk een blok aluin.
Yep.
Gelukkig niet vaak nodig...
Gewoon een ouderwets krabbertje.
Ze zijn lastiger te krijgen, maar ze zijn er nog:
Een scheerapparaat is bij mij na een half gezicht veranderd in een epileer apparaat: de mesjes zijn bot en de haren worden er door de draai beweging of tussen de knipmesjes vast geklemd en 1 voor 1 verwijderd.
Nee dat werkt niet bij mij
Op zaterdag 30 mei 2026 07:30:36 schreef High met Henk:
Gewoon een ouderwets krabbertje.Ze zijn lastiger te krijgen, maar ze zijn er nog:
[bijlage]Een scheerapparaat is bij mij na een half gezicht veranderd in een epileer apparaat: de mesjes zijn bot en de haren worden er door de draai beweging of tussen de knipmesjes vast geklemd en 1 voor 1 verwijderd.
Nee dat werkt niet bij mij
Dat probleem had ik dus ook.
Zelfs een keer een vastloper en toen hing het ding aan een aantal haren...auw 
De afgebeelde oer "stoppelrasp" doet het ook prima.
Ik heb meestal die dingen van de Aldi, goedkoop en goed.
Andre_avr
Golden Member
S5587 die zou ik niet memen.
Die heb ik gekregen van mijn partner en het liefst zou ik dat ie de geest gaf.
De aan en uit knop is een drukknop geworden, vaak druk ik daar per ongeluk op tijdens scheerbeurt, echt hinderlijk.
Mijn vorige was met een echte schuif schakelaar en aan het lichtnet. Deed het altijd.
Verder is het "scheer blad" een soort lomp klavertje drie, waar je dus niet je snor kunt weghalen, zonder je neus volledig te verfrommelen.
Ik had gehoopt de 3000 serie te kopen bij kruidvat, maar ik was te laat met de actie.
Mijn vakantie scheeraparaat is de oude vertrouwde philips van 40 jaar geleden. Is verademing als ik die weer gebruik.
Dus speuren naar een "New Old Stock" van Philips ?
Als je gevonden hebt tip mij dan 
Arco
Special Member
Ik heb nu een 3000, ook een probleemkindje... 
Ik vraag me af waarom iedere nieuwere generatie shavers van Philips slechter is als de vorige...
(en inderdaad, de vormgeving (schakelaar, scheerhoofden, dc plug...) holt ook achteruit...)
Patrick de Zeester
Golden Member
Het lijkt erop dat "enshitification" ook op gaat voor scheerapparaten.
Zelf heb ik een Philishave uit de 3000 series inmiddels zeker 25 jaar oud die aan alle wensen die in de openingspost voldoet. Als deze ooit vervangen moet worden zou ik graag hetzelfde weer willen kopen. Echter alle scheerapparaten nu die op de Philips site staan zijn op één of meerdere vlakken inferieur aan wat ik nu heb, ook de duurdere series.
Heb ook lang gezocht voor een nieuw scheerapparaat.
Had een Philips van meer dan 30 jaar oud en begon al aardig wat bijgeluiden te maken.
Ik wilde weer een apparaat dat alleen op het lichtnet werkt.
Maar die kon ik van het merk Philips niet vinden.
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en weer een Philips met ingebouwde accu gekocht.
Dat is de S5587 geworden.
Was net een actie bij het Kruidvat.
Nu een half jaar in gebruik.
Heeft een ingebouwde tondeuse en opladen een keer per maand.
Met een goedkope lader van de action binnen een uur opgeladen.
Een keer is het mij ook gebeurd dat ik de schakelaar heb ingedrukt tijdens het scheren.
Maar weer opnieuw indrukken en kon weer verder.
Misschien even aan wennen.
PS. Ik heb geen Winstbejag.
Aangezien ik zelf minder dan 1x per week een grasmaaier over m'n kin haal is het meestal toch niet glad. Dus zo'n 20+ jaar geleden ben ik al gestopt met "scheren", en de (1 of 2) weekelijkse maaibeurt gebeurt met een tondeuze (Laatste was van de Lidl gloof ik).
Lang geleden heb ik er wel eens aan gedacht om het definitief weg te laten laseren, maar mijn grijze / witte stoppels zijn daar niet geschikt voor. Pasgeleden wam ik deze tegen:
https://hackaday.com/2026/05/07/diy-electrolysis-machine-removes-hair-…
Op zich wel interessant, maar alles bij elkaar niet belangrijk genoeg. Zoiets laten doen kost een stapel duiten, maar dat is vooral vanwege de tijd / salaris wat er in gaat zitten. Ik heb me niet verdiept in bijwerkingen. Wel even gekeken wat het het doet met talgklieren, maar dat lijkt geen probleem te zijn, maar ik ben er nog niet echt van overtuigd.
Bapaktus
Special Member
Zo'n 15 jaar geleden (nummer 4) een Philips scheerapparaat gekocht. Model uit de PT725 serie. Volgens mij is dit model uit de verkoop. Ik ben er nog steeds blij mee, ondanks dat ik een stugge baard heb. Alleen het snoer van de laadadapter verbrokkelt 
Moet ik nog en oplossing voor vinden.
ruud
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op zondag 31 mei 2026 13:41:10 schreef Tidak Ada:
Deze kwam ik tegen in de wildernis:[bijlage]
Wel even oppassen als je daarmee je bikinilijn gaat bijwerken.
Lang geleden toen ik nog "in het witgoed" zat repareerde ik veel pjhilips shavers.
Dat waren die 3 kops dingen.
De messen met meshouders kon je er netjes uithalen door het rvs clipje los te halen.
De aandrijf mechanismes ( noemde dat altijd aandrijftietjes
) waren los te koop met de tandwielen en die foam afdichtingen.
Als er een binnen kwam ging de hele kop er af in een bakje acohol, de rest er ook mee schoon maken en dan delen wisselen, tot de koolborsteltjes aan toe en ze waren weer nieuw.
Dat is allemaal steeds minder geworden.
Als ik me met zo'n ding scheer kan ik dat in de avond weer over doen..
Een keer per week gaat zeker niet werken.
Dat heeft HmH denk ik hetzelfde omdat hij ook bij echte mesjes zweert.
nonius
set SCE to AUX.
Philips scheerapparaat: welke is goed?
Er zit een impliciete veronderstelling in deze vraag....
Ben nooit tevreden geweest over m'n Philips scheerapparaat. Toen hij het jaren geleden begaf was het eigenlijk m'n bedoeling om me met zo'n straight razor (zie foto Tidak Ada) te gaan scheren. Omdat ik daarvoor nooit had natgescheerd leek het me verstandig eerst met wat simpelers te beginnen, een Gillette veiligheidsmesje ('krabbertje'; zie foto HmH). Dat beviel zodanig goed dat ik daarna nooit de overstap naar straight-razors heb gemaakt.
Een Gillette houdertje (ze worden nog steeds gewoon gemaakt en verkocht door Gillette, kosten minder dan de moderne spuitgietplastic wegwerpbrol, zien er veel stijlvoller uit en gaan een leven lang mee), HEMA-mesjes van 2.50 per 10 stuks (genoeg voor een jaar), een scheerkwastje, scheerzeep van de Vergulde Hand (Kruidvat) en een brok aluin en klaar is Klara.
Revado: scheer'schuim' uit een spuitbus..... (nonius schudt meewarig het hoofd)
En ik keek nog wel zo op naar je, als het over electronica gaat! Ik heb het uit betrouwbare bron dat de scheersmurrie in een spuitbus rechtstreeks uit de aars van satan komt.
Een kuipje scheerzeep van de Vergulde Hand kost 4.50 euro bij het Kruidvat en gaat bijna 2 jaar mee....
Tenslotte: de ene Braun die ik uitgeprobeerd heb scheerde wel veel korter dan m'n Philips maar liet ook een slagveld achter. Dat zou me teveel zijn gaan kosten aan pleisters....
(met excuses aan Arco; hij vraagt welke Philips het beste is en krijgt vervolgens allerlei soorten irrelevant advies. Tot en met 'laat gewoon een baard groeien!'
)
Wat die accu betreft, kijk eens wat er in zit.
Ik gebruik een Braun, enige systeem dat werkt bij mij (zware baardgroei met dikke haren, komt de rest niet doorheen en nat is ook drama). Maar ook Brauns worden elke generatie (veel) slechter. De huidige kon nieuw uit de doos al amper één keer scheren op een acculading. Dus elke keer opladen. Na een half jaartje was één keer scheren ook niet meer haalbaar. Ding opengemaakt, bleken er twee hele kleine minipiep chinese merkloze NiMH celletjes in te zitten. Maar de accuhouder was wel gemaakt voor AA formaat cellen. De viespeuken van Braun hadden daarom een speciaal plastic adaptertje ontworpen om die minipiep dingen erin te kunnen monteren. En ze hadden een contactveertje andersom gemonteerd om het werkend te krijgen.
Nu had ik mijn oude defecte braun van de vorige generatie nog liggen, jaartje of 8 oud al. Die opengemaakt, zaten daar dus wel AA formaat cellen in. In de nieuwe gezet, contactveertje omgekeerd, adaptertje in de kliko. Sindsdien kan ik bijna twee weken scheren zonder te laden.
Enshittification? Hoe kom je er bij...
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Hier bij ons gebruiken de mannen steevast de Philips Oneblade en ze zijn er erg tevreden van! Voor speciale moeilijke gevalletjes hebben we dan een Panasonic Professionele tandeuze staan. Maar die Oneblade vinden ze hier goud met ingebouwde Lithium accu.
Op zondag 31 mei 2026 18:43:46 schreef 90000006:
Enshittification? Hoe kom je er bij...
Zelfs de kwaliteitscontole bij Braun lijdt daaraan. De ingekochte rommel uit China is in nul seconde door de Braunse kwaliteitscontroleur goedgekeurd.