(Geen) bodemplaat bij Siemens WG44G2ZWNL wasmachine?!

Vorig jaar hebben wij een nieuwe Siemens WG44G2ZWNL wasmachine gekocht en deze laten plaatsen op een stalen sokkel-frame wat we al hadden. Echter kom ik er zojuist achter met schoonmaken dat de onderkant van die wasmachine helemaal open is cq. geen bodemplaat heeft. Is dat normaal? Ik vind het wel tricky aangezien er ook nog een kat rondloopt die in theorie bij de bedrading ed. kan op die manier. Onze eerdere Siemens wasmachines en drogers hadden allemaal kunststof bodemplaat. Wat is er evt. geschikt om te mee af te dichten? Karton?

Karton zal het niet lang uithouden in die (bij wijlen) warme vochtige ruimte. Ik zou nog eerder een kunststof vuilzak gebruiken. Nog beter is natuurlijk hard plastic, nog beter is metaal maar dan wel roestbestendig. En ja, hoe beter hoe duurder, uiteraard.

Indien erg milieubewust: knip pet-flessen uitelkaar, rol de "lichamen" plat en maak ze aanelkaar, dat is ook een plaat, en poeslief komt er niet zo gauw doorheen.

Maar, eh, zou die bezorgdheid nu zo realistisch zijn? Mijn Candy heeft ook geen bodemplaat. En ik vergeet soms wel eens het venster van het waskot te sluiten en dan komen er wel eens buurtkatten op bezoek, die heb ik al op diverse plaatsen betrapt maar nog nooit in de wasmachine.

Plaatje trespa onderin de sokkel leggen?

Een stuk kippen- of volièregaas lijkt me veel practischer.
Dat er geen bodenplaat aanwezig is, lijkt me òf om op materiaal te besparen, òf om vrije lucht door te laten stromen om het mechaniek droger te houden, koeling en/of bij lekkage eerder te worden gewaarschuwd.

Een bodemplaat was bij iets goedkopere wasmachines nooit aanwezig. Ook nog nooit problemen mee gezien. Kan me slecht voorstellen dat een kat er een poot zo ver tussen krijgt dat hij iets raakt.

Het kan zijn dat hij slechter koelt met een bodemplaat, maar gewoon een plaatje trespa er onder zou wel moeten kunnen.

Huh, wat is "trespa"? Kunststof? Houtachtig?

Op zondag 31 mei 2026 16:26:41 schreef maartenbakker:
Kan me slecht voorstellen dat een kat er een poot zo ver tussen krijgt dat hij iets raakt.

Nee, bij gewoon op de vloer plaatsen zal dat ook wel niet. Maar deze staat op een stalen sokkel. Ik gok dus zo minstens 20 centimeter hoger. Dan kruipt een kat daar zo in en snap ik de zorgen van de topicstarter wel een beetje.

@ Paulinha: trespa is een houtvezelplaat met toevoeging van fenolhars. Het is keihard, buigt zeer moeilijk en is zeer goed bestand tegen vocht.

WC-ruimtes (op van die pootjes met draad-eindvoetjes) op campings zijn er vaak van gemaakt.

Trespa is een merknaam. Volkern is de benaming. Hier zeggen ze ziekenhuisplaat omdat alle kasten in de ziekenhuizen hier er van gemaakt is. Duur spul. Met een triplex kom je al zeer ver voor dit. Of natuurlijke selectie zijn gang laten...

Ah, dan zal "trespa" in het noorden zijn wat in het zuiden "betonplex" heet. Multiplex, met zware harsimpregnatie. "Volkern" had ik nog nooit gehoord, en lijkt me ook niet super-duidelijk...

@EricN: triplex is nauwelijks nog in omloop, bij mijn weten. Men kan tegenwoordig het hout zo fijn schillen dat zelfs platen van slechts 1-2-3 mm dik uit meer dan drie lagen bestaan, en dus multiplex heten, eerder dan triplex.

Nee betonplex is echt iets anders. Betonplex is inderdaad geimpregneerd multiplex maar Trespa-plaat is echt een composiet-materiaal.

De meeste bladen van een bureau zijn er van gemaakt, en reclameborden.
Trespa is inderdaad volkern plaat en een merknaam.
HPL plaat is misschien wat bekender?

Wat die wasmachine betreft.
De meeste modernere hebben een waterstop, die werkt alleen maar met een vlotter boven de bodemplaat.
Hoe zit dat met deze machine?

Op zondag 31 mei 2026 17:21:00 schreef arnova:
Nee betonplex is echt iets anders. Betonplex is inderdaad geimpregneerd multiplex maar Trespa-plaat is echt een composiet-materiaal.

Hm hm hhmmm. Effe kortsluiten met @weardguy?

trespa is een houtvezelplaat met toevoeging van fenolhars.

Is je zoekmachine stuq?

Trespa heeft ook in de verste verte niets te maken met betonplex.

Betonplex is volstrekt geen Trespa; betonplex is hele goede kwaliteit multiplex met een dikke, duurzame donkerbruine afwerklaag. Wordt vaak gebruikt op aanhangwagens ('remorquen').

Trespa is een hele harde kunststofsoort die veel in de bouw gebruikt wordt, voor afwerking aan daken. Denk boeiplanken en dakkapellen. Funest voor je HM cirkelzaagbladen, ze slijten er enorm van. Dus bij voorkeur laten zagen door iemand anders.....

De beide buitenlagen van Trespa zijn vaak (crème-)wit, maar in principe in vele kleuren verkrijgbaar. Gaat gegarandeerd niet rotten (want is kunststof).

Betonplex is (zeer goede kwaliteit) multiplex, dus hout, en kan in principe rotten (maar er is wel behoorlijk wat tijd en mishandeling voor nodig).

Dit is misschien ook nog een goedkope oplossing, evt. de pootjes van de wasmachine er doorheen laten steken.

https://www.systeemplafondplaat.nl/opaal-styreen-rooster-600x600x8-mm-…

Op zondag 31 mei 2026 18:11:11 schreef Sine:
Is je zoekmachine stuq?

Nee hoor, CO draait prima. Al goeie antwoorden geqregen, trouwens. Eersteklas zoeqmachine, die CO!

Er is ook een plaat als extra te koop.
Als deze past is dat ook een optie.

https://fixpart.nl/product/bosch-siemens-20001433-bodem-wasmachine?gad…

Hoe wordt zo'n bodemloze wasmachine getransporteerd (door een huis bijv.) naar de installatie plek van de koper?
Een normale steekwagen zal dan niet werken denk ik.

Dat zou wel heel toevallig zijn. Het lijkt me een reserve-onderdeel voor machines die oorspronkelijk al met plaat geleverd zijn.

Ik ben niet zo bekend met BSH typenummers, maar ik zie dat deze plaat aan 385 modelvarianten verbonden is, waarvan de typenummers allemaal met WM14 beginnen, en dat lijkt naar mijn idee niet op WG44.

Op zondag 31 mei 2026 19:23:11 schreef Bobosje:
Hoe wordt zo'n bodemloze wasmachine getransporteerd (door een huis bijv.) naar de installatie plek van de koper?
Een normale steekwagen zal dan niet werken denk ik.

Goeie vraag, mijn Candy-zonder-bodemplaat is toch echt wel met een steekkarretje* mijn achterdeur binnengeduwd. Ik vroeg me af hoe die kerels dat hadden weten te lappen, maar voor ik nog maar de vraag geformuleerd kreeg waren ze al aan de horizon verdwenen.

* steekkarretje: in Vlaanderen gemeenzaam "pirrewitje" genoemd, wellicht afgeleid van FR "pirouette"

Op zondag 31 mei 2026 19:36:21 schreef Paulinha_B:
[...]

Goeie vraag, mijn Candy-zonder-bodemplaat is toch echt wel met een steekkarretje* mijn achterdeur binnengeduwd. Ik vroeg me af hoe die kerels dat hadden weten te lappen, maar voor ik nog maar de vraag geformuleerd kreeg waren ze al aan de horizon verdwenen.

* steekkarretje: in Vlaanderen gemeenzaam "pirrewitje" genoemd, wellicht afgeleid van FR "pirouette"

In het verleden vaak genoeg meegeholpen met wasmachines e.d. bezorgen. De steekkar had een vrij korte lip en je zat dus nooit midden onder de machine te 'lepelen'. Wel of geen bodem was dus niet van belang. In de verpakking al helemaal niet. Maar meestal stonden de zwaarste machines (Miele bovenladers, want die waren lekker smal maar loodzwaar) boven in de badkamer dus je moest ook de (draai)trap op. En met drie man tillen is geen doen op een trap dus 1 man onderaan de schouder(s) eronder en bovenaan sturen/tillen door de tweede man en vooral niet stoppen :-)

Vlizo trap was overigens de grens, daar gingen we niet op met een wasmachine, dan moest er een hijsinstallatie bedacht worden.

Oh ja, de oude (vaak ook zware) machine moest mee retour... Dus de trap af.. Vaak liep er dan nog weer (stinkend) water uit.. Gelukkig al meer dan 11 jaar niet meer hoeven te doen... :9

Op zondag 31 mei 2026 19:50:37 schreef KGE:
[...]

In het verleden vaak genoeg meegeholpen met wasmachines e.d. bezorgen. De steekkar had een vrij korte lip en je zat dus nooit midden onder de machine te 'lepelen'. Wel of geen bodem was dus niet van belang. In de verpakking al helemaal niet. Maar meestal stonden de zwaarste machines (Miele bovenladers, want die waren lekker smal maar loodzwaar) boven in de badkamer dus je moest ook de (draai)trap op. En met drie man tillen is geen doen op een trap dus 1 man onderaan de schouder(s) eronder en bovenaan sturen/tillen door de tweede man en vooral niet stoppen :-)

Vlizo trap was overigens de grens, daar gingen we niet op met een wasmachine, dan moest er een hijsinstallatie bedacht worden.

Oh ja, de oude (vaak ook zware) machine moest mee retour... Dus de trap af.. Vaak liep er dan nog weer (stinkend) water uit.. Gelukkig al meer dan 11 jaar niet meer hoeven te doen... :9

Klopt helemaal!
Ik heb een jaar of 10 witgoed gerepareerd waarvan 5 jaar als bezorger.
Van mijn 18e af, mijn rug weet dat nog precies...
Inderdaad gewoon met 2 man pakken, dat vergt veel ervaring en samenwerking.
In die tijd waren alle machines open aan onderzijde.
Bij een reparatie aan de motor of pomp etc zette je hem een stuk achterover en gaan.
De oude machines retour, vooral na een tijdje staan was dat water gruwelijk.
Oude kurk in de slang stoppen helpt. :)

Zo een open wasmachine trekt wel veel stof aan, na een jaar ga je daar enorme lijken in gaan vinden. Ik zou je toch aanraden om dat regelmatig een keer te verwijderen wil je geen problemen later. Ook zal het daar vol zitten met spinnen en dode insecten na een paar jaar. Ik zou dat zeker regelmatig eens reinigen.

Onze AEG is ook volledig dicht met inductiemotor. Nu 15 jaar oud en draait nog altijd zijn rondjes per dag. Ik heb ze laatst een open gedaan met een deksel achteraan, het ziet er binnenin als nieuw uit, geen spoortje roest of stof te zien.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]

Nou dat niet zozeer wat erin komt ik ben blij dat onze wasmachine oude bauknecht uit 2001 onder dicht is.

Als je ziet hoe zwart zo.n ding van binnen stof v.d koolborstels en v.d riem.

Ben ik blij dat gesloten is anders zou de verhoging waar de machine op staat op een gegeven moment een grote zwarte vlek zijn.

Machine van TS is ook zonder koolborstels, maar wel open machine. Die zal doorheen de jaren veel stof, insecten en spinnen te vreten krijgen jammer genoeg. Je gelooft je ogen niet na een aantal jaren wassen wat je daar allemaal vind... Een machine met koolborstels is een beetje in je eigen voet schieten, dat koolstof plakt overal aan de kabels, contacten en printplaat en veroorzaakt op den duur kortsluitingen. Zeker dit type moet je buiten regelmatig eens uitblazen.

Maar vanuit betrouwbaarheidsoogpunt is een goed afgesloten elektronica-compartiment en machine meestal gunstiger dan elektronica die jarenlang blootstaat aan stof, vocht en insecten.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (17%)]