Het omhoog en omlaag laten gaan van een mopa fiber-laser gaat nu met de hand, dit wil ik elektronisch maken met een stappenmotor. Heeft iemand hier een duidelijk tekening van?
Op donderdag 4 juni 2026 14:52:16 schreef sparkplug:
Het omhoog en omlaag laten gaan van een mopa fiber-laser gaat nu met de hand, dit wil ik elektronisch maken met een stappenmotor. Heeft iemand hier een duidelijk tekening van?
De laser wordt nu met de hand bediend zeg je, gaat dat via een spindel met een handwiel?
Ik heb geen tekening, maar wel info over stappenmotoren. Misschien kun je daar iets mee.
Deze functie heet een "gemotoriseerde Z-as", mogelijk vereenvoudigd dit het zoeken.
De mechanica en elektronica vanaf nul ontwikkelen en toevoegen aan een bestaande software stack lijkt ook voor wie relevante kennis en ervaring heeft een groot project.
Zorgvuldig googlen op wat er al is kan dat tot haalbare proporties terug brengen, waarna de ontbrekende details ontwikkeld kunnen worden.
Als de bediening nu via een spindel is, handwiel verwijderen en een tandriemwiel plaatsen. Steun maken voor de stappenmotor en spindel aandrijven via een tandriem. Stappenmotor kun je op verschillende manieren bedienen, je hebt wel altijd een stappenmotor driver nodig. De puls voor het stappen kun je bijvoorbeeld met een NE555 maken en de staprichting kan met een schakelaar. Dit is de eenvoudige manier, je kunt daar ook een controller voor gebruiken of het geheel via de PC aansturen, het is maar net wat je wil.