Beste forumleden.
Op (naast) de werktafel een Sony KD-49X8305C. Prima beeld. Echter: het "rolt", zie bijlage. Heeft iemand een idee in welke richting de oorzaak van dit probleem gezocht moet worden?
Dank alvast voor alle reacties.
Bart64
*hier heb ik geen app voor nodig
Dit probleem heb ik wel eens in een youtube voorbij zie komen ook van een Sony tv. Maar dan als double screen issue. Vaak is het intern in t scherm een defecte lijndriver issue, maar wel te verhelpen door de betreffende data/gate lijn op tcon door te snijden. Allereerst zou ik wel de flatcables goed schoonkrabben met een niet te scherpe platte schroevedraaier ofzoiet om gewoon los contact uit te sluiten. Doffe contacten zijn altijd verdacht. Dus die van het moederbord naar tcon en tcon naar scherm, meestal twee. Als dat niet helpt dus de betreffende gate/date zien te vinden vanaf de tcon naar t scherm. Ik gebruik liever zelf de aftape methode met een dun strookje papier in een van de twee tcon connectors naar scherm en dan experimenteren. Je kan ook eerst een van de twee tcon connectors loshalen en kijken of de helft van een beeld dan wel goed is. Dan weet je waar je t moet zoeken. Succes en zoek ook op youtube repair sony tv double sceen issues.
Lijkt op eenzelfde fout die zeer vaak voorkomt, afhankelijk van het panel wat gebruikt is in het toestel is het soms te herstellen. Kijk even op de FB pagina van Lcd Onderdelen en scroll naar 11 september 2023, daar staat een voorbeeld met video's.
@William1967 en @Bart64: dank voor de tips.
Nu in de UK, donderdag weer thuis en aan de slag. Ik laat uiteraard even weten hoe het is afgelopen.
Ja hoor. Hele toestel uit elkaar om bij de COF-strips te komen. En het Vsync-probleem treedt niet meer op. Lekker dan?!
Alles maar weer in elkaar gezet. Voorlopig maar een tijdje zelf gebruiken.
Klassieke fout, de twee kleine blokjes met diodes eraf gooien en klaar. Misschien stond net dat op de FB pagina van LCD onderdelen?
Op donderdag 18 juni 2026 21:14:42 schreef Beeldbuisje:
Klassieke fout, de twee kleine blokjes met diodes eraf gooien en klaar. Misschien stond net dat op de FB pagina van LCD onderdelen?
Correct, er staat ook bij hoe je de defecte snel kunt vinden zonder meten.
Ik gooi ze er tegenwoordig standaard van de twee kanten af.
Begonnen met er nieuwe op te zetten: jaar later terug stuk.
Toen gooide ik enkel de defecte kant eraf. Twee maand later de andere kant ook stuk.
Sinds ik de beide zijden van die dingen ontdoe heb ik geen enkel paneel nog terug gehad.