Beste forumleden.
Onlangs heb ik een barst ontdekt in mijn gyprocwand op 60cm boven de grond en hoger. Ik vermoed dat het met vocht te maken heeft van hogerop misschien lek van afloop in vals plafond. Nadat ik in de wand geprikt heb is de naald kurkdroog. Dus de lek is niet altijd, ik vermoed dat het gebruik met de wasmachine hogerop de reden zou kunnen zijn.
Nu is mijn vraag of er betaalbaar meetinstrument met twee sondes die ik in de gyproc kan steken en een batterij is zodat ik constant kan monitoren wanneer er vocht in de wand komt.
Dank u.
Dummy.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk eerder dat die barst door thermische stress of door geodynamiek veroorzaakt is. Ik heb hier iets dergelijks en dat is hoogst waarschijlijk veroorzaakt door verlaging van het grondwaterpeil. Ik woon eennoud huis op het platte lande en sinds een aantal jaren zit er geen water meer in de sloten, doordat het waterschap gemeend heeft dat het grondwaterpeil wel omlaag kon.
Heb je misschien ook last van deuren, die af en toe moeilijker open gaan of sluiten? Dat wijst ook vaak op beweging in de ondergrond.
Tidak Alda
Het papier met daarop de crepi is losgekomen op deze strook ; de plaat zelf is ook licht gezwollen. Het kan zijn dat dit al jaren aan de gang is maar nu aan de oppervlakte is gekomen. Ik woon is een rijwoning en er zijn geen andere ploblemen. Daarom zou een meter die ik in de gyproc kan prikken en laten hangen ideaal zijn om te kijken wanneer het probleem zich voordoet.maar die kan ik niet vinden.
Dummy
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ah, gipskartonplaten. Ik dacht dat Gyproc net zoiets als Durox® of Ytong® is. Die gipsplaten zijn sowieso vochtgevoelig. Scheuren op de naden ontstaan inderdaad door krimp en zwelling door vocht. Gips is sowieso hygroscopisch. Dat kan al effect geven door afwisselend warm en koud in combinatie met wisselende luchtvoctigheid. Dat kan klimatologisch zijn, of juist door weinig luchten, waardoor de luchtvochtigheid stijgt.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
ik denk dat je zoiets zoekt:
niet echt constant monitoren maar toch goed voor een manuele momentopname.
testo 606-1 - Vochtmeter voor materiaalvochtigheid
Tidak Ada
Die liggen vaak bij de Lidl in de bakken:
Die vochtigheidsmeters zijn vrijwel allemaal op hout gebaseerd. (opslag)
Vooral die ondingen met twee pennen. Ik heb er verschillende.
Andere meters werken met kontaktloze meting, zijn beter en veroorzaken ook geen krassen op putten.
Weer andere hebben een bolletje en dat zijn ook de betere. Sommige zijn zeer duur.
Maar dat is niet echt nodig.
Je kunt soms met een infrarood camera warmte verschillen zien bij lekkage.
Het is niet doenlijk met de 2 zeer korte pennetjes van een kontakt vochtmeter in een spleet te meten.
Bovendien moet je niet zelden flink drukken om uberhaupt iets te meten.
Vooral op steen en beton is het zeer lastig om goed kontakt te maken. Gips absorbeert snel water.
Vochtigheid in steen is heel iets anders dan in hout, waarvoor die dingen zijn bedoeld.
Je kunt ook met een multimeter meten. Doodeenvoudig op weerstand zetten en een hoge range.
Je neemt dan 2 metalen pennen b.v. lasdraad, of ook ijzerdraad. Breipennen!
Wel isoleren waar je ze vasthoudt.
Ik heb een goedkoop metertje dat kontakloos meet en dat werkt redelijk goed. Alhoewel ik weinig waarde hecht aan de gemeten waarde. Een centimeter verder en het is heel anders.
Afstand is echter minimaal. Anders ziet hij niets.
Bolletjes worden vaak voor de vloer gebruikt na b.v. waterschade. Er bestaan professionele meters maar die huur je beter want die zijn niet te betalen. Ook in gebruik bij verwarmings of leidinglekkage.
Dure kijken door het beton of de grond. Werken met microgolven. Vocht opsporen is lastig.
Water kan overal vandaan komen. Soms kun met inkt of kleurstof (nanobots) zien waar het vandaan komt. Gietertje en de verdachte plek bewateren.
Tidak Ada
Die met die pennen zijn ook alleen maar voor schilders om hout te meten of het niet te vochtig is om te schlderen
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die worden ook voor papier gebruikt, daar was de mijne voor bedoeld: https://www.pa4tim.nl/meetapparatuur/diverse-meetapparatuur/delmhorst-…
Allen bedankt voor jullie antwoorden. Robbe 135 euro is niet echt het bedrag dat ik eraan kan besteden.
Het probleem is blijkbaar niet zo eenvoudig op te lossen als ik dacht. Ik had een meter in gedachte met een sonde die gewoon achter de gipsplaten kon geplaatst worden,zodat ik kan zien wanneer er vocht achter de platen komt, niet dus. Door de latex structuurpleister die geen vocht doorlaat is het niet mogelijk een oppervlakte meting te doen. Ik ga verder zoeken maar wil jullie bedanken voor het meedenken.
Dummy
Tidak Ada
Op maandag 8 juni 2026 14:55:21 schreef Tidak Ada:
Die met die pennen zijn ook alleen maar voor schilders om hout te meten of het niet te vochtig is om te schilderen
Meters met pennen worden overal voor gebruikt. Ze zijn meer bedoeld voor opgeslagen hout. Aangezien het beschadigende methodes zijn lijkt mij dat voor een schilder niet erg geschikt. Na ja, met witten wordt de boel toch ook nat?
Vooral gips is zeer kwetsbaar, daar ga je beter niet in prikken als er andere betere methodes bestaan die niet duurder hoeven te zijn dan die met pennen.
Ik heb dit metertje dat het eigenlijk leuk doet.
De achterkant heeft een zwart vierkant dat de sensor bevat.