Ik wil mijn groepenkast vervangen. Op dit moment heb ik een enkele kast (220x330) die niet strak op het meterbord geplaatst is maar 65mm daarboven. Bovenkast meterbord heeft dan ook een (154mm breed) buisinvoerstuk.
Mijn vervangende kast is hoger (ik wil een 220x165 deel toevoegen) en ik wil de nieuwe kast strak op het meterbord plaatsen om die 65mm loze ruimte te benutten en bovenin mijn meterkast zo veel mogelijk ruimte over te houden.
Om dit te bewerkstelligen moet het buisinvoerstuk verwijderd worden. (ik kan de nieuwe kast er helaas niet overheen schuiven)
Het meterbord is van de netbeheerder en mag ik dus niet zelf loshalen. (en ik kan dat ook niet zonder de verzegeling te verbreken)
Is er een slimme manier om het buisinvoerstuk te verwijderen zonder het meterbord naar voren te halen?
Zo niet, op welke andere manier ga ik deze uitdaging te lijf?

Wat voor materiaal is dat?
Bakeliet of plastic?

Je kunt een gat onderin je nieuwe groepenkast zagen met een gatzaag zodat de buisinvoer een klein stukje in je nieuwe kast schuift.

Buisinvoer is vaak van bakelietachtig materiaal, nieuwe van pvc achtig materiaal. Die kun je met een waterpomptang oid wel aan stukken breken.

Op dinsdag 9 juni 2026 23:17:46 schreef revado:
Wat voor materiaal is dat?
Bakeliet of plastic?

Plastic. Meterbord is (ongeveer) uit begin jaren 80. Merk Holec. De buisinvoerstuk heeft drie invoeren met buitendiameter 32mm. Foto toegevoegd.

De rechter er af zagen en dan verder zoals Toeternietoe ook schrijft.

Onder het meterbord zit de hoofdzekering. Als ik het goed begrijp wil je onder spanning de groepenkast gaan vervangen. Lijkt me niet echt verstandig.

Je kunt beter de hoofdzekering-verzegeling verbreken, de hoofdzekering verwijderen, en het dan spannningsloze meterbord even losschroeven, een klein beetje naar voren laten overhellen om het buisinvoerstuk te verwijderen.

Wel zul je een installateur moet inschakelen voor een nieuw zegel, maar dat zijn de kosten niet.

Met een schroevendraaier en een hamer dat plaatje naar beneden tikken, die sla je zo los. Dan past de groepenkast mooi op het meterbord.

de 2 schroeven bovenin het bord losdraaien, bord kan dan iets naar voren, plaatje naar achter duwen en schroevendraaier eronder, naar boven wrikken, dan breekt het op 1 van de invoeren door en kan het eruit, of het springt eruit.

Als je pech hebt zit er een vijfde schroef achter de verzegelde kWh-meter, en zit het meterbord muurvast.

Je kan ook drie gaten maken in de groepenkast ,met een gatenboor.

Daarom zei ik al rechter tuut er af zagen , dan breek je hem daar zo door met een beetje knabbelen met een tang..

Op woensdag 10 juni 2026 22:34:56 schreef keebrev:
Als je pech hebt zit er een vijfde schroef achter de verzegelde kWh-meter, en zit het meterbord muurvast.

Die vijfde schroef zit er als het goed is altijd, en dat is speciaal gedaan om dit soort kanteloperaties te voorkomen.
Ik zou domweg die hele bovenplaat er uit breken. Dan krijg je een grote rechthoekige opening maar die wordt afgedekt door de groepenkast.

Veel meterborden hebben geen vijfde schroef, en vaak is de vijfde schroef niet eens gemonteerd. Je komt er pas achter wanneer je meterbordschroeven er even uitdraait. Simpele test.

als de nieuwe kast van een merk is, dan zit er een los onderschotje in wat je er ook gewoon uit kunt laten. dat kastje lijkt me meer een elektramat kastje wat eigenlijk een lasdoos achtig iets is..

idd heeft een meterbord doorgaans 3 schroeven, 1 onder de meter. bakkelieten bord, bovenste 2 los en snuk, krak 3e schroef breekt uit bakkeliet, heb ik eens gehoord ergens..

Mijn meetbord had wel een vijfde schroef: na de vier schroeven op de hoeken te hebben verwijderd kwam het bord nauwelijks van de muur. Wel iets, dus met een schroevendraaier ertussen geklemd kon ik het buisinvoerstuk met een multicutter voorzichtig in tweeën zagen. Met wat beleid en gepast geweld kwam het kleinste van de twee delen eruit. Daarna kon ik het grotere deel opzij schuiven en eruit kantelen.
Nieuwe groepenkast nu strak op het meterbord gemonteerd. :*)
Hartelijk dank voor alle tips en een fotootje van het eindresultaat...

Netjes gedaan.
Maar waarom die wartels bij de buisinvoeren rechts?
Of is dat geen inzetstuk met buisinvoeren?

Op donderdag 25 juni 2026 22:38:00 schreef revado:
Maar waarom die wartels bij de buisinvoeren rechts?
Of is dat geen inzetstuk met buisinvoeren?

Tweeledig: 1. Dit was de enige buisinvoer van ABB voor de onderzijde die ik kon vinden. 2. Ik voer er YMvK kabels in die door de kruipruimte lopen dus vind het ook wel prettig dat ik ze kan klemmen (zodat de kabel niet aan de aansluitingen hangt).

Het was ook een beetje uit nieuwsgierigheid dat ik het vroeg.
Prima opgelost zo (y)

Netjes, dat zien we inderdaad wel eens slechter.

Op vrijdag 26 juni 2026 10:58:51 schreef Jinny:
Netjes, dat zien we inderdaad wel eens slechter.

Dankjewel. Ik ben een beetje overboord gegaan. Wat begon als "ik wil voor 1 juli een 3 fase meterkast" escaleerde naar "hij moet gereed zijn voor afschakelbare zonnepanelen en ruimte bieden voor warmtepomp en thuisbatterij, en ik wil mijn verbruik onafhankelijk kunnen meten"...
Beetje uit de bocht gevlogen dus, maar ik weet nu in ieder geval zeker dat ik het niet nog een keer hoef te doen... O-)
(in bijlage een fotootje "voor" en twee fotootjes "na")

trekontlasting op kabels is idd weleens een puntje bij scope keuringen idd. niet zelden dat je nog een beugel op een 70mm2 kunt zetten die al 25 jaar zo zit. het invoerstuk is de invoerbak zoals boven. die kan ook onder erop. het rare is dat abb die grijze beugels voor boven de kast heeft, niet in zwart. hager heeft deze wel, maar die hebben juist grijze kasten en passen weer niet op abb. ook een osb is tegenwoordig wel zo verstandig.