Beste forumleden, De ontstoorcondensator van mijn stofzuiger heeft het begeven . Deze was voorzien van twee aansluitdraadjes . Kan deze vervangen worden door 1 van de twee condensators zoals afgebeeld in mijn bijlage ? Graag een reactie . Mvg. Frank
Daar is wel wat meer info voor nodig.
Foto van de oude condensator?
Vaak zijn die onstoorcondensatoren iets van 100nF.
Deze lijken mij eerder uit een Senseo te komen met 470nF
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hogere waarde kan voor een X type eigenlijk nooit kwaad (behalve natuurlijk als het in een serievoeding zit). Echter deze meten misschien nog maar 100n of minder dus dan heeft het weinig zin. Gebruikte X2 condensatoren altijd even nameten op capaciteit. Deze gele types zijn meestal niet de allerbetrouwbaarste; ze verminderen stilletjes in capaciteit en laten dus lamgzamerhand steeds meer storing door.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (18%)]
Mijn inziens is in een stofzuiger een ontstoorcondensator met 2 draden een metalen uitvoering met een lip waarmee hij op de motor is geschroefd.
Daar zit dan 1x een X2 en 2x een Y2 condensator in.
Foto van de oude C is dus gewenst...
Op donderdag 11 juni 2026 22:37:25 schreef frankoo7:
Bedankt voor uw antwoord . Ik tracht een nieuwe X2 condensator aan te schaffen .
Van welke waarde dan?
Dat is nu net de vraag die wij stellen, maak een foto van de oude.
Oppassen met doorslagwaarde.
Mijn Boormachine was uitgevoerd met een "rookbom".
Dat was een van die beruchte Rifa's.
Een motor is op zich inductief en daarom kan er een piek ontstaan bij in en uitschakelen.
Als er een elektronische regeling in zit met fase aansnijding, kan dat zeer hoge pieken opleveren en pats daar ging hij. Wel na jaren te hebben gediend.
Ik heb hem vervangen voor een type dat 0,47 UF/1000 Volt kon hebben. Liefst met een ingebakken weerstand.
Ontstoor-condensators zijn een bron van ergernis. Ik noem ze "stoorcondensators".
Zet er nooit een oude of gebruikte in. De waarde loopt soms dramatisch terug en de isolatie verouderd.
Voor een stofzuiger is zo'n condensator wel wenselijk. Maar ik laat de ondingen er vaak uit.
Elektronisch orgel, zelfde verhaal. Poef rookbom. Spoelen Recorder, Poef, Rook en knetterend vuur.
Het gaat hier over een oude stofzuiger die nog perfect werkt . Een originele condensator is niet meer te verkrijgen . Daarom was ik van plan om deze door twee aparte condensators te vervangen . Hoe los ik dat het beste op ? Graag een reactie .
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Hier zijn ze te koop, wel aan de prijs!
https://www.shop-traub.de/kondensatoren/entstorkondensatoren
Deze bijvoorbeeld, kan je zo aansluiten.
https://www.shop-traub.de/entstoerkondensator-0-1microf-x1y2-4182.html
Veel betere prijs;
https://www.stockclear.nl/a-54874841/ontstoor/ero-ontstoorcondensator-…
https://www.stockclear.nl/a-98053227/ontstoor/siemens-b81311-ab35-0-2u…
[Bericht gewijzigd door vergeten op (15%)]
Bedankt voor uw reactie . Soms is het het probleem dat de verkopers het niet naar België willen verzenden . Omdat het een oude stofzuiger is, zocht ik naar een alternatieve oplossing . Door componenten te gebruiken die hier in België gemakkelijk te vinden zijn .
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alleen is het fysiek vaak lastig om die nieuwe condensatoren zo te monteren dat ze passen, niet weg kunnen en veilig geïsoleerd zijn.
Er zijn wel 3- en 5-draads ontstoorcondensatoren die geen papier meer zijn en ook nog verkrijgbaar.
Of als je toh losse condensatoren wilt gebruiken: Het oude ding bevat een 120n X condenator en twee 2,5n Y condensatoren.
Die laatste kun je vaak nog wel ergens kwijt in de vorm van die blauwe ceramische pilletjes. Die X condensator is fysiek vaak lastig als je een type met korte aansluitpennetjes gebruikt. Ze zijn er ook met langere geïsoleerde aansluitdraden.
De waardes komen niet heel nauw, liever niet veel kleiner maar groter mag wel. Ik zou voor de Y types kiezen voor een waarde tussen 2,2n en 4,7n (hogere waardes geven onnodig veel lekstroom) en voor het X type voor een waarde tussen 100n en 330n. 470n kan geen kwaad maar die zijn misschien weer wat groter van afmetingen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 12 juni 2026 11:01:53 schreef frankoo7:
Door componenten te gebruiken die hier in België gemakkelijk te vinden zijn .
https://www.gotron.be/ontstoorfilter-0-1-f-2c2500pf-6-3a.html
[Bericht gewijzigd door vergeten op (28%)]
maartenbakker
Golden Member
Een new old stock papiercondensator zoals op de foto te zien lijkt te zijn, zelfs als hij kennelijk Russisch is waar ze die techniek redelijk onder controle hadden *), zou ik nooit meer gebruiken in een apparaat dat het nog een tijdje veilig moet blijven doen.
Het staat me ergens bij dat Reichelt wel moderne heeft die polyester- of polypropyleenfolie gebruiken.
*) Redelijk onder controle, is het beste dat je ooit zult vinden bij consumer grade papiercondensatoren.
maartenbakker
Golden Member
Die is elektrisch goed geschikt, gaat waarschijnlijk de komende 50 jaar niet meer stuk... Maar hij is relatief groot (ongeveer 3cm langste zijde) en heeft korte pootjes. Ik heb ook wel passende Y condensatoren maar ook die niet met lange pootjes. Vandaar dat ik mijn eigen koopwaar nog niet had aangeprezen 
In mijn stofzuiger is er plaats genoeg om de originele condensator te vervangen door een alternatieve condensator . Het gaat hier over een oude Miele stofzuiger die het nog héél goed doet . Ik dacht met een courante condensator het probleem te kunnen oplossen . De aanbiedingen van een soortgelijke condensator moeten ofwel van Duitsland, Nederland, of van bedrijven ver uit mijn buurt komen . De herstelling moet verantwoord blijven .Het resultaat moet niet perfect maar wel veilig zijn .
Spog2
Honourable Member
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166614#highlight=grastrimmer…
"Dank voor de adviezen. Ik heb deze besteld. Ze zeggen dat het geen Wima is, maar een grijze MKP-X2, 305V (of toch 275V?), en de draadjes zijn 35mm lang."
2x€0,55 + wat verzendkosten. Ik meen dat ik ze voor €4 in huis had.
(De grastrimmer werkte weer, maar is diezelfde dag zwaar (stuk-)gevallen en daarna afgeleverd bij de milieustand op de markt)
maartenbakker
Golden Member
Op vrijdag 12 juni 2026 12:59:47 schreef frankoo7:
In mijn stofzuiger is er plaats genoeg om de originele condensator te vervangen door een alternatieve condensator . Het gaat hier over een oude Miele stofzuiger die het nog héél goed doet . Ik dacht met een courante condensator het probleem te kunnen oplossen . De aanbiedingen van een soortgelijke condensator moeten ofwel van Duitsland, Nederland, of van bedrijven ver uit mijn buurt komen . De herstelling moet verantwoord blijven .Het resultaat moet niet perfect maar wel veilig zijn .
Bij Gotron zou je dan uitkomen op:
https://www.gotron.be/componenten/passief/condensatoren/x2-ontstoorcap… en daar dan een grijze 100n of 220n met korte pootjes (slijt minder hard) of gele met lange pootjes (makkelijker aan te sluiten, om voor slijtage te compenseren kan je een 470n kiezen).
Vreemd genoeg lijken ze geen Y condensatoren te hebben. Ik ken geen andere winkels in Belgié maar in het shopoverzicht staan er nog wel.
Bij Reichelt kan ik ook geen 3-draads of 5-draads types meer vinden, maar kom je bijvoorbeeld op deze ERO MKP types:
1x https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/ontstoringscondensator_x2_…
2x https://www.reichelt.com/nl/nl/shop/product/ontstoringscondensator_y2_…
Zo te zien rekent Reichelt maar 6,95 voor verzending naar België dus dat valt alles mee.
maartenbakker
Golden Member
motordraad 1 ----------------
| |
Y === |
| |
aarde ------------ === X
| |
Y === |
| |
motordraad 2 ----------------
vergeten
Golden Member
Op vrijdag 12 juni 2026 15:32:58 schreef frankoo7:
Hoe combineer je een x-type condensator met een Y-type om zo'n originele condensator te vervangen ?
Deze vraag is opgelost, maar de volgende doemt op;
Hoe monteer je dat mechanisch en verantwoord stevig?
maartenbakker
Golden Member
Ik zou de condensatoren met wat epoxy aanelkaar lijmen en de bedrading afwerken met krimpkous. Het geheel vervolgens met tyraps vastzetten.
Daarmee kan ik verder geraken . Hartelijk dank iedereen voor jullie talrijke reacties . We kunnen zo terug stofzuigen .
Ik zou de condensator gewoon weglaten. Zonder condensator doet de stofzuiger het ook.
Als je kwaaie buren krijgt omdat je stofzuiger teveel stoort, dan zou ik snel de condensator in de stofzuiger monteren.