Goedenavond,
Even een korte vraag, als ik een viertal Eaton installatieautomaten wil doorverbinden met een kamrail, mogen de voedende draden dan bij een automaat in dezelfde klem als de kamrail?
Je zet ze met dezelfde schroef vast. De kamrail komt in de gleuf aan de voorkant, de draad (massief of soepel met adereindhuls, indien meer zelfde dikte of in een twinhuls) in het grotere gat achter
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Als aanvulling:
Niet elk merk van automaten is voorzien om de kam (type met vorken) vooraan te plaatsen zodat de achterste kooi vrij blijft voor de draden.
Indien geen plaats voorzien voor de kam met vorken vooraan de automaat, dan neem je een kam met pinnen en plaats je ze in dezelfde kooi als de draden.
Voor alle automaten zijn bijbehorende rails. Meestal zijn er ook speciale aansluitklemmen verkrijgbaar maar meestal kan de draad ook onder de kam.
Er bestaat geen universeel antwoord. Het enige juiste antwoord staat in de bijbehorende datasheets/gebruiksaanwijzingen.
Dat kan even zoeken zijn.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op dinsdag 23 juni 2026 23:24:53 schreef Tinus22:
Goedenavond,
Even een korte vraag, als ik een viertal Eaton installatieautomaten wil doorverbinden met een kamrail, mogen de voedende draden dan bij een automaat in dezelfde klem als de kamrail?
Bijna alle Eaton automaten hebben een aansluiting voor een kamrail.
Ofwel, doen wat hierboven ook gezegd wordt.
Op woensdag 24 juni 2026 07:38:30 schreef GJ_:
Er bestaat geen universeel antwoord. Het enige juiste antwoord staat in de bijbehorende datasheets/gebruiksaanwijzingen.
Dat kan even zoeken zijn.
Dat dus, ik kon het antwoord zo een twee drie niet vinden. Bij een Eaton PLN6-B16 (263164) lijkt er geen aparte aansluiting voor een kamrail op te zitten. Dus dat zou dan betekenen dat er een kamrailtje met pennen aan moet en dan de draad eronder in dezelfde klem.
Eaton is helemaal knudde met documentatie, daar heb je wel een probleem als je het echt goed wil doen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op woensdag 24 juni 2026 20:05:47 schreef GJ_:
Eaton is helemaal knudde met documentatie, daar heb je wel een probleem als je het echt goed wil doen.
Vroeger hadden ze een goede papieren catalogus, daar stond zowat alles in, en vindbaar.
Maar nu ter zake:
Wil je het goed doen dan neem je (bij EATON) de kamrail met vorken.
Die passen net boven de aansluitkooi onder de schroef waar je alles mee vastzet. Zo blijft de gewone aansluitkooi helemaal beschikbaar. Daar kan dan zelfs een TWIN-Adereindhuls in, zodat je dan meerdere kanten op kunt.
Bij andere merken kan dit anders zijn.
Let op er zijn verschillende uitvoeringen van de kamrail. 3 Fase zonder Nul, 3 Fase met Nul, 1 Fase met Nul, en dan ook nog met en zonder hulpkontakt.