Ik ben aan het 'experimenteren' met thuisbatterijen (voorlopig eerst meten, om op een later moment te kunnen finetunen met regelen).
Om relatief goedkoop te starten, ben ik begonnen met 3 stuks Marstek Venus E plugin batterijen. Op termijn overweeg ik over te stappen op een 'echt' systeem, eventueel (deels) zelfbouw met Victron componenten.
Ik wil hiervoor mijn groepenkast uitbreiden, door de batterijen op een eigen groep aan te sluiten.
Ik heb thuis een 3x25A hoofdaansluiting. Het liefst zou ik het batterijsysteem als 1 monolitisch 3-fase geheel beschouwen, en met 1 enkele krachtgroep beveiligen. Daarom zou ik het volgende willen doen:
- Groepenkast uitbreiden met een 3-fase B16-0,03A alemat voor de batterijen
- Hoofdaansuiting, batterijgroep en PV groep via een 40A rem-automaat scheiden van de overige groepen in huis
- In de kelder (waar ik de de batterijen wil opstellen), een 4-polige werkschakelaar plaatsen
- Vanaf de werkschakelaar 3 vaste kabels met BC01 connector naar de 3 batterijen: elk op een eigen fase.
(Effectief dus zoiets: https://www.bol.com/nl/nl/p/krachtstroom-16-a-stekker-met-3x-220v-plug… maar dan vast aangesloten)
Dit lijkt mij de meest cleane en minst ingrijpende installatie. Alternatieven zijn werken met een onderverdeler of het trekken van 3 losse 1-fase groepen. Beide zijn een hoop meer gedoe, en naar mijn idee niet veel veiliger. Ik heb echter geen toegang tot NEN1010, dus ben niet zeker of de door mij voorgestelde installatie is toegestaan.
Mag ik een 'stekkerbatterij' vast aansluiten op deze manier? Heeft er iemand anders nog (out-of-the-box) adviezen over hoe het eventueel wel volgens de regels is aan te sluiten?
benleentje
Golden Member
Ik zi er geen probleem in dat je na de vaste kabel en werkschakelaar daar 3x een Stopcontact plaatst. Met 3 losse kabels uit een lasdoos. Bij ons op het werk hadden we dat ook gedaan door de aannemer.
Zolang hebt maar duidelijk is dat de WCd's samen op 1 kabel zitten is dat geen probleem.
Alternatieven zijn werken met een onderverdeler of het trekken van 3 losse 1-fase groepen. Beide zijn een hoop meer gedoe, en naar mijn idee niet veel veiliger.
Op zich niet zo veel meer gedoe, maar zeker niet veiliger. Maar 3 groepen heeft wel 1 voordeel dat niet alles in een keer uitvalt.
Op woensdag 24 juni 2026 17:20:24 schreef benleentje:
Ik zi er geen probleem in dat je na de vaste kabel en werkschakelaar daar 3x een Stopcontact plaatst. Met 3 losse kabels uit een lasdoos. Bij ons op het werk hadden we dat ook gedaan door de aannemer.
Goed om te horen dat dit gewoon mag!
Zolang hebt maar duidelijk is dat de WCd's samen op 1 kabel zitten is dat geen probleem.
Natuurlijk komt er een batterij-sticker bij de krachtgroep in de groepenkast, maar hoe maak ik dat duidelijk bij de 3 WCD's? Bijvoorbeeld met labeltjes "Groep 34 - L1" , "Groep 34 - L2" en "Groep 34 - L3"?
Zorg wel dat je een automaat hebt die alle 4 de contacten meet. Dus ook de nul
In een slecht geval staat 1 accu te leveren, en de andere te laden.
Die marsteks kijken ieder naar hun eigen fase
Dan heb je een reele kans dat de nul overbelast wordt
Oh, dat is wel een heel goed punt, wat ik nog niet eerder heb bedacht!
Hoe herken ik een automaat die de nul (niet) meet? Is dat het verschil tussen 3P+N en 4P?
Ja, dat zit daarin inderdaad 3p+n meet de nul niet. Ik kan me echter niet herinneren dat ooit in een alamat gezien te hebben.
En normaal gezien komt dat ook niet voor .. als je tegelijkertijd aan het laden en ontladen bent doe je wat fout.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mag ik een voorstel doen?
Is het niet gewoon beter om drie onafhankelijke automaten te nemen? Dit kost 2 extra nulleidingen naar de plek waar de accus staan.
Binnen je meterkast kan en mag je de boel gewoon als "1 driefase" groep beschouwen en dus bedraden als 1 driefase groep op die remautomaat.
Voor zover ik weet mag je niet zomaar drie stopcontacten op een driefase groep maken.
Wat denk je voor voordeel te behalen uit die "driefase automaat" ?
Ik heb een vrij drie-fasen stopcontact waar m'n Venus E staat. Om te doen wat jij wil, hoef ik niets aan m'n installatie te wijzigen. Nu zit ie "er bij" op het stopcontact waar nu 1 raspberry pi (RPI: 5W, 2x monitor 14.5W) op zit. Nu moet ik me dus "een beetje onterecht" aan de 800W max teruglevering houden. Als ik zo'n 45euro verloopstekker koop kan ik dus veel meer terugleveren.
Accu was met ruim 1 kW aan het laden toen ik de aircos heb aangezet. Toen moest ie iets bijleveren om m'n verbruik op nul te houden. Prima. Na enige tijd staat de zon hoog genoeg om de aircos te kunnen voeden en de accu weer bij te laden. Maar "koffiezetten" kost echt meer dan de accu kon/mocht leveren en daar heb ik dus stroom van het net voor moeten kopen.
Op donderdag 25 juni 2026 11:08:44 schreef Sine:
Ja, dat zit daarin inderdaad 3p+n meet de nul niet. Ik kan me echter niet herinneren dat ooit in een alamat gezien te hebben.
Ik heb even gezocht, en volgens mij is de Hager ADM416G een 4P aardlekautomaat.
En normaal gezien komt dat ook niet voor .. als je tegelijkertijd aan het laden en ontladen bent doe je wat fout.
Dat klopt, maar beveiliging is juist voor als er iets fout gaat 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de goede orde: als je VENUS apparaten zelf aanstuurt geef je ze een tijd op die ze "zonder tegenbericht" door mogen gaan met de laatste opdracht.
Dus dat je ze alledrie de opdracht geeft om 2.5kW te gaan leveren, terwijl je even later, nadat er 1 net-stekker uitgevallen is), 3* 2500W geladen moet worden, tja, dan gaat er dus 21.7 A lopen door de nul. Als je dan 1 of 5 minuten opgeeft als max doorlooptijd, dan gaat dat heel lang goed, hoor!
Op donderdag 25 juni 2026 12:39:51 schreef rew:
Even voor de goede orde: als je VENUS apparaten zelf aanstuurt geef je ze een tijd op die ze "zonder tegenbericht" door mogen gaan met de laatste opdracht.Dus dat je ze alledrie de opdracht geeft om 2.5kW te gaan leveren, terwijl je even later, nadat er 1 net-stekker uitgevallen is), 3* 2500W geladen moet worden, tja, dan gaat er dus 21.7 A lopen door de nul. Als je dan 1 of 5 minuten opgeeft als max doorlooptijd, dan gaat dat heel lang goed, hoor!
Zelf op die manier aansturen via MODBUS leek me niet de meest mooie oplossing
Ik heb een project gevonden wat de CT002 emuleert, dan kun je per batterij CT meet-waarden faken en veel sneller sturen zonder in problemen te komen met het te vaak scrhrijven van flash registers. Of dat in praktijk zo goed werkt als in theorie moet nog blijken 
Op donderdag 25 juni 2026 11:10:19 schreef rew:
Mag ik een voorstel doen?Is het niet gewoon beter om drie onafhankelijke automaten te nemen? Dit kost 2 extra nulleidingen naar de plek waar de accus staan.
Binnen je meterkast kan en mag je de boel gewoon als "1 driefase" groep beschouwen en dus bedraden als 1 driefase groep op die remautomaat.
Voor zover ik weet mag je niet zomaar drie stopcontacten op een driefase groep maken.
Mja, en nu ben ik geloof ik weer rond geredeneerd
. Ik lees een heleboel online, maar ik kan nergens concreet vinden wat wel en niet mag - alleen interpretaties van wat veilig zou zijn. De wet schrijft voor dat het minstens zo veilig als NEN1010 moet zijn, maar dit blijft een beetje een grijs gebied. Daarom was ik eigenlijk al van de WCD's afgestapt en aan vaste aansluiting aan het denken. Voor 'echte' thuisbatterijsystemen kan dat namenlijk wel: bij bijv. een Victron systeem gaan ook de 3 losse omvormers samen op 1 kachtgroep.
Wat denk je voor voordeel te behalen uit die "driefase automaat" ?
Het is meer conceptueel dat ik de 3 batterijen op 3 fasen graag als 1 geheel wil zien, en ook als dusdanig met 1 handeling wil kunnen afschakelen.
Verder zou het aardig zijn als de wijzigingen die ik nu aan de installatie doe, ook (deels) voor een ander batterijsysteem in de toekomst zouden werken.
(Daarnaast moet ik de energiemeter van marstek (CT002) ook met 3 fasen voeden. Het is mooi als dat op dezelfde groep kan.)
Dus ik ben er nog niet per se uit wat beter is. Ik probeer alleen duidelijk te krijgen welke opties veilig zijn (en mogen), en welke opties het best passen bij wat ik zou willen 
Op donderdag 25 juni 2026 13:57:02 schreef KaRaMBa:
[...]
Zelf op die manier aansturen via MODBUS leek me niet de meest mooie oplossing![]()
Modbus-TCP werkt super, mocht je home-assistant draaien, kijk dan zeker eens naar deze: https://docs.homebatterycontrol.com/
De regeling van de venus zelf kun je compleet niet tunen, deze gebruikt een echte PID regelaar. Waar je meterdata vandaankomt boeit niet (in mijn geval een eastron meter die ik 1x/sec met modbus uitlees)
[Bericht gewijzigd door Sine op (25%)]
Oh, over Modbus werkt wel goed??
Ik heb de batterijen pas een week, en heb alleen een eerste vluchtige google gedaan. Daar dacht ik ergens gelezen te hebben dat bij zowel de Open API als Modbus, de waarden in flash worden weggeschreven, met als gevolg dat je in heel korte tijd je flash geheugen omzeep helpt als je te direct stuurt. Ik vond ergens een work-around, door indirect de ingebouwde PID te sturen, om flash te sparen.
Als aansturen met een eigen PID wel werkt, is dat natuurlijk nog veel mooier!! Goed om nog eens een tweede studie aan te wagen 
rew
Ik stuur iedere seconde (iedere update van de P1 van de meter) een nieuwe waarde. Staat niet in de handleiding van "open api" dat dit niet mag.
Ergens in een discussie hier had iemand in de app van de venus afgelezen dat er 85% laad-efficientie zou zijn en ook zoveel (92%?) ontlaad-efficientie dat je effectief maar iets meer dan 3kWh overhoudt.
Ik heb het nu gemeten: Ik krijg er ongeveer 4.13 kWh uit.
Dat klopt eigenlijk precies. 88% dod van 5.12 kWh is 4.505kWh en dan met 92% efficientie terug het net op leveren komt heel dicht in de buurt van de 4.13.
Re: flash slijt: Ik stuur dan maar dit mailtje die kant op om me in te dekken:
Ik heb de accu in gebruik genomen en eea werkt aardig. (ik heb
eigenlijk iets meer capaciteit nodig: Ik moet "zuinig doen" om net de
hele nacht door te komen terwijl ik nog steeds zonne-energie overhoud
en terug moet leveren)Ik gebruik niet de meegeleverde P1 uitlezer omdat ik al zoiets heb.
Ik reken op basis daarvan iedere seconde een nieuwe waarde uit en
stuur die naar de Marstek Venus via de Open API.Nu lees ik "geruchten" op het internet dat de implementatie van de
Marstek daar niet tegen zou kunnen. (Schrijft het weg in flash en
daardoor slijt het flash erg snel). Dat is een beperking die in
software op te lossen zou zijn.Kunt u mij verzekeren dat deze geruchten niet waar zijn?
(Of anders de techneuten binnen jullie bedrijf aansporen om
een oplossing te bedenken en mij te waarschuwen als die nieuwe
firmware beschikbaar is?)
[Bericht gewijzigd door rew op (46%)]