Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De exacte weerstandswaarde is niet zo interessant:
Als ze beide nog doormeten met ongeveer dezelfde waarde dan zijn ze nog heel...
Alvast bedankt voor de tips. De solderingen had ik vorig jaar in de zomer al nagekeken onder de microscoop. De connectoren en diverse aansluitingen zijn ook in goede staat. Maandag ga ik langs om een aantal metingen te doen. Hopelijk treedt de fout (nog) op en kan ik met coolspray de falende component bepalen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zitten die relais in voetjes? Zo ja, wissel ze dan eens van plaats en kijk of de fout an ook omwisselt
Kan iemand mij overigens zeggen waarom de max stroom voot de NO-contacten meer dannhetdun=bbele van de NC-contachten? Heeft het misschien iets met vonkvorming te maken?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (46%)]
De relais zitten niet op voetjes. Dit zal één van de volgende stappen zijn, relais des-solderen, eventueel aansturen en contact weerstand meten, ... wisselen.
Dat de maximale stroom of belastbaarheid van NO (Normally Open) contacten soms twee keer zo hoog is als bij NC (Normally Closed) contacten van dezelfde schakelaar, is inderdaad een direct gevolg van vonkvorming en slijtage.
NO-contacten maken contact onder veerdruk en het meest kritieke moment van vonkvorming is wanneer de stroomkring wordt verbroken. Fabrikanten ontwerpen NO-contacten vaak met grotere oppervlakken of betere materialen (zoals zilverlegeringen) om deze vlambogen op te vangen.
NC-contacten voeren de nominale stroom wanneer het relais/de contactor in rust is. Zodra ze schakelen (en de stroom dus onderbreken), ontstaat er een vonk. Omdat deze in serie worden ingezet en een NC-constructie fysiek gevoeliger is voor de vlamboog, krijgen ze van de fabrikant doorgaans een lagere maximale stroomrating om oververhitting en inbranden te voorkomen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 27 juni 2026 00:06:05 schreef bosmal:
De relais zitten niet op voetjes. Dit zal één van de volgende stappen zijn, relais des-solderen, eventueel aansturen en contact weerstand meten, ... wisselen.
Ik zou zonder twijfel (al is nu nog niets zeker over de oorzaak) alle relais uit solderen, openmaken, en de contacten polijsten met papier en wat polijstmiddel. Als je ze er toch al uit hebt kan je beter gelijk die mijl er bij lopen.
Maar vooraf met een milli-Ohm meter meten is wel leuker en informatiever.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 27 juni 2026 00:39:40 schreef erikdenhouter:
[...]Ik zou zonder twijfel (al is nu nog niets zeker over de oorzaak) alle relais uit solderen, openmaken, en de contacten polijsten met papier en wat polijstmiddel. Als je ze er toch al uit hebt kan je beter gelijk die mijl er bij lopen.
Maar vooraf met een milli-Ohm meter meten is wel leuker en informatiever.
Is een gesealed relais, valt niks aan open te maken of polijsten.
(al die relais model 'suikerklontje' zijn gesealed, deze WRG RD-124D-HI ook...)
Deze relais kosten hooguit een paar euro per stuk, niet heel zinvol om die open te gaan peuteren en contacten te gaan reinigen. Versleten contacten oplappen heeft sowieso niet zoveel zin, als het al werkt dan is het effect slechts van heel korte duur.
Arco
Special Member
Hongfa heeft een wat sterkere versie: https://www.tme.eu/nl/details/hf152fd_024-1h/elektromagnetische-relais…
Als het de relais zijn zou je verwachten dat het alleen bij openen of sluiten is van een motor.
De 2 relais van de ene slecht werkende vleugel polen immers om.
4 nieuwe relais zou, na meten, wel mijn eerste stap zijn ook.
Waarbij de voorkeur uit zou gaan naar contacten met een zilver legering en niet deze met alleen nikkel.
Die Arco aangeeft zijn ook zilver-nikkel en wat zwaarder.
Lijkt mij een prima vervanger.
Controleer de elco's ook even als je toch bezig bent.
Is de stuurstroom nog netjes 24 volt , als die inkakt trekken de relais niet meer goed aan.
De Hongfa versie is wel sterker maar de pin layout is wel anders.
In de specificaties hft152fd_O24-1H geeft pin layout Form A.
Dit is alleen een NO contact. Weet (nu nog) niet of het NC contact bij de originele WRG RD-124D-H1 gebruikt wordt.
Op zaterdag 27 juni 2026 10:44:37 schreef bosmal:
De Hongfa versie is wel sterker maar de pin layout is wel anders.
In de specificaties hft152fd_O24-1H geeft pin layout Form A.
Dit is alleen een NO contact. Weet (nu nog) niet of het NC contact bij de originele WRG RD-124D-H1 gebruikt wordt.
Dat moet eigenlijk wel, anders zou je 4 relais nodig hebben per aandrijfmotor.
En de motoren worden altijd apart gestuurd omdat de starttijd verschillend is, de ene poort gaat iets eerder lopen dan de andere.
Zettler, Panasonic, Omron, ze maken die relais allemaal even een vervanger zoeken met de juiste steek.
Arco
Special Member
Form C kan ook indien nodig: https://www.tme.eu/nl/details/hf152fd_24-1z/elektromagnetische-relais-…
Vandaag 1 1/2 uur getest zonder dat het probleem optreed ondanks het warme weer. Ook gepoogd om bij te warmen. De stuurkaart is van BFT I300001 00001Thalia.
De weerstanden R76 en R78 werden niet los gesoldeerd en meten eigenlijk door.
De weerstandswaarden zouden op gelijkaardig bord 0,047 ohm zijn (zie bijlage).
De kleurcodes op de weerstanden zelf zijn niet echt terug te vinden en in overeenstemming met de gangbare kleurcoderingen. Sluit niet uit dat het hier misschien gaat over "current sense resistors" omdat de weerstandswaarde zo klein is, precies en weinig temperatuur afhankelijk.
Op de foto in bijlage staat daar als waarde R047J wat overeenkomt met 0,047 ohm. Vermogen waarschijnlijk 2-3 Watt.
Indien fout zich één van de dagen zou voordoen ga ik dadelijk langs om verder te testen. Indien geen resultaat kan ik pas op 10 juli de kaart demonteren om verder na te kijken (buurman gaat dan week op reis). De fout doet zich voor op de sturing van motor 2. Dit halveert een deel van de te controleren onderdelen -> relais, mosfet.
Verleden jaar werden de solderingen op de print gecontroleerd onder microscoop, dus slechte solderingen zijn niet aan de orde.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Die eerste foto heeft mijn buurman doorgestuurd. Blijkbaar heeft hij (toen) niet de moeite gedaan om zijn sturing open te leggen en een foto te nemen. Die foto heeft hij waarschijnlijk opgevist van het internet.
De tweede (laatste) foto heb ik vandaag genomen en ik heb ook direct de opmerking gemaakt dat die weerstanden er ook anders uitzagen (R36 en R38) en ja de relais zijn ook van een andere constructeur. Maar deze foto is wel degelijk van de sturing die dikwijls bij warm weer problemen geeft. Meestal bij het sluiten. Sluiting vertraagd of valt zelf stil.
nonius
set SCE to AUX.
Blijkbaar heeft hij (toen) niet de moeite gedaan om zijn sturing open te leggen en een foto te nemen. Die foto heeft hij waarschijnlijk opgevist van het internet.
(nonius vloekt een paar keer binnensmonds) Leuk.... en vooral dat hij dat er niet bij vermeldt....
U kunt proberen het probleem te reproduceren met een heteluchtpistool om zo de boel op te warmen.
(maar om eerlijk te zijn - als iemand een dergelijke streek bij mij uithaalt (geen foto van de printplaat waar het om gaat) is het voor mij eigenlijk direct over-en-uit; zoek maar een ander.)
Heb gisteren al geprobeerd om op te warmen met hete lucht pistool, echter zonder succes.
De relais zijn op verschillende plaatsen (Conrad, Farnell, ...) te bekomen voor 2-3 €.
Ga er bestellen en die vervangen. De mosfets heb ik nog liggen.
Ja, twee keer ge-jost. De mosfets op de eerste foto zijn van het type YJB150N06 (N-Channel Enhancement Mode Field Effect Transistor ). Die heb ik nog liggen.
Op de actieve print zitten er IRF1405S (Power MOSFET, N Channel, 55 V, 131 A, 5300 µohm, TO-263AB, Surface Mount).
Even een update
Op de foto in bijlage werden de onderdelen aangekruist die vervangen werden.
Het probleem doet zich voor met de tweede motor (motor 2), welke is aangesloten op de rechter blauwe connector, naast de gele connector met label 20-21.
De twee linkse witte relais worden gebruikt voor het aansturen van motor 1.
De twee gemarkeerde voor motor 2. De onderste fet is voor motor 2. Die daarboven voor motor 1.
Verder bovenaan nog twee weerstanden van 0,047 ohm. De rechter is voor motor 2, de linker is voor motor 1.
De relais werden vervangen door identieke relais. De fet ook. Beide weerstanden door weerstanden van 0 ohm/7W.
Nadat deze onderdelen vervangen werden en de kaart terug gemonteerd werkte die niet meer. Bij het activeren van de afstandbediening, geen beweging en op de display verscheen err 16 (Fout test hardware kaart, - Aansluitingen op de motor controleren - Hardware-problemen aan de kaart)
Eerst werd vermoed dat de fet opgeblazen werd bij het solderen. Die werd opnieuw vervangen. De verwijderde fet werd nagemeten en toonde geen probleem.
De originele weerstanden van 0,047 ohm werden geswitcht van locatie en terug geplaatst. Dus oorspronkelijke weerstand links werd rechts geplaatst en visa versa. Indien fout zou switchen naar andere motor ligt de fout aan de vervangen weerstand. Na het monteren was de kaart terug operationeel.
Nu is het afwachten of de fout nog steeds optreed.
De oorzaak dat de kaart totaal niet meer werkte was te wijten dat de 2 originele weerstanden van 0,047 ohm werden vervangen door 0 ohm weerstanden. De reden is dat de originele weerstanden SHUNTWEERSTANDEN zijn en dienen om de stroom te bepalen om de motoren aan te sturen.
Op zaterdag 27 juni 2026 00:06:05 schreef bosmal:
[...]
Dat de maximale stroom of belastbaarheid van NO (Normally Open) contacten soms twee keer zo hoog is als bij NC (Normally Closed) contacten van dezelfde schakelaar, is inderdaad een direct gevolg van vonkvorming en slijtage.
NO-contacten maken contact onder veerdruk en het meest kritieke moment van vonkvorming is wanneer de stroomkring wordt verbroken. Fabrikanten ontwerpen NO-contacten vaak met grotere oppervlakken of betere materialen (zoals zilverlegeringen) om deze vlambogen op te vangen.
NC-contacten voeren de nominale stroom wanneer het relais/de contactor in rust is. Zodra ze schakelen (en de stroom dus onderbreken), ontstaat er een vonk. Omdat deze in serie worden ingezet en een NC-constructie fysiek gevoeliger is voor de vlamboog, krijgen ze van de fabrikant doorgaans een lagere maximale stroomrating om oververhitting en inbranden te voorkomen.
Hoe dan? Zo'n relais 'weet' toch niet of het NO- of het NC contact het vaakst stroom moet onderbreken en dus anders gedimensioneerd zou moeten worden. Mij lijkt dat een fatsoenlijk relais (magneetschakelaar) beide contacten identiek zijn. Eigen waarneming lijkt dat te bevestigen, evenals het datasheet van een 'willekeurig' Schrack relais (MINIATUR-RELAIS PT). Wel zie ik verschillen in de schok- en trillings-bestendigheden.
Arco
Special Member
Bij zwaardere stromen is verbreken voor een relais stressvoller als maken, daarom wordt een lagere stroom opgegeven...
(vonk/boogvorming e.d.)
Was me nooit eerder opgevallen, maar het is eigenlijk logisch