Die zwarte waren dan ook niet van Finder...

Die eerste foto heeft mijn buurman doorgestuurd. Blijkbaar heeft hij (toen) niet de moeite gedaan om zijn sturing open te leggen en een foto te nemen. Die foto heeft hij waarschijnlijk opgevist van het internet.

De tweede (laatste) foto heb ik vandaag genomen en ik heb ook direct de opmerking gemaakt dat die weerstanden er ook anders uitzagen (R36 en R38) en ja de relais zijn ook van een andere constructeur. Maar deze foto is wel degelijk van de sturing die dikwijls bij warm weer problemen geeft. Meestal bij het sluiten. Sluiting vertraagd of valt zelf stil.

Blijkbaar heeft hij (toen) niet de moeite gedaan om zijn sturing open te leggen en een foto te nemen. Die foto heeft hij waarschijnlijk opgevist van het internet.

(nonius vloekt een paar keer binnensmonds) Leuk.... en vooral dat hij dat er niet bij vermeldt....

U kunt proberen het probleem te reproduceren met een heteluchtpistool om zo de boel op te warmen.

(maar om eerlijk te zijn - als iemand een dergelijke streek bij mij uithaalt (geen foto van de printplaat waar het om gaat) is het voor mij eigenlijk direct over-en-uit; zoek maar een ander.)

Heb gisteren al geprobeerd om op te warmen met hete lucht pistool, echter zonder succes.
De relais zijn op verschillende plaatsen (Conrad, Farnell, ...) te bekomen voor 2-3 €.
Ga er bestellen en die vervangen. De mosfets heb ik nog liggen.

Ja, twee keer ge-jost. De mosfets op de eerste foto zijn van het type YJB150N06 (N-Channel Enhancement Mode Field Effect Transistor ). Die heb ik nog liggen.
Op de actieve print zitten er IRF1405S (Power MOSFET, N Channel, 55 V, 131 A, 5300 µohm, TO-263AB, Surface Mount).

Even een update
Op de foto in bijlage werden de onderdelen aangekruist die vervangen werden.
Het probleem doet zich voor met de tweede motor (motor 2), welke is aangesloten op de rechter blauwe connector, naast de gele connector met label 20-21.
De twee linkse witte relais worden gebruikt voor het aansturen van motor 1.
De twee gemarkeerde voor motor 2. De onderste fet is voor motor 2. Die daarboven voor motor 1.
Verder bovenaan nog twee weerstanden van 0,047 ohm. De rechter is voor motor 2, de linker is voor motor 1.
De relais werden vervangen door identieke relais. De fet ook. Beide weerstanden door weerstanden van 0 ohm/7W.
Nadat deze onderdelen vervangen werden en de kaart terug gemonteerd werkte die niet meer. Bij het activeren van de afstandbediening, geen beweging en op de display verscheen err 16 (Fout test hardware kaart, - Aansluitingen op de motor controleren - Hardware-problemen aan de kaart)
Eerst werd vermoed dat de fet opgeblazen werd bij het solderen. Die werd opnieuw vervangen. De verwijderde fet werd nagemeten en toonde geen probleem.

De originele weerstanden van 0,047 ohm werden geswitcht van locatie en terug geplaatst. Dus oorspronkelijke weerstand links werd rechts geplaatst en visa versa. Indien fout zou switchen naar andere motor ligt de fout aan de vervangen weerstand. Na het monteren was de kaart terug operationeel.
Nu is het afwachten of de fout nog steeds optreed.

De oorzaak dat de kaart totaal niet meer werkte was te wijten dat de 2 originele weerstanden van 0,047 ohm werden vervangen door 0 ohm weerstanden. De reden is dat de originele weerstanden SHUNTWEERSTANDEN zijn en dienen om de stroom te bepalen om de motoren aan te sturen.

Op zaterdag 27 juni 2026 00:06:05 schreef bosmal:
[...]
Dat de maximale stroom of belastbaarheid van NO (Normally Open) contacten soms twee keer zo hoog is als bij NC (Normally Closed) contacten van dezelfde schakelaar, is inderdaad een direct gevolg van vonkvorming en slijtage.
NO-contacten maken contact onder veerdruk en het meest kritieke moment van vonkvorming is wanneer de stroomkring wordt verbroken. Fabrikanten ontwerpen NO-contacten vaak met grotere oppervlakken of betere materialen (zoals zilverlegeringen) om deze vlambogen op te vangen.
NC-contacten voeren de nominale stroom wanneer het relais/de contactor in rust is. Zodra ze schakelen (en de stroom dus onderbreken), ontstaat er een vonk. Omdat deze in serie worden ingezet en een NC-constructie fysiek gevoeliger is voor de vlamboog, krijgen ze van de fabrikant doorgaans een lagere maximale stroomrating om oververhitting en inbranden te voorkomen.

Hoe dan? Zo'n relais 'weet' toch niet of het NO- of het NC contact het vaakst stroom moet onderbreken en dus anders gedimensioneerd zou moeten worden. Mij lijkt dat een fatsoenlijk relais (magneetschakelaar) beide contacten identiek zijn. Eigen waarneming lijkt dat te bevestigen, evenals het datasheet van een 'willekeurig' Schrack relais (MINIATUR-RELAIS PT). Wel zie ik verschillen in de schok- en trillings-bestendigheden.

Bij zwaardere stromen is verbreken voor een relais stressvoller als maken, daarom wordt een lagere stroom opgegeven...
(vonk/boogvorming e.d.)