Mijn vroegere buurman heeft een elektrische draaipoort. Elk jaar in de zomer bij extreem warm weer is er één vleugel van de poort die trager opent en/of sluit. Soms blijft die zelf volledig stil staan.
Wanneer de aansluiting van de motoren omgewisseld worden dan verschuift de fout naar de andere kant. Dus het is wel degelijk een probleem met de stuurprint. Wanneer de temperatuur terug min of meer normaal wordt <= 25°C dan is er geen probleem. Mijn buurman heeft alvast een foto doorgestuurd. Op de stuurprint wordt gebruik gemaakt per kanaal van een YJB150N06BQ N-Channel mosfet (60V 150A TO-263). Verder zitten er ook 2 weerstanden (R76 en R78) op met kleurcode: geel violet wit goud zwart (zie bijlage). De waarde daarvan kan ik echter niet thuisbrengen. Normaal zou dat zoiets van een 47,9 ohm zijn, alleen de zwarte band achteraan?
Heb nog niet zelf op de print kunnen meten.
Tot slot, is er mogelijk een temperatuur probleem met één van de mosfets en/of die (vermogen)weerstanden? Ga wel eens kijken of er met koelspray iets te detecteren valt.
mvg,
ludo
Tot slot, is er mogelijk een temperatuur probleem met één van de mosfets en/of die (vermogen)weerstanden? Ga wel eens kijken of er met koelspray iets te detecteren valt.
Zelf zou ik eerst eens meten wat de uitgangsspanning naar beide motoren is ... 
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die weerstanden daar is niks mis mee zo te zien. Die poort zal niet gestuurd zijn met die twee kleine mosfet's, maar via je 4 grote relais op de print. Ik zou de solderingen onderaan eens controleren.
nonius
set SCE to AUX.
Denk dat CrossfireX een goed punt heeft met die relais. Voorzichtig ertegen tikken kan mogelijk helpen om het probleem te diagnosticeren.
Mogelijk ook een hoger overgangscontact in het relais? Of oxydatie in de connectors? Misschien dat een paar keer de connectors 'reseaten' al helpt. Kan ook aan slechte soldeerverbindingen van de connectors op de print liggen.
Elco's zijn ook behoorlijk temperatuurgevoelig qua ESR; bij hogere temperaturen gaan ze juist weer beter hun werk doen. Dat lijkt me in strijd met de symptomen (poort werkt juist slechter bij hogere temperatuur), maar 100% uitsluiten zou ik het toch zeker niet.
Niet dat het relevant is voor de oplossing van uw storing en dus alleen voor de volledigheid: de laatste ring van de weerstanden, die indiceert de temperatuurkarakteristiek:
Zoals al gezegd, de weerstanden zien er goed uit en zouden niet mijn eerste verdachte zijn. Maar ook weer niet 100% uit te sluiten.
Controleer ook of de schroeven van de terminalblocks allemaal voldoende vast zijn aangedraaid.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik zou verwachten dat de relais voor de ompoling zorgen en de mosfets toestaan om de motor met PWM testuren.
benleentje
Golden Member
Normaal zou dat zoiets van een 47,9 ohm zijn, alleen de zwarte band achteraan?
JA het is raar volgens de tabel zou het dan 47.9 ohm 20% zijn maar er is hiet iet anders aan de hand.
Een grijze weerstand is een speciale non flamable (niet brandbaar) en de zwarte band geeft daarbij nog aan dat het werkt als een zekering. Als deze weerstand te warm word dan smelt die intern door.
De specifiek waarde van 47.9 ohm zorgt er dan voor dat bij hoge stroom die dan zo warm word dat die doorbrand. Maar de hoge waarde zorgt ook voor een begrenzing van de stroom.
De weerstand moeten wel goed zijn als de poort gewoon werkt of ze ze zouden doorbranden.
Maar warmte problemen kan wel met slechte solderingen te maken hebben dus soldeer eerst alles een keer na.
Ik heb al meermaals mee gemaakt dat relais met versleten contacten temperatuur afhankelijke storingen veroorzaken. En dan is het inderdaad meestal zo dat bij hogere temperaturen de overgangsweerstand van de contacten enorm oploopt. Zijn zo te zien vrij gangbare exemplaren met een standaard pinout, dus 4 nieuwe kost je de kop niet. Maar inderdaad beter eerst de motor spanning meten. Het is er nu prima weer voor om de fout te reproduceren 
nonius
set SCE to AUX.
Ik geef het 90% kans dat het probleem in de relais zit - dat is eigenlijk de enige verklaring die ik kan bedenken dat het probleem zich maar in één draairichting voordoet.
Bij linksom draaien worden 2 relais ingeschakeld, bij rechtsom de andere twee. (full-bridge schakeling)
En dan lijkt een hoge overgangsweerstand inderdaad de meest aannemelijke fout - in de relais zelf, of een slechte soldeerverbinding.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De exacte weerstandswaarde is niet zo interessant:
Als ze beide nog doormeten met ongeveer dezelfde waarde dan zijn ze nog heel...
Alvast bedankt voor de tips. De solderingen had ik vorig jaar in de zomer al nagekeken onder de microscoop. De connectoren en diverse aansluitingen zijn ook in goede staat. Maandag ga ik langs om een aantal metingen te doen. Hopelijk treedt de fout (nog) op en kan ik met coolspray de falende component bepalen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Zitten die relais in voetjes? Zo ja, wissel ze dan eens van plaats en kijk of de fout an ook omwisselt
Kan iemand mij overigens zeggen waarom de max stroom voot de NO-contacten meer dannhetdun=bbele van de NC-contachten? Heeft het misschien iets met vonkvorming te maken?
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (46%)]
De relais zitten niet op voetjes. Dit zal één van de volgende stappen zijn, relais des-solderen, eventueel aansturen en contact weerstand meten, ... wisselen.
Dat de maximale stroom of belastbaarheid van NO (Normally Open) contacten soms twee keer zo hoog is als bij NC (Normally Closed) contacten van dezelfde schakelaar, is inderdaad een direct gevolg van vonkvorming en slijtage.
NO-contacten maken contact onder veerdruk en het meest kritieke moment van vonkvorming is wanneer de stroomkring wordt verbroken. Fabrikanten ontwerpen NO-contacten vaak met grotere oppervlakken of betere materialen (zoals zilverlegeringen) om deze vlambogen op te vangen.
NC-contacten voeren de nominale stroom wanneer het relais/de contactor in rust is. Zodra ze schakelen (en de stroom dus onderbreken), ontstaat er een vonk. Omdat deze in serie worden ingezet en een NC-constructie fysiek gevoeliger is voor de vlamboog, krijgen ze van de fabrikant doorgaans een lagere maximale stroomrating om oververhitting en inbranden te voorkomen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zaterdag 27 juni 2026 00:06:05 schreef bosmal:
De relais zitten niet op voetjes. Dit zal één van de volgende stappen zijn, relais des-solderen, eventueel aansturen en contact weerstand meten, ... wisselen.
Ik zou zonder twijfel (al is nu nog niets zeker over de oorzaak) alle relais uit solderen, openmaken, en de contacten polijsten met papier en wat polijstmiddel. Als je ze er toch al uit hebt kan je beter gelijk die mijl er bij lopen.
Maar vooraf met een milli-Ohm meter meten is wel leuker en informatiever.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 27 juni 2026 00:39:40 schreef erikdenhouter:
[...]Ik zou zonder twijfel (al is nu nog niets zeker over de oorzaak) alle relais uit solderen, openmaken, en de contacten polijsten met papier en wat polijstmiddel. Als je ze er toch al uit hebt kan je beter gelijk die mijl er bij lopen.
Maar vooraf met een milli-Ohm meter meten is wel leuker en informatiever.
Is een gesealed relais, valt niks aan open te maken of polijsten.
(al die relais model 'suikerklontje' zijn gesealed, deze WRG RD-124D-HI ook...)
Deze relais kosten hooguit een paar euro per stuk, niet heel zinvol om die open te gaan peuteren en contacten te gaan reinigen. Versleten contacten oplappen heeft sowieso niet zoveel zin, als het al werkt dan is het effect slechts van heel korte duur.
Arco
Special Member
Hongfa heeft een wat sterkere versie: https://www.tme.eu/nl/details/hf152fd_024-1h/elektromagnetische-relais…
Als het de relais zijn zou je verwachten dat het alleen bij openen of sluiten is van een motor.
De 2 relais van de ene slecht werkende vleugel polen immers om.
4 nieuwe relais zou, na meten, wel mijn eerste stap zijn ook.
Waarbij de voorkeur uit zou gaan naar contacten met een zilver legering en niet deze met alleen nikkel.
Die Arco aangeeft zijn ook zilver-nikkel en wat zwaarder.
Lijkt mij een prima vervanger.
Controleer de elco's ook even als je toch bezig bent.
Is de stuurstroom nog netjes 24 volt , als die inkakt trekken de relais niet meer goed aan.
De Hongfa versie is wel sterker maar de pin layout is wel anders.
In de specificaties hft152fd_O24-1H geeft pin layout Form A.
Dit is alleen een NO contact. Weet (nu nog) niet of het NC contact bij de originele WRG RD-124D-H1 gebruikt wordt.
Op zaterdag 27 juni 2026 10:44:37 schreef bosmal:
De Hongfa versie is wel sterker maar de pin layout is wel anders.
In de specificaties hft152fd_O24-1H geeft pin layout Form A.
Dit is alleen een NO contact. Weet (nu nog) niet of het NC contact bij de originele WRG RD-124D-H1 gebruikt wordt.
Dat moet eigenlijk wel, anders zou je 4 relais nodig hebben per aandrijfmotor.
En de motoren worden altijd apart gestuurd omdat de starttijd verschillend is, de ene poort gaat iets eerder lopen dan de andere.
Zettler, Panasonic, Omron, ze maken die relais allemaal even een vervanger zoeken met de juiste steek.
Arco
Special Member
Form C kan ook indien nodig: https://www.tme.eu/nl/details/hf152fd_24-1z/elektromagnetische-relais-…
Vandaag 1 1/2 uur getest zonder dat het probleem optreed ondanks het warme weer. Ook gepoogd om bij te warmen. De stuurkaart is van BFT I300001 00001Thalia.
De weerstanden R76 en R78 werden niet los gesoldeerd en meten eigenlijk door.
De weerstandswaarden zouden op gelijkaardig bord 0,047 ohm zijn (zie bijlage).
De kleurcodes op de weerstanden zelf zijn niet echt terug te vinden en in overeenstemming met de gangbare kleurcoderingen. Sluit niet uit dat het hier misschien gaat over "current sense resistors" omdat de weerstandswaarde zo klein is, precies en weinig temperatuur afhankelijk.
Op de foto in bijlage staat daar als waarde R047J wat overeenkomt met 0,047 ohm. Vermogen waarschijnlijk 2-3 Watt.
Indien fout zich één van de dagen zou voordoen ga ik dadelijk langs om verder te testen. Indien geen resultaat kan ik pas op 10 juli de kaart demonteren om verder na te kijken (buurman gaat dan week op reis). De fout doet zich voor op de sturing van motor 2. Dit halveert een deel van de te controleren onderdelen -> relais, mosfet.
Verleden jaar werden de solderingen op de print gecontroleerd onder microscoop, dus slechte solderingen zijn niet aan de orde.
Was me nooit eerder opgevallen, maar het is eigenlijk logisch