Opnieuw een 13 jaar oude LG op de werktafel.
Netspanning aangesloten: standby-LED gaat aan.
"On" button op RC: de speakerunit komt naar buiten, de backlight gaat aan. Géén beeld? En na zo'n 20 - 30 seconden gaat de backlight uit, wordt de speakerunit weer naar binnen getrokken. Dit blijft zich vervolgens herhalen.
Achterkant eraf en wat blijkt: op beide led-driver boards blinkt een kleine rode LED. Vast omdat er iets niet in orde is, maar wat? De backlight gaat toch aan?
Ik ben benieuwd of er een ervaringsdeskundige is die hier iets van kan zeggen.

P.S. Ik mijn zoektocht naar informatie vond ik deze posting over de 55LA9709 maar zag daar geen directe aanknopingspunten.

Wat de oorzaak is weet ik niet, ik heb van dit LD34N chassis wel een service manual met flowchart.
Tijdelijk hier te downloaden

Dank. Ik ga eens kijken of ik hier aanknopingspunten kan vinden.
Wordt vervolgd.

UPDATE
Als ik een signaal aanbied op HDMI1, dan is in de korte periode dat de TV nog niet "loopt" :

1. het audio van dit signaal hoorbaar;
  2. en lijkt er een correlatie aanwezig tussen de backlight-intensiteit en het aangeboden signaal

Op basis daarvan is mijn indruk dat het mainboard in orde is.
Het tweede punt wekt de indruk dat er wel video uit het mainboard komt, maar dat dit uiteindelijk niet op het scherm terecht komt. Ik zie zoiets wel eens vaker als niet alle (juiste) spanningen uit een TCON komen of het paneel zelf niet in orde is. Waarom ik daar nu niet gelijk aan denk is vanwege het feit dat de TV na korte tijd "loopt". En ik ben nog nooit eerder een toestel tegengekomen met een terugkoppeling vanuit FRC / TCON om de TV af te schakelen als de boel niet in orde zou zijn. Maar misschien zit ik er helemaal naast?

Wordt vervolgd.

[Bericht gewijzigd door ChristiaanR op (44%)]

Bij dit model is toch backligt control die via de Tcon loopt? Kan van scherm defect / sluiting zijn tot Tcon.

Op zaterdag 27 juni 2026 18:19:20 schreef smd:
Bij dit model is toch backligt control die via de Tcon loopt? Kan van scherm defect / sluiting zijn tot Tcon.

Inderdaad, het schema dat ik in mijn vorige posting bijsloot laat zien dat de backlight/microdimming vanuit de TCON wordt aangestuurd. Ik ga nu eerst maar eens kijken of er verkeer loopt over de verbindingen tussen TCON en beide LED Driver boards. En van daaruit verder.

als de led backlight 2 circuits bevat, dan meet de spanning en stroom over die circuits eens. vaak is het een led of meer die gaar zijn. stroom net te laag met starten en in error. de dimstand komt pas na opstarten, dus op vol vermogen kan de stroom best te laag zijn.

Dag @Testman. De backlight bestaat uit 100 individueel aangestuurde (rechthoekige) segmenten. De twee "LED Driver boards" verzorgen die aansturing en ontvangen hun control signal vanuit de TCON. Daar zal op basis van de lichtverdeling in ieder frame bepaald worden wat bij dat frame de intensiteit van ieder van de 100 segmenten moet zijn.
De TCON heeft spanning, dat heb ik zojuist vastgesteld. Ik ga nu eerst met de scoop eens zien of er communicatie plaatsvindt tussen TCON en beide LED Driver boards. Als dat ook zo is ga ik eens kijken of er misschien iets mis is met één of meerdere van die 100 segmenten. Daarvoor zou het handig zijn als ik de backlight in een soort van "test-mode" kan krijgen; ik meen daar al iets over gevonden te hebben.
Wordt vervolgd. Weer een interessant leertraject :).

UPDATE
Er is géén communicatie tussen TCON en LED Driver boards. Zowel SPI_CLK als SPI_Data zijn "dood". Alle spanningen op het TCON board lijken wél in orde. Ook de spanningen van TCON richting paneel over de connectoren CN3/CN4/CN5/CN6 zijn OK.
Het lijkt mij dat, ook als er géén video uit de FRC richting TCON zou komen door een defect "stroomopwaarts", op zijn minst SPI_CLK aanwezig zou moeten zijn.
Kan iemand zeggen of dat een correcte aanname is?

Als ik in het service doc kijk, zou jou beredenering juist zijn. maar als de processor niet actief word, dan heb je ook geen clock signaal. Spanningen rondom processor Tcon zijn juist? Oscillator loopt?

processor los in de soldeer? als je dan aan het proberen bent is het niet zelden zo dat je steeds andere dingen ziet als de processor warm word en weer iets verder komt. oa het licht in de optische geluid uitgang gaat weleens aan. of je hebt na 20min proberen ineens kort beeld.

Dat @Testman.
Toestel deed aanvankelijk helemaal niets. Na een reflow van de BGA kwam er leven in. Start op als in 1) backlight gaat aan 2) audio van een op HDMI1 aangeboden signaal is hoorbaar 3) reageert op afstandsbediening. Maar geen beeld dus.
Ik heb een maand of twee geleden een identiek toestel gehad. Deed aanvankelijk óók niets. Na een reflow met identiek temperatuurprofiel doet dat toestel het weer prima.
Het is allemaal nogal ongrijpbaar, helaas.
Nu zou ik het mainboard uit het inmiddels werkende toestel eens kunnen overzetten. Maar dat moet de eigenaar van dat toestel dan wél willen. Overigens is dit toestel óók van hem, dat maakt zo'n aanpak misschien wel haalbaar. Wordt vervolgd.