Ik ben zelf elektricien maar heb geen ervaring met bus systemen videofonie.
Ik kocht recent een appartement met bticino videofoon, die niet werkt.
Bij de andere appartementen werkt alles.
Ik heb spanning op de bus ingang aan de binnenpost maar er zitten geen jumpers, er lijkt wel iets aangeduid te zijn met stift.
Momenteel licht de binnenpost nooit op.
Er is mogelijk mee geknoeid..
Weet iemand hier raad mee?
inderdaad dat dacht ik ook al maar heeft dat dan als gevolg dat het scherm niet oplicht?
Hoe kun je er achter komen wat het volgnummer dan moet zijn?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
lijkt erop dat er (een) adresseringsweerstand(en) in moet(en).
Zo te zien zijn er 10 typen. Misschien eens kijken waar hij bij de buren zit en welke waarde daar wordt gebruikt en op welke positie? Hoeveel appartementen zijn er en welke nummer ben jij geteld van beneden af? Hoeveel spanning staat er op de bus?
https://www.legrand.nl/nl/catalogus/producten/configuratieset-of-adres…
Ik zou bij de buren onder- en boven je aanbellen en vragen of je achterop hun videofoontoestel mag kijken. Neem hiervan een foto.
Als de boven- en onderburen bijvoorbeeld een jumper in de [M] hebben zitten, waarbij de bovenburen een jumper [4] hebben en de onderburen een jumper [2] dan weet jij dat je deze kleur jumper in [3] in de [M] moet doen.
Grote kans dat als je Nelec in Amsterdam even belt, dat zij een losse jumper opsturen. Anders moet je ze per 10 online kopen.
Niet vergeten: Als je een wijziging doet, eerst spanning eraf, wijziging doorvoeren en minstens 3 minuten wachten voor je het systeem terug onder spanning zet.
Spreek uit ervaring
bij een vriend ook lopen zoeken waarom het niet werkte, gewoon niet lang genoeg gewacht.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Het zijn blokjes van 1 t/m 10 die er in moeten.
Die hebben ze hier bij voorbeeld.
https://www.klusspullen.nl/bticino-bt306064-333262.html?gad_source=1&a…
Er hoort een lijst te zijn bij de installatie beneden waar de codes in staan.
Als er een VVE is dan weten die dat wel.
Niet zelf zomaar gaan gokken al je het niet zeker weet.
Jumper 1 zit er normaal ook in.
Wel het stekkertje BUS los nemen als je die jumpers aanpast, dan leest de post het adres uit bij weer opstarten.
Zonder blokjes bestaat het toestel niet in het systeem en zal dus ook niet werken.
Heeft dit toestel wel gewerkt op deze plek, of is het een andere die je zelf wil aansluiten op een vreemd systeem? Het moet wel bij elkaar horen allemaal!
Hier wat meer info over de M43.
https://www.nelec.com/LKp/M-43T.pdf
Edit: Btichino valt tegenwoordig onder Legrand , daarom werkt die QR mogelijk niet meer.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
normaal als je op de toets met het oogje drukt krijg je het videobeeld van de voordeur. dat werkt ook als de adressering niet goed is. verkeerde adressering of eruit gevallen adressering met bijv schilderen komt weleens voor. de vraag is of het op huisnummer of kabel, of soms per woning op de verdieping is gecodeerd, dan kun je het uitrekenen. als je 2 buren hebt waar je dat kunt checken weet je het. enkel nummer en een dubbel nummer. want boven de 10 zitten er 2 nummers in. de busvoeding is dacht ik 28V bij btchino. doorgaans zet ik er t nummer bij, mocht dat ook eruit vallen. want terugzoeken wat het nummer moet zijn jaren later is een gedoe. tijd terug kwam dat voor bij de eerste btchino installatie die t werk maakte, ruim 10 jaar oud. monitor bijzetten, maar de toestel codering was toen heel anders bedacht als dat het nu word gemaakt.
Zonder J1 krijgt het ding, zover ik weet, geen voeding uit de bus, maar verwacht externe voeding.
Dus die zal er wel in moeten.
er zijn 4 appartementen, ik ben het laatste.
Ik heb het appartement gekocht als belegging, er moet iets mee gebeurd zijn maar ik weet niet wat..
Er zijn geen papieren te vinden van de installatie.
Ik heb ondertussen wel een videofoon 2dehands besteld en een set jumpers.
Dit weekend ga ik een kijkje nemen in appartement 3.
Ik heb ook vernomen van iemand buiten het forum dat de videofoon wel zou moeten oplichten ook zonder jumpers, daarom kocht ik al een binnenpost..
wordt vervolgd...
Nelec ( Amsterdam) is de importeur, die ontwerpen de meeste installaties ook, die zou je eens kunnen contacten voor de code.
testman
er zit vaak een installatiesetje bij, dan heb je jumpers van 0-1-9 erbij zitten. als je appartement het hoogste nummer van die 4 appartementen is zou ik zeggen nummer 4. maar wel goed opletten, want je hebt 2 plaatsen. waar het streepje staat is de goede. die jumpers zijn niet meer als een weerstandje, zou je de waarde weten van 4 dan kun die je ook uit een oud toestel solderen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 1 juli 2026 15:58:43 schreef revado:
Edit: Btichino valt tegenwoordig onder Legrand , daarom werkt die QR mogelijk niet meer.
m.i. moet je de oude website in stand houden. Dat is het makkelijkste. Alternatief is om op alle "oude URLs" een redirect te plaatsen naar waar je het op de nieuwe hebt gezet met de nieuwe branding. Als iets groter bedrijf heb je altijd "URLs" die je het veld in gestuurd hebt die je niet meer kan aanpassen.
Maar goed. Ik ben vast veel te behoudend voor de smaak van veel managers... 
Dat is nog erger Rew, ze hebben een of andere server ( een die op houtskool draait nog
) gehad waar de wifi koppeling over "loopt".
In dat ding moeten ze handmatig een account ( lees het mac adres van het toestel ) wissen als de vorige eigenaar dat vergeet in een woning.
Zeer omslachtig.
Nu is het bij legrand een Azure server geworden, maar daar kunnen alleen de nieuw toestellen op aangemeld.
Het verschil zie je alleen in het serienummer ( productie maand en jaar).
Ga maar weer naar een klant die het niet werkend krijgt... foto maken van het mac adres en dat naar de fabrikant...
Met die website en QR zal het ook wel zoiets zijn.
testman
onlangs was een update geweest van die app, toen was er ook wat trubbel met inloggen op de wifi. moest je de app eraf gooien en opnieuw beginnen anders werd het niks.
Lijkt Comelit wel met de eerste Wifi toestellen, ook zo'n feest om te installeren. Not...
Gelukkig hebben die wel het licht gezien en is het nieuwe Logos toestel nu veel beter.
testman
dat is bij alle merken wel zo. van urmet eens een cursus gehad, toen hadden ze nog geen wifi in het monitor toestel zelf. was een losse din unit die weer elders in een kastje moest komen. was dus amper vraag naar en btchino had wel spul met wifi in de monitor. nu zit het er standaard in bij lcd schermen van veel merken.
[Bericht gewijzigd door testman op (43%)]
Helaas het is mij nog niet gelukt..
Ik heb bij appartement 3 een kijkje kunnen nemen (die werkt perfect)
Dan bij appartement 4 de zelfde jumpers gestoken maar ipv 3 heb ik 4 gezet.
Maar helaas zelf geen licht op het scherm, nochtans meet ik 25 V op de bus.
Is mij ook wel opgevallen dat in appartement 3 en 4 telkens maar 2 draadjes op de bus toekomen..
Heb ook de weerstand eens geswitcht van on naar off in appartement 4 maar zonder resultaat..
Zie foto's van de instellingen
Toestel van app 3 en 4 eens wisselen?
Er zit ook nog een verdeler in het systeem , die kan ook nog stuk zijn.
De bus is 2 draads.
Op zondag 12 juli 2026 01:01:41 schreef revado:
Toestel van app 3 en 4 eens wisselen?
Er zit ook nog een verdeler in het systeem , die kan ook nog stuk zijn.
De bus is 2 draads.
inderdaad ik moet die verdeler nog eens zoeken. De bus is 2draads maar aangezien er telkens maar 1 kabel naar de toestellen gaat denk ik dat ik een 'steropstelling' heb (zoals te zien op deze schema's).
In dat geval moet er nog minstens 1 346841 module zitten denk ik, is het dat wat je bedoeld?
Maar sowieso als het aan een verdeler ligt dan lijkt het me wel bijzonder dat hij nog spanning zou geven..
Ja, die bedoel ik.
Er kan bv wel spanning op de bus komen, maar geen data.
Daarom zou ik de toestellen even ruilen van appartement, dan weet je of de aansluiting zelf en de eventuele verdeler ok zijn en kan je dat uitsluiten.
testman
de lijnverdeler kan iid ook stuk zijn. al vaker gehad dat er 1 stuk was. vaak door vocht. bij btchino dient het laatste toestel direct op de bus te zitten. dus met 4 toestellen heb je 1 lijnverdeler en de laatste zit afgetakt direct van de bus als je het goed maakt. de eindafsluiting in het toestel staat altijd aan.
Op zondag 12 juli 2026 09:37:37 schreef testman:
de lijnverdeler kan iid ook stuk zijn. al vaker gehad dat er 1 stuk was. vaak door vocht. bij btchino dient het laatste toestel direct op de bus te zitten. dus met 4 toestellen heb je 1 lijnverdeler en de laatste zit afgetakt direct van de bus als je het goed maakt. de eindafsluiting in het toestel staat altijd aan.
Als die stuk was, had je dan spanning op de bus?
Ik vermoed als er zo een lijnverdeler is dat de mijne gewoon op kanaal 4 gaat zitten?
Bij toestel 3 stond de weerstand ook ON en die had maar 1 kabel die toekwam net zoals toestel 4 dus vermoed ik dat er gewerkt wordt met zo een module:
.
Dat ben ik nog niet zeker maar ik ga proberen vandaag nog eens te gaan kijken.
Ik begrijp niet goed wat je dan bedoelt met 'de laatste zit afgetakt direct van de bus'.