ronw
Golden Member
Hallo,
Ik heb een rail med 5 LED spots 8W/230V. Maar de lichtsterkte is dusdanig dat er sprake is van overbelichting. Dus is er een dimmer gewenst.
Dat kan, want er stond "dimmable" op de verpakking.
Mijn lieve vriend AI wist mij te vertellen dat een gewone dimmer of een PWM dimmer niet geschikt zijn voor deze LED's.
Mij werd verteld dat ik een "trailing-edge dimmer" nodig heb.
Ik heb een aantal schema's gevonden, waarvan deze mij het eenvoudigste leek:
Is dit inderdaad zo ongeveer het eenvoudigste wat mogelijk is? Is dit schema OK? Of heeft iemand misschien een nog beter circuit?
Iedere hulp is welkom!
Ron
ronw
Golden Member
Ja, ja, dat begrijp ik, maar daar zie ik de lol niet van in. Het is leuker om zelf iets in elkaar te zetten. Maar aangezien het voor mijn werk is, wil ik graag eerst om advies vragen en misschien dat iemand mij verder kan helpen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou voor de zekerheid kijken wat voor dimmer je leds verwachten, dat kan per ledlamp verschillen.
Beste is om te kijken of er een bepaalde dimmer wordt aangeraden voor die leds.
(led/dimmer combi kan nogal nauw luisteren; niet iedere led werkt goed met iedere dimmer)
ronw
Golden Member
Dat wordt niet vermeld, helaas:
https://www.lampehuset.no/produkter/tilbehor/lyspaerer/led-gu10-dimbar…
https://eprel.ec.europa.eu/fiches/lightsources/Fiche_2050314_EN.pdf
Deze winkel verkoopt uiteraard dimmers die geschikt zijn voor LED's, inclusief types die in staat zijn automatisch het soort lamp te herkennen.
"This dimmer supports both leading and trailing edge dimming technology and automatically adjusts to the load, making it ideal for homes with a variety of dimmable bulbs and fixtures."
Echter, als het kan, bouw ik liever zelf een dimmer.
Officieel mag ik dat niet doen. Ik mag officieel niet eens de LED-rail installeren. Officieel moet alles gedaan worden door een geautoriseerde electromonteur. Uiteraard, dat kost een vermogen, en dat is niet in het voordeel van mijn project.
Ik heb in 2009 de LED-verlichting voor een tweetal museumexposities in elkaar gezet, en gelukkig werken deze na alle jaren intensief gebruik nog steeds net zo goed. Dat was laagspanning en daar waren meer dan voldoende circuits voor.
Op dinsdag 7 juli 2026 00:20:54 schreef ronw:
Officieel mag ik dat niet doen. Ik mag officieel niet eens de LED-rail installeren. Officieel moet alles gedaan worden door een geautoriseerde electromonteur. Uiteraard, dat kost een vermogen, en dat is niet in het voordeel van mijn project.
Ik heb in 2009 de LED-verlichting voor een tweetal museumexposities in elkaar gezet, en gelukkig werken deze na alle jaren intensief gebruik nog steeds net zo goed. Dat was laagspanning en daar waren meer dan voldoende circuits voor.
En door wie is die monteur dan geautoriseerd? Door het bedrijf?
Dat kost dan altijd een hoop geld.
230 volt is ook laagspanning, dat is alles onder de 1000 volt ac.
De schakeling die je stuurt is volgens mij bruikbaar voor fase aan- en afscheiding.
Als je voor de gates van de FET's een inverter zet dan werkt ie op de andere manier.
ronw
Golden Member
Ja, dat is een van de plaatselijke bedrijven die installaties doet van alles wat met electriciteit te maken heeft. Hier in Noorwegen mag je onder de 12V (of 24V???) nog wel zelf doen, maar daarboven mag dat niet. Daar heb je een opleiding voor nodig op het niveau van MBO.
Ik vroeg laatst om een prijsopgave voor het verwijderen van een stopcontact en de installatie van een nieuwe lichtschakelaar, en na enig peinzen zei hij zo rond de NOK 5000,- (ca. €500,-). Dat heb ik dus zelf maar gedaan.
Vroeger of later zullen ze me wel lynchen...
rob040
Golden Member
Hier al eens gekeken:
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/fl5150-leading-trailing-…
ronw
Golden Member
Dat was inderdaad een heel goede tip Rob! Deze schakeling zag ik niet tussen mijn zoekresultaten. Tja, Jos Verstraten heeft voor bijna alle problemen een oplossing...
Op Ebay is het een wat zeldzamere IC, uitsluitend te koop bij Chinese verkopers, maar ik heb er een paar besteld.
(Murphy's wet: ik heb de MPSA42, 43 en 45, maar niet de 44...)
De schakeling lijkt mij niet onzinnig. De 555 triggert bij een nuldoorgang op de neergaande flank waarna de uitgang een instelbare tijd aan is.
Een 500V MOSFET voelt een beetje krap, maar er zit wel een dikke RC en MOV over.
Kleine ledlampen zullen wel aan blijven op het lek door de 100nF.
ronw
Golden Member
Bedankt Aart voor de uitleg. Ik heb de ontbrekende onderdelen al besteld en doe een poging. Ik heb waarschijnlijk ook een paar MOSFET's die tot 1000V gaan. Als het lukt doe ik t.z.t. verslag van mijn project.