Op woensdag 8 juli 2026 16:48:12 schreef Lead Acid:
Je hebt de zwarte aansluiting toch aan een nieuwe geslagen aardingspen bevestigd en niet aan het aardingsnet van je woning of stal ?
Aparte aardpen - koperen pijp ca. 80 cm in de grond. Werkt zo al jaren zonder problemen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als deze de aardlek laat trippen is het niet goed, dan zit er sluiting tussen primair en secundair van de trafo. dat heb ik 1x gehad, was van bliksem ontlading. dan kun je ook ohms weerstand meten tussen primair en secundair.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Ik zie een weerstand met 1002 er op. Links daarnaast een weerstand met 4704 er op. Aan de linkerkant van die weerstand ziet het er vreemd uit, soldeer en printspoor verdwenen?
Hier kan je een aantal van die AKO trafo's vinden , maar niet het type wat TS nodig heeft.
Maar gezien de prijs vraag ik mij af of herstellen zin heeft.
https://www.techniekwebshop.nl/trafo-s-ako.html
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Super bedankt allemaal voor de hulp. Ik heb met een loep de aangegeven printbanen nog even bekeken en gelijk alle andere printbanen. Maar die lijken allemaal onbeschadigd. De trafo heeft geen doorslag van primair naar secundair (ohms gemeten). Maar lijkt zowel aan de primaire kant als de secundaire kant niet in orde. Dus ik ga er van uit dat deze stuk is. Inderdaad zijn de prijzen van vervangende trafo's net zo duur als een nieuw apparaat. Dus het lijkt er op dat het apparaat niet meer te redden is. Jammer. Wel weer wat geleerd.
Nogmaals dank!
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Wat slaat er uit ;een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Is het niet tijdens een onweersbui kapot gegaan?
Van sluiting via een tak; gras of onkruid gaan ze doorgaans niet stuk.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 juli 2026 20:52:15 schreef GvD:
De trafo heeft geen doorslag van primair naar secundair (ohms gemeten). Maar lijkt zowel aan de primaire kant als de secundaire kant niet in orde. Dus ik ga er van uit dat deze stuk is.
Bij deze step-up "hoogspanningstrafo's" is de primaire altijd laagohmig, en wordt aangestuurd met DC pulsen.
De Secundaire (hoogspanning)relatief "hoogohmig" en is gewikkeld met dun draad en heel veel windingen.
Er kan secundair wikkelsluiting zijn en dat is testbaar.
Maar.... krijgt de trafo wel zijn impulsen, dat is ook meetbaar.
De gehele schakeling wordt uit het lichtnet gevoed via een X2 seriecondensator (die ene gele die haaks staat tov de andere 4.) van ...µF /250 of 275V AC
Hij kan heel slecht geworden zijn en onvoldoende energie kunnen leveren.
(senseo syndroom)
Je hoort nog wel het relais klikken
Dat is bewonderenswaardig er zit GEEN relais op de print!, het tikken komt waarschijnlijk uit de trafo, of de spoel op de print.
Op woensdag 8 juli 2026 22:37:41 schreef Hunebedbouwer:
Wat slaat er uit ;een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Is het niet tijdens een onweersbui kapot gegaan?
Van sluiting via een tak; gras of onkruid gaan ze doorgaans niet stuk.
Het is een aardlekschakelaar. En het was niet tijdens een onweersbui. Onkruid is normaal ook geen probleem. Nu echter werd de draad door een omgewaaide struik continu op de grond gedrukt. Naar mijn schatting is dit een dag lang het geval geweest.
Op woensdag 8 juli 2026 22:47:11 schreef vergeten:
[...]
Bij deze step-up "hoogspanningstrafo's" is de primaire altijd laagohmig, en wordt aangestuurd met DC pulsen.
De Secundaire (hoogspanning)relatief "hoogohmig" en is gewikkeld met dun draad en heel veel windingen.
Er kan secundair wikkelsluiting zijn en dat is testbaar.Maar.... krijgt de trafo wel zijn impulsen, dat is ook meetbaar.
Metingen op primaire windingen waren 1,5 ohm of oneindig (twee verschillende windingen) en oneindig tussen de windingen. Dus het lijkt er op dat één van beide primaire windingen goed is en een stuk. Op de secundaire windingen meet ik een keer 22,5 ohm en een keer oneindig. Dus ook hier één stuk en één vraagteken, want geen idee of 22,5 ohm voldoende hoogohmig is, of dat er sluiting in de winding zit.
Hoe meet ik met een multimeter (max 500V DC) op een veilige manier of de trafo wel zijn pulsen krijgt? Ik heb helaas geen oscilloscoop. Je hoort het relais schakelen en de rode puls-led gaat aan/uit, maar dat hoort bij goed functioneren de groene puls-led te zijn.
Op woensdag 8 juli 2026 19:11:14 schreef Gerard*:
Ik zie een weerstand met 1002 er op. Links daarnaast een weerstand met 4704 er op. Aan de linkerkant van die weerstand ziet het er vreemd uit, soldeer en printspoor verdwenen?
Ik heb wat verder ingezoomd, het lijkt inderdaad dat daar een stukje printspoor weg is.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat spoortje komt van 1 van de trafo draden af die "onderbroken" meet, voor hetzelfde geld zou er in de trafo een C-tje of diode kunnen zitten als feedback of zo (waar je nu niet doorheen kunt meten).
De "dikke" sporen lopen naar trafo draden die wel doormeten.
Dus er is misschien nog hoop?
PS: Aan de andere kant meet je op de gele draad niks, kan zijn dat er een hoogohmige weerstand in zit of ook een klein C-tje. Omdat dit de "zwakkere" uitgang is.
-edit-
Ik zou een gloeilamp (met evt een neon lampje) van een 40W of zo ipv de trafo op de 2 rood/zwart aansluitingen zetten en kijken wat er gebeurd.
Het hele ding hangt direct aan het lichtnet, dus oppassen wat je doet!
Wat staat er op dat 16-pins IC?
benleentje
Golden Member
Als er een C in de trafo zit kan je met een LCR meter dat wel zien en dan gaat het niet op de waarde maar of de LCR iets kan meten. Voor een LCR meter is een wikkeling van 1,5 ohm ervoor gewoon maar een wat hogere ESR.
Daar ga ik ook in mee, als er inderdaad iets in die trafo zit kan dan best kloppen.
TS, vergrootglas er op, en een goede closeup foto maken, we zijn benieuwd...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 juli 2026 23:00:11 schreef GvD:
[...]
Hoe meet ik met een multimeter (max 500V DC) op een veilige manier of de trafo wel zijn pulsen krijgt? Ik heb helaas geen oscilloscoop. Je hoort het relais schakelen en de rode puls-led gaat aan/uit, maar dat hoort bij goed functioneren de groene puls-led te zijn.
Er zit geen relais op de print!
Heb je mijn vorige post wel echt volledig gelezen?
Met de multimeter op 500v DC kan je de primaire pulsen meten op de 3 polige connector genaamd K3., op de draden ROOD en ZWART.
(De BLAUWE draad zou een soort feedback kunnen zijn.)
De pulsen zullen wel lager dan 500v zijn vermoed ik.
Een digitale meter is daar minder geschikt voor omdat de pulsen kort zijn. Een ouderwetse meter met een wijzer is daar beter geschikt voor.
Maar kijk eerst eens naar dat mogelijk ontbrekende stukje printspoor!
Dank allen,
Dat is een stortvloed aan info.
Ik zal morgen proberen een scherpe ingezoomde foto te maken van de verdachte printbaan.
En de mogelijk hoogohmige secundaire gele winding nog een keer checken.
ik heb helaas geen LCR meter, dus meten aan een condensator gaat niet lukken.
Heb een digitale multimeter. Maar, de test met een gloeilampje kan ik wel op een veilige manier doen. Even ter controle of ik het goed snap: een 230V 40W gloeilampje aansluiten op de zwarte en rode uitgang (K3) van de print naar de trafo en dan kijken wat er gebeurt. Correct?
En ik zal morgen kijken of ik kan lezen wat er op de IC staat.
En ok, dat tikken klinkt als een schakelend relais, maar ja als die niet op de print zit hoor ik gewoon iets anders tikken. Had daar overigens eerst overheen gelezen.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Waarschijnlijk de trafo die je hoort, dat zou kunnen betekenen dat de sturing toch nog goed is. Of de pulsen zijn te kort/zwak?
Maar als er dan geen spanning uit de hoogspannings kant van de trafo komt zou die toch wel intern doorgeslagen kunnen zijn.
vergeten
Golden Member
En ik zal morgen kijken of ik kan lezen wat er op
dehet IC staat.
Als we dat weten, kan er via de datasheet daarvan ook bekeken en gemeten worden of het IC wel de juiste spanning krijgt.
Nieuwe dag, nieuwe mogelijkheden. Ik heb van iemand met een vergelijkbaar apparaat een testapparaatje kunnen lenen waarmee je de output van het schrikdraad in het veld kunt meten. Die heb ik nu gewoon rechtstreeks aan de uitgangen van het apparaat gehangen (zie filmpje). Het goede nieuws is dat het metertje flink uitslaat, dus de trafo en de pulsen lijken nog te werken. Even ter controle nog een keer met de hand uitgeprobeerd en auw ja, hij werkt nog/weer. Waarom dan de rode led continu oplicht en niet de groene is me dan een raadsel. Het apparaat lijkt zo los dus nog voldoende te functioneren. Of hij het ook doet/blijft doen in het veld ga ik later vandaag uitproberen. Voor de volledigheid nog even een close up foto van de verdachte printbaan en van het IC (@vergeten
) waarvan de bedrukking schijnbaar bewust vrijwel onleesbaar gemaakt is.
Als ik het apparaat weer in het veld aangesloten heb zal ik het resultaat hier weer posten.
In ieder geval dank voor al het meedenken.
Thevel
Golden Member
Op woensdag 8 juli 2026 23:47:06 schreef vergeten:
(De BLAUWE draad zou een soort feedback kunnen zijn.)
En de blauwe draad lijkt onderbroken, dat zal ook de reden kunnen zijn dat de rode led continu oplicht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt zo'n ding simpel testen door er een 60 W GLOEILAMP op aan te sluiten. deze licht een beetje op bij elke puls als ie goed is.
vergeten
Golden Member
Op woensdag 8 juli 2026 08:45:06 schreef GvD:
Ik heb ook even de trafo ohms doorgemeten (geen idee of dat een juiste of relevante meting is in dit geval):
ingaand
blauw naar zwart - oneindig
rood naar zwart - 1,5 ohm
blauw naar rood - oneindiguitgaand
rood naar zwart - 22,8 ohm
geel naar zwart - oneindig
geel naar rood - oneindigHopelijk helpt dat voor de diagnose.
Alvast bedankt
Omdat het apparaat lijkt te werken zoals je schreef vroeg ik me af; op welk meetbereik stond je meter toen je deze waarden hebt gemeten?
Als je een waarde meet die boven het meetbereik ligt kan hij ook "oneindig" aangeven. Bijvoorbeeld 2,7kΩ meten op het bereik 2000Ω
Op donderdag 9 juli 2026 11:56:17 schreef vergeten:
[...]Omdat het apparaat lijkt te werken zoals je schreef vroeg ik me af; op welk meetbereik stond je meter toen je deze waarden hebt gemeten?
Als je een waarde meet die boven het meetbereik ligt kan hij ook "oneindig" aangeven. Bijvoorbeeld 2,7kΩ meten op het bereik 2000Ω
Dat kan inderdaad. Je had goed gegokt. Ik had de meter op 2kohm staan omdat ik ervan uitging dat de windingen van de trafo sowieso een lagere weerstand zouden hebben. Te kort door de bocht. Maar dat ga ik dan in dit geval nog een keer checken op een hogere stand. En omdat het ingegoten is heb ik geen idee of er nog andere componenten in zitten (C, diode, ?) en dan wordt een ohmse meting al dubieus.
Op donderdag 9 juli 2026 11:47:23 schreef testman:
je kunt zo'n ding simpel testen door er een 60 W GLOEILAMP op aan te sluiten. deze licht een beetje op bij elke puls als ie goed is.
Heb inmiddels een testapparaatje bemachtigd. Die geeft ook nog eens de sterkte van de pulsen weer.
nonius
set SCE to AUX.
Vraag: springt de aardlek óók wanneer u het apparaat niet aansluit op de aardpen en het hek (dus het hoogspanningsgedeelte eventjes onaangesloten laten tijdens het testen)?
Als de aardlekschakelaar nog steeds springt dan is er mogelijk iets anders aan de hand dan lekkage in de trafo. Een probleem in het primaire circuit (te grote faseverschuiving? Nuisance tripping van de aardlek door de mogelijk rare belasting van het schrikdraadapparaat).
Mocht de aardlekschakelaar niet meer springen, dan is er hoogstwaarschijnlijk lekkage of overslag in de hoogspanningstrafo. Iets wat overigens normaliter niet gemeten kan worden met een multimeter, maar waarvoor een Megger of isolatieweerstandsmeter nodig is (die test bij hoge spanning, 500-1000V).
Ik zou sowieso het apparaat ook eens uitproberen bij een andere groep die op een andere aardlekschakelaar zit (bij voorkeur van een ander merk & type).
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij is het IC met de blauwe verf een HC4538, voor zover ik kan zien. Een dual retriggerable monostable multivibrator.