Thevel
Golden Member
Op woensdag 8 juli 2026 23:47:06 schreef vergeten:
(De BLAUWE draad zou een soort feedback kunnen zijn.)
En de blauwe draad lijkt onderbroken, dat zal ook de reden kunnen zijn dat de rode led continu oplicht.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt zo'n ding simpel testen door er een 60 W GLOEILAMP op aan te sluiten. deze licht een beetje op bij elke puls als ie goed is.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 8 juli 2026 08:45:06 schreef GvD:
Ik heb ook even de trafo ohms doorgemeten (geen idee of dat een juiste of relevante meting is in dit geval):
ingaand
blauw naar zwart - oneindig
rood naar zwart - 1,5 ohm
blauw naar rood - oneindiguitgaand
rood naar zwart - 22,8 ohm
geel naar zwart - oneindig
geel naar rood - oneindigHopelijk helpt dat voor de diagnose.
Alvast bedankt
Omdat het apparaat lijkt te werken zoals je schreef vroeg ik me af; op welk meetbereik stond je meter toen je deze waarden hebt gemeten?
Als je een waarde meet die boven het meetbereik ligt kan hij ook "oneindig" aangeven. Bijvoorbeeld 2,7kΩ meten op het bereik 2000Ω
Op donderdag 9 juli 2026 11:56:17 schreef vergeten:
[...]Omdat het apparaat lijkt te werken zoals je schreef vroeg ik me af; op welk meetbereik stond je meter toen je deze waarden hebt gemeten?
Als je een waarde meet die boven het meetbereik ligt kan hij ook "oneindig" aangeven. Bijvoorbeeld 2,7kΩ meten op het bereik 2000Ω
Dat kan inderdaad. Je had goed gegokt. Ik had de meter op 2kohm staan omdat ik ervan uitging dat de windingen van de trafo sowieso een lagere weerstand zouden hebben. Te kort door de bocht. Maar dat ga ik dan in dit geval nog een keer checken op een hogere stand. En omdat het ingegoten is heb ik geen idee of er nog andere componenten in zitten (C, diode, ?) en dan wordt een ohmse meting al dubieus.
Op donderdag 9 juli 2026 11:47:23 schreef testman:
je kunt zo'n ding simpel testen door er een 60 W GLOEILAMP op aan te sluiten. deze licht een beetje op bij elke puls als ie goed is.
Heb inmiddels een testapparaatje bemachtigd. Die geeft ook nog eens de sterkte van de pulsen weer.
nonius
set SCE to AUX.
Vraag: springt de aardlek óók wanneer u het apparaat niet aansluit op de aardpen en het hek (dus het hoogspanningsgedeelte eventjes onaangesloten laten tijdens het testen)?
Als de aardlekschakelaar nog steeds springt dan is er mogelijk iets anders aan de hand dan lekkage in de trafo. Een probleem in het primaire circuit (te grote faseverschuiving? Nuisance tripping van de aardlek door de mogelijk rare belasting van het schrikdraadapparaat).
Mocht de aardlekschakelaar niet meer springen, dan is er hoogstwaarschijnlijk lekkage of overslag in de hoogspanningstrafo. Iets wat overigens normaliter niet gemeten kan worden met een multimeter, maar waarvoor een Megger of isolatieweerstandsmeter nodig is (die test bij hoge spanning, 500-1000V).
Ik zou sowieso het apparaat ook eens uitproberen bij een andere groep die op een andere aardlekschakelaar zit (bij voorkeur van een ander merk & type).
nonius
set SCE to AUX.
Volgens mij is het IC met de blauwe verf een HC4538, voor zover ik kan zien. Een dual retriggerable monostable multivibrator.
Het heeft even geduurd, maar bij deze een update.
Na het testen met de Joulemeter rechtstreeks tussen de polen van het apparaat heb ik hem weer in het veld geplaatst. Maar daar vloog gelijk de aardlek er weer uit. Ook nog even een kabel gelegd naar een andere groep. Zelfde effect. Voorzichtige conclusie: er lekt stroom in de trafo. Voldoende om een aardlekschakelaar van 30mA te activeren.
Ondanks dat het apparaat al wat ouder is en lang uit de garantie toch maar even de leverancier gecontacteerd en het probleem uitgelegd. Ik mocht het apparaat kosteloos opsturen naar de fabrikant voor diagnose. Vandaag het apparaat weer ontvangen. Met diagnose rapport. AKO trafo stuk. Kosteloos onder garantie vervangen. Prima service van zowel leverancier Agrishop als fabrikant Voss.
Jullie allemaal bedankt voor de hulp en de tips. Ik heb er weer het een en ander van geleerd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dan heb je geluk iig. altijd even testen op een groep waar een andere aardlek opzit is verstandig in deze. niet zelden is de aardlek door andere redenen al voor 3/4 belast ( zeg er loopt 22mA lekstroom ) en er komt nog 1mA bij en dan tikt ie uit. mensen denken dan dat apparaat is kapot en halen een nieuwe, maar de echte reden van de aardlek die tript is iets heel anders.