Wie kan een relais van een jacuzi / spa heater vervangen van een printplaat . Spa monteurs willen alleen de hele printplaat vervangen wat zonde is. Het gaat om een hydro spa essence met Balboa GL2000 M3 besturing
hiervoor is een Vraag & Aanbod sectie:
https://www.circuitsonline.net/aanbod
Als je jouw locatie opgeeft in jouw profiel op deze website, is er ook mogelijk iemand in de buurt die je hierbij kan helpen.
[Bericht gewijzigd door WillemV2 op (46%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 9 juli 2026 13:02:13 schreef Richard1975:
Wie kan een relais van een jacuzi / spa heater vervangen van een printplaat.
Dat kan bijna iedere techneut op dit forum. 
Plaats je oproep in genoemde rubriek, geef je woonplaats aan in je profiel en creëer daar ook een communicatie mogelijkheid door je (al dan niet tijdelijke) E-mailadres te vermelden.
Het staat daar grafisch afgebeeld, (niet als tekst) en is veilig voor SPAM BOTS.
Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat alleen het relais kapot/slecht zou zijn? Wordt het bijv. wel met voldoende spanning aangestuurd?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Kan en wil ik wel voor je doen. Stuur me maar even bericht dan kijken we wel even hoe en wat. Ik zit regio Eindhoven/Veldhoven en Breda. Als je iets dichter bij zoekt ook goed
Roland11
Golden Member
Ik had zo'n print laatst ook onderhanden, met klacht dat jacuzzi pomp 1 op high speed bleef draaien. Oorzaak was dat relais K11 bleef plakken.
Vier maanden later een foutmelding van pomp 1 bij low flow... Nu ander relais in de fout...
Advies: gewoon meteen alle relais vervangen 
Als je toch de relais vervangt, controleer of er vonkblussers over de contacten of bijbehorende motor staan. Zo niet, overweeg dan om die toe te voegen. De relais-tjes zien er wel iel uit.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je komt ook wel tegen dat er gewoon meer kleine relais parallel gezet zijn bij dit soort apparaten. beste is een nieuw relais en die een groter relais laten schakelen. footprint is wrs te klein voor iets fatsoenlijks.