Hallo,
Voor de bouw van mijn camper wil ik een powerstation gebruiken als stroomvoorziening (waarschijnlijk een Ective Accubox 300S, 3000 W) en daarop een inductiekookplaat aansluiten.
Veel inductieplaten (bv. Hendi, CaterChef en Bartscher) regelen een laag vermogen door te pulseren: afwisselend enkele seconden 1000-2000 W en daarna helemaal uit. Ik vond alleen enkele goedkopere Chinese modellen die in staat zijn om continu een laag vermogen af te geven (maar die hadden weer issues met betrouwbaarheid en geen wat vaker stuk).
Mijn vraag is: kan zo'n pulserende belasting, bij dagelijks 30-60 minuten koken, op de lange termijn nadelig zijn voor de omvormer van een powerstation? Of maakt dit voor voor de omvormer niet uit?
Ik hoor graag jullie ervaringen of technische inzichten.
benleentje
Golden Member
Voor een goede omvormer met een snelle regeling maakt dat niets uit, de regeling regelt dit continu heel snel bij.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nou, ten eerste trekt een inductieplaat pas vollast op de hoogste stand. menig plaat kun je ook instellen op een lager max vermogen. inductie schakelt de pit als de inverter is gedeeld met een andere pit. en dan nog is dat bij oude toestellen zo. de nieuwe hebben een eigen inverter per pit. die moduleren het vermogen. dus op stand 4 van 9 heb je maar enige honderden watt's en op stand 9 met boost gaat ie aan de 3000W.
ik zou zeggen zet er een bus gas in om te koken, goedkoper en heb je zo gewisseld. 30-60min koken trekt op 12V dermate stroom dat een agm of startaccu dat niet leuk vind. hoge stromen en dan weer maanden amper gebruik zijn geen goede combi.
In de praktijk weinig problemen mee, zeker als je een zware omvormer hebt.
Wel zou ik een goede kookplaat aanraden, bv de Ikea Valbildad. Die kun je namelijk limiteren op bv 3kW zodat je niet per ongeluk teveel kan trekken en je omvormer uitslaat. Hij 'balanceerd' dan het maximale vermogen, dus pit1 op de power stand zorgt dat je pit 2 niet verder stand X kan zetten, en pas hoger als je pit 1 teruggeregeld hebt (of vise versa)
Op die manier kun je ook de plaat gebruiken op een lichtere omvormer zonder te hoeven opletten dat je de pitten niet tever open zet (Wat gegarandeerd een keertje gebeurt en de omvormer dus in overload schiet)
De Ective Accubox is een leuke alles-in-1 optie, met enigszins fatsoenlijke uitbreidingsmogelijkheden/stekkers (itt veel andere powerstations).
Wel hangt er een aardig prijskaartje aan, en persoonlijk vraag ik me af of je een alles in 1 moet willen: Als ie stuk is heb je ook meteen niets meer. Zelf ben ik daarom iets meer fan van losse onderdelen. (Flexibeler en 1 defect is niet meteen alles stuk). Overigens is die Ective wel wat goedkoper leverbaar (PM maar als je interesse hebt)
Grotere uitdaging is mogelijk de certificering. Als je camper/busje nu nog niet op camperkenteken staat ga je die met een Accubox niet meer goedgekeurd krijgen bij de RDW. Dat ding heeft namelijk geen ECE-R10 certificering en daar kijken ze tegenwoordig naar. Alle verbruikers moeten dat hebben. Nu zullen ze niet meteen over een lampje vallen (die zijn er uberhaupt nauwelijks en dat is bij de inspecteurs ook nog niet geheel duidelijk) maar dingen als omvormer en DCDC enz zijn gewoon een duidelijke harde eis.
Goed om te lezen dat het geen kwaad kan! Dank voor dit inzicht en alle tips. Een paar reacties van mijn kant
Op zondag 12 juli 2026 18:48:22 schreef testman:
nou, ten eerste trekt een inductieplaat pas vollast op de hoogste stand. menig plaat kun je ook instellen op een lager max vermogen. inductie schakelt de pit als de inverter is gedeeld met een andere pit. en dan nog is dat bij oude toestellen zo. de nieuwe hebben een eigen inverter per pit. die moduleren het vermogen. dus op stand 4 van 9 heb je maar enige honderden watt's en op stand 9 met boost gaat ie aan de 3000W.
Dit geldt wellicht voor huishoudelijke platen, ik denk niet voor die goedkope 'opbouwplaatjes' van bv. Ikea, rommelsbacher etc. Helaas zijn er geen kwalitatief hoogstaande opbouwplaatjes te koop.
Op zondag 12 juli 2026 18:48:22 schreef testman:
ik zou zeggen zet er een bus gas in om te koken, goedkoper en heb je zo gewisseld. 30-60min koken trekt op 12V dermate stroom dat een agm of startaccu dat niet leuk vind. hoge stromen en dan weer maanden amper gebruik zijn geen goede combi.
Het plan is om er 300Ah lithium in te stoppen. Gas is niet praktisch omdat we met de auto door verschillende continenten gaan rijden (Afrika, Amerika, Europa, Azie) en overal andere gassystemen standaard zijn. Te veel gedoe. En het camperontwerp heeft geen goede gasbun met ventilatie. Dan moet ik met 500 gram gasblikjes gaan werken. Buiten koken we overigens op benzine, dus het is 'alleen' voor in de winter en bij slecht weer. Alternatief zou een dieselkookplaat zijn (maar die zijn ook loeizwaar).
Op zondag 12 juli 2026 19:19:17 schreef DJSmiley:
...persoonlijk vraag ik me af of je een alles in 1 moet willen: Als ie stuk is heb je ook meteen niets meer. Zelf ben ik daarom iets meer fan van losse onderdelen. (Flexibeler en 1 defect is niet meteen alles stuk). Overigens is die Ective wel wat goedkoper leverbaar (PM maar als je interesse hebt)Grotere uitdaging is mogelijk de certificering. Als je camper/busje nu nog niet op camperkenteken staat ga je die met een Accubox niet meer goedgekeurd krijgen bij de RDW. Dat ding heeft namelijk geen ECE-R10 certificering en daar kijken ze tegenwoordig naar. ...
Dank voor deze info! Het 'alles in 1 = alles kapot' concept zit me ook nog dwars. En ik ben er achter gekomen dat de Ective gewoon een Chinees OEM product is, dat ook op Ali staat voor minder geld. En die R10 was nieuw voor me. Gemaild met Ective: heeft deze inderdaad niet! Er komt een opvolger die het wel heeft.
Op maandag 13 juli 2026 18:47:42 schreef smd:
Kookplaat op Accu's uiteindelijk, kan beter IDD een gasfles nemen of een accupakket van 10 KW
10 KW lijkt me wat over de top
. Vanaf de dynamo laad ik met 60A en er komt 600Wp zonnepanelen op het dak (maar met een hefdak zullen de vaak niet ideaal staan tov de zon). Maar dan zou 300 Ah toch voldoende moeten zijn lijkt me?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als je veel gaat rijden door verschillende landen dan zorg maar dat je brandstof filter bereikbaar is en je een reserve bij hebt. in veel landen is de brandstof veel meer vervuild als hier in NL. ook een bak gereedschap is wel nodig, evenals een reservewiel.
je hebt overigens een los opzet frame waar je een inbouwplaat in kunt zetten. die waren er 25 jaar terug al.