Beste Forumgenoten,

De VEVOR draadstripper van een maat van me heeft kuren.

Na het prima en trouw vele, vele, vele kilo meters strippen loopt het apparaat vast en start niet meer / of slechts af en toe.

Het betreft hier de oudere, betere en meer stevige VEVOR versie. Het huidige en op het eerste gezicht zelfde model is helaas van lichtere en mindere kwaliteit hebben we al vastgesteld.

Bij het niet starten helpt een zwier geven aan de koeler fan achterop. Dan komt de machine weer op gang.

Ik dacht meteen aan slechte koolborstels maar kan extern niets vinden dat kon duiden op het makkelijk vervangen / controleren.

Bovenop zit een kastje met twee dikke condensatoren en daar (onder) is ook geen opening voor koolborstels.

Is dit dus een geval van een koolborstelloze elektromotor? Lijkt me niet voor de hand liggen.

Of kan het zijn dat zo'n motor deels uit elkaar moet om erbij te kunnen? Lijkt mij niet logisch maar alles kan.

Wat ook snel opvalt is dat het kastje met de condensatoren (erg) heet wordt. Los van het feit dat de kap achterop het apparaat er nu niet op zit waardoor de fan niet koelt. Dat opwarmen begin eigenlijk meteen al.

Na het testen en uitschakelen net hoorde ik ook dat 1 van de 2 condensatoren heel zachtjes even siste.

Geen goed teken lijkt me en ik zoek nu de oorzaak daar.

Of een combinatie van de twee : Koolborstels slecht , loopt vast en daardoor overbelaste en bolle condensator.

Ik zie ook wat verkleuring en bobbeling aan het uiteinde daar. (groene cirkel).

Mijn maat heeft al een ander exemplaar gekocht en vindt het wel goed zo maar ik vraag me af het nog de moeite loont om er nog tijd in te steken.

Advies en tips zijn als altijd welkom, alvast dank daarvoor.

UPDATE : duidelijke lekkage vanuit ( CD 60) condensator. ( zie laatste foto)

Is het nu een kwestie van die condensator vervangen en verwachten / hopen dat de motor weer aanslaat?

En die dingen behouden vaak een flinke lading heb ik begrepen, hoe kan ik daar het beste mee omgaan?

De motor is zeer waarschijnlijk een wisselstoom motor 230 volt.
De condensator dien dan als aanloopcondensator.
Als met een zwier alles weer loopt dan zal die condensator het probleem zijn.
Let wel op dat de goede condensator geplaats word.
Die zal denk ik een minimaal 400 volt zijn als de motor voor 230 volt is.
Beter is beter om een condansator voor een hogere spanning te zetten, b.v. 450 volt.
succes

Dit is een 1fase inductie motor met een aanloop en een bedrijfscondensator, waarbij de condensator met de meeste capaciteit de aanloopcondensator is. Deze condensator dient na de aanloop uit geschakelt te worden, meestal gebeurd dit door een centrifugaalschakelaar. Daar ie al wat ouder is beide condensatoren vervangen ,en niet eerder weer gebruiken anders grote kans dat de motor verbrand!!!

Dank voor de reacties, stel ik zeer op prijs.

Hieronder nog twee foto's.

De eerste waarop de gegevens van de lekkende condensator te zien zijn.

Wat betreft de tweede : Voelt vrij licht aan, weegt niet veel, onder dat schuimrubber kan ik geen tekst ontdekken, het lijkt meer op een dicht geseald zwart plastic kokertje waarin wellicht een veel kleiner formaat condensator?

Maar dat is dus wat Hunebedbouwer bedoelt met : "Dit is een 1fase inductie motor met een aanloop en een bedrijfscondensator...." Dat zwarte kokertje is dan de bedrijfscondensator?

Ik heb al wat gezocht voor een CD60 condensator op internet maar kom vnl websites als Amazon tegen.

Weten jullie een goede (Nederlandse) website of een adres waar ik een vervangend exemplaar zou kunnen bestellen?

CD 60 240V . AC 50 uf 50/60 Hz 10/055/ 10

Niet al te prijzig gezien de investering die m'n maat al gedaan heeft in de nieuwe stripper.

Alvast bedankt.

Op dinsdag 14 juli 2026 14:44:04 schreef fatbeard:
bijvoorbeeld
https://www.baco-army-goods.nl/aanloop-condensator-50uf-450-volt/
https://www.eoo-bv.nl/voor-motor/1140-cona-50u.html

Mijn dank. Rond de €10 ex porto dus.

Wat betreft die restspanning van condensatoren waar ik veel over lees : moet ik daar in dit geval (ook) rekening mee houden met loshalen / vervangen?

Op dinsdag 14 juli 2026 14:49:10 schreef flash2b:
Die gaan nl niet passen in de behuizing.

Deze misschien wel: https://nl.aliexpress.com/item/1005011839410153.html

Bij amazon.nl https://www.amazon.nl/Yctze-Draadstroomcondensator-Luchtcompressor-Ele…

CD60 = Bedrijfscondensator

Top.

En die op Amazon lijkt ook veel op wat er nu in zit.

Is Amazon dan een betere optie neem ik aan?

Mijn Amazon link, als je prime hebt geen verzendkosten en morgen binnen.

Dat model lijkt me makkelijker in je behuizing te plaatsen.

Op dinsdag 14 juli 2026 14:57:27 schreef flash2b:
Mijn Amazon link, als je prime hebt geen verzendkosten en morgen binnen.

Mijn dank!

En nogmaals voor de zekerheid :

"Wat betreft die restspanning van condensatoren waar ik veel over lees : moet ik daar in dit geval (ook) rekening mee houden met loshalen / vervangen?"

Condensatoren spanning is meestal DC uitgedrukt. Maar bij deze wordt expliciet AC genoemd, dus dan hoef je niet meer om te rekenen met AC * 1,41 = DC.

Hogere spanning is (bijna) altijd beter, maar ook grotere afmetingen en het moet er dus wel inpassen.

Die andere condensator ernaast lijkt me een andere waarde en is ook wat kleiner. Klopt dat?

Op dinsdag 14 juli 2026 15:03:02 schreef flash2b:
Condensatoren spanning is meestal DC uitgedrukt. Maar bij deze wordt expliciet AC genoemd, dus dan hoef je niet meer om te rekenen met AC * 1,41 = DC.

Hogere spanning is (bijna) altijd beter, maar ook grotere afmetingen en het moet er dus wel inpassen.

Die andere condensator ernaast lijkt me een andere waarde en is ook wat kleiner. Klopt dat?

Dank nogmaals.

Zoals ik al schreef : ik kan op de tweede niks ontdekken. Het schuimrubber zit er vast opgeplakt maar overal waar ik dat heb weggehaald kan ik niets vinden. Zwart plastic. Een kokertje lijkt het. Tenzij het heel klein toch ergens vermeld staat, (is dat logisch?) en dan moet ik al dat schuimrubber verwijderen om zeker te zijn.

En ja, deze is inderdaad wat kleiner.

Die van ali en amazon zijn maar voor 250 volt.
Is veel te laag.
Ik adviseer zeker een 450 volt condensator.

Foto van het typeplaatje van de motor?
Daar staan de waardes meestal op.
Het apparaat zo beslist niet gebruiken zoals al gezegd, dan kan de motor verbranden.
250 volt is veel te laag in ieder geval.

[Bericht gewijzigd door revado op (12%)]

De originele was ook 250V AC en er waren vele, vele kilo meters gestripped. Maar efin, ik schreef al hoger is beter maar het moet er wel in passen.

Ik denk meer dat opwarming ze heeft doen sneuvelen.

Op dinsdag 14 juli 2026 16:21:01 schreef winands:
Die van ali en amazon zijn maar voor 250 volt.
Is veel te laag.
Ik adviseer zeker een 450 volt condensator.

Duidelijk, maar op de oorspronkelijk staat 250 volt.....

Op dinsdag 14 juli 2026 17:31:05 schreef flash2b:
De originele was ook 250V AC en er waren vele, vele kilo meters gestripped. Maar efin, ik schreef al hoger is beter maar het moet er wel in passen.

Ik denk meer dat opwarming ze heeft doen sneuvelen.

Dat dus.

Mijn maat stripte er al jaren mee. Tot vrij recent de motor geregeld weigerde te draaien / starten.

Maar het moet uiteindelijk wel lonen en ik proef dus dat er wat twijfels zijn of vervanging wel de oplossing zal brengen. In ieder geval een soortgelijke condensator.

Die verwarming komt nu ook door het ontbreken van de plastic kap achterop die er normaal op zit en zorgt dat de fan de koelere lucht over de motor blaast.

Op dinsdag 14 juli 2026 17:15:09 schreef revado:
Foto van het typeplaatje van de motor?
Daar staan de waardes meestal op.
Het apparaat zo beslist niet gebruiken zoals al gezegd, dan kan de motor verbranden.
250 volt is veel te laag in ieder geval.

Geen typeplaatje op de motor (meer) te bekennen. De originele die er nu in zit is 250V AC.

De nieuwe editie heeft wel zo'n typeplaatje maar die machine is zoals ik al schreef van wat mindere kwaliteit.

Minder stevig uitgevoerd. Lichtere materialen.

De screenshots zijn van het huidige type, van de VEVOR website.

Bij de nieuwe motor zal een condensator zal waarschijnlijk een enkele bedrijfscondensator 8 uF gemonteerd zijn.

Op woensdag 15 juli 2026 11:48:31 schreef Hunebedbouwer:
Bij de nieuwe motor zal een condensator zal waarschijnlijk een enkele bedrijfscondensator 8 uF gemonteerd zijn.

Ik heb net nog meer schuimrubber verwijderd en er kwam bij de tweede toch wat donkere tekst tevoorschijn :

Er werd me eerder aangeraden beide te vervangen, maar is dat echt nodig?

Deze ( CBB60 ) ziet er ogenschijnlijk normaal uit.

Ik kwam een gelijkwaardig en passend exemplaar zo snel niet tegen op Amazon. Meeste zijn 450 V AC.

https://www.amazon.nl/-/en/Rebel-Electro/dp/B0GSVR8LMB

Een CBB-condensator is een type niet-gepolariseerde gemetalliseerde polypropyleen filmcondensator.

De CD60 is een elektrolytische condensator.

Kan je die CBB meten met een capaciteits meter ? Als ze stuk zijn loopt de capaciteit terug.

Idd allemaal 450V op Amazon: https://www.amazon.nl/OFFCUP-Running-Condensator-luchtcompressor-reini…

Als je snel spullen wilt ontvangen altijd kiezen voor verzenden vanuit Amazon zoals in mijn links !

Op woensdag 15 juli 2026 10:02:51 schreef Max1966:
[...]

Duidelijk, maar op de oorspronkelijk staat 250 volt.....

Right! En die gaat dus stuk omdat het net te weinig is.

Goedkope startcondensatoren zijn meestal 275V en bedrijfscondensatoren zijn 450V. Voor de prijs hoef je het nauwelijks te laten. Hooguit een paar tientjes (maar meestal zodanig goedkoop dat verzendkosten overheersen).

De max spanning van een condensator is een maximum. De fabrikant zegt: "Gaat nog niet stuk bij XXX Volt". Bij condensatoren is er dan ook nog: Ook al gaat ie nietdirect stuk bij diespanning, ga je d'r dicht op zitten dan zegt de fabrikant dat je condensator "1000 uur" mee gaat of zoiets. Voor iets wat je 8 uur op een werkdag gebruikt is dat 25 weken: een half jaar! Maar hou je wat afstand van de opgegeven max temperatuur een spanning dan gaat de boel langer mee.

Dus mijn advies is: neem gewoon een hogere spanning. Dan krijg je een langere levensduur.

Ik lees nu pas:

Op woensdag 15 juli 2026 13:56:40 schreef Max1966:
Ik kwam een gelijkwaardig en passend exemplaar zo snel niet tegen op Amazon. Meeste zijn 450 V AC.

Dat isdus absoluut geen bezwaar. Ik zou het juist aanraden om een 450V exemplaar te kopen als je hem kan vinden.

En ik ben het met de anderen eens: doe ze als ie toch open is maar alletwee.

(1 van de twee is stuk. Ik ben niet overtuigd dat het de ene en niet de andere is.... )

Op woensdag 15 juli 2026 13:56:40 schreef Max1966:

Er werd me eerder aangeraden beide te vervangen, maar is dat echt nodig?

Deze ( CBB60 ) ziet er ogenschijnlijk normaal uit.

Als de motor niet wil aanlopen dan is het zeker dat de startcondensator defect is. Dus die moet zeker. Het is aannemelijk dat di andere condenstor ook al minder goed is, maar dat zie je nooit aan de buitenkant.

Is het echt nodig ze allebei te vervangen nee. Maar grote kand dat de andere over bv 1 jaar alsnog defect gaat of al eerder. Het advies om ze beide te vervangen is op basis van ervaring.

Dat fabrikanten er een goedkopere 250V condensator inzetten is logisch het spaart op kosten en een 250V condensator is kleiner en past er makkelijker in.

En voor een startcondensator kan 250V omdat die maar steeds heel kort ingeschakeld is. Maar een 450V is wel beter echter duurder en groter.

Mijn maat stripte er al jaren mee. Tot vrij recent de motor geregeld weigerde te draaien / starten.

Maar het moet uiteindelijk wel lonen en ik proef dus dat er wat twijfels zijn of vervanging wel de oplossing zal brengen. In ieder geval een soortgelijke condensator.

Het is na een aantal jaar volstrekt normaal dat een low budget 250Vstartcondensator het begeeft dat is een feit. Dus de kan dat het bij jouw ook zo is is heel erg groot ik gok >90% dit omdat je aangeeft dat als je de motor helpt met het opstarten dat het dan normaal werkt.

dat het ingepakt zit met isolatie schuim helpt ook niet voor de levensduur van de condensatoren. Er zijn ook condensator met een M8 schroefdraad tap, en dan kan je ze goed in het midden monteren in de vrij lucht.

CD60 = Bedrijfscondensator

Niet helemaal. CD60 is motorcondensator. De spanning zelf bepaald of het geschikt os voor continu bedrijf. Voor een 115ac motor is 250 een bedrijfscondensator maar voor een 230V motor is daar minimaal 450V voor nodig.

IK heb alles nog een keer goed doorgelezen de startcondensator moet je 100% vervangen want die sist al.

Maar als de machine tijdens het werken soms stil valt dan is de bedrijfscondensator ook al slecht want die is nodig om de motor genoeg sterkt te maken. Of het een mechanische ellende ergens met een lager wat te zwaar loopt of iets anders wat zwaar loopt

[Bericht gewijzigd door benleentje op (28%)]

Beste Forumgenoten.

Mijn hartelijke dank voor jullie duidelijke en waardevolle informatie!

Opnieuw heeft deze website en dit kundige forum mij verder geholpen.

Ik ga het nu mijn maat voorleggen en wacht af wat hij wil doen.

Gaat hij ondanks dat hij al een (nieuw) werkend exemplaar heeft toch voor reparatie dan laat ik t.z.t. het resultaat hier uiteraard weten.

Op woensdag 15 juli 2026 17:39:55 schreef benleentje:

Maar als de machine tijdens het werken soms stil valt dan is de bedrijfscondensator ook al slecht want die is nodig om de motor genoeg sterkt te maken. Of het een mechanische ellende ergens met een lager wat te zwaar loopt of iets anders wat zwaar loopt

Die "mechanische ellende" is los van de duidelijk kapotte condensator ook wat ik had bedacht, wie weet is de machine inmiddels "gewoon" op.

Het heeft inmiddels zoveel kilometers en soorten kabel gestript dat dat zeker veel heeft gevraagd van de bewegende delen.