Hisense TV H43A6550 start niet meer na 1 dag op standby

Hier eens een ander merk dan Philips of Samsung maar een leuk Hisense toestel! De TV werkt prima als je deze vanuit stekker er uit aanzet , werkt TV uren, zelfs dagen prima achter elkaar geen beeldproblemen niets. Zet je de TV kortstondig uit, op standby ook geen probleem. Maar als TV langdurig op standby staat ( meer dan 8 uur) en probeert de TV aan te krijgen krijg je even beeld en gaat uit. Bij meten schakelt de gehele voeding uit kortstondig en start weer op met zelfde cyclus.. Bij afkoppelen Tcon bord lijkt de TV het iets langer te doen maar ook weinig succesvol. Voeding (RSAG7.820.7748/ROH) geheel nagelopen en afgezien van 2 elco's voor LED verlichting weinig mis. Ook geen WIFI module issue. Wie heeft er zoiets gehad met deze TV serie?? Helaas is er geen firmware upgrade van te vinden... ( want lijkt dat de TV niet uit diepe slaap wil komen)

Lijkt op een firmwarefout.
Dat wordt hardwaremetig iets eromheen knutselen als er geen betere firmware is.

Die gedachte heb ik ook maar de gehele voeding gaat uit ( 12V gaat naar 2,4 V) zoiets als beveiliging OID. Ik had TV al fabrieks reset gegeven, Cache gewist etc geen resulaat.

Is het geen rotte elco in de voeding? Is wel typisch voor dit soort verschijnselen.
Ook evt kleine elco rondom een primaire switcher checken.

Op woensdag 15 juli 2026 22:22:20 schreef smd:
Die gedachte heb ik ook maar de gehele voeding gaat uit ( 12V gaat naar 2,4 V) zoiets als beveiliging OID. Ik had TV al fabrieks reset gegeven, Cache gewist etc geen resulaat.

Dat lijkt toch alsof hij op standby gaat.
Lijkt mij dus een standby-voedingsprobleem.
Is de standby spanning aanwezig, rimpelvrij, voldoende hoog en stabiel?

klinkt een beetje of de voeding afkoelt en dat een halfgeleider dan niet meer start. dit komt niet uit de hulpvoeding ( vaak een lnk ic oid ) welke de 5 of 3,3V stby levert?

Tijd voor koudespray en föhn.

yup, al hele bord afgekoeld Inclusief Moederbord, geen resultaat.. LEDs gesimuleerd, geen resultaat. Ik heb nu maar een voedingsdriver chip besteld.. Elco's waren om door een ringetje te halen alleen 2 van de LED verlichting vervangen, die hadden een ESR van meer dan 10%

Driver chip vervangen en ging week goed, daarna weer ellende. Maar meer verdiept in voeding want als ik alleen de voeding op standby hield zonder moederbord was hetzelfde euvel er weer bij aankoppelen moederbord uitvallen, dus voedings issue. Verder gemeten en als voeding koud, spanningsloos was, werkte PFC prima, lekkere 389V. MAAR als voeding dagen op standby staat, dan zakt het elke dag lager en lager T/M 340V, dan slikt de driver chip het niet meer. Dus nu maar begonnen met alle hoogohmige Feedback SMD weerstanden verwijderd en rode lijm eronder weggekrabd/ print schoongemaakt, verse SMD weerstanden, zeg maar de LG issue ook bij Hisense?? Staat nu op standby te wachten...

Zou even met een warmtebeeldcamera kijken. Toen ik er nog geen een had duurde storingszoeken langer. Ik kan me items herinneren waarbij een printspoor of zekering spatsies kregen en veranderden in een weerstand.

Yup Raaf, ook een negatief resultaat geweest. Niets wat extreem warm word of raar beeld gaf op de Camera. Moederbord is juist extreem koel op standby, warmste component op voeding is tijdens slechte standby start slechts 30 Gr, niet slecht toch?

Prima temperatuur dat zie er goed uit! Morgen tijdens de tempmax hitte hier wat stress-testen doen in de 'klimaatkamer' Achter glas in de volle zon kan de temp lekker oplopen.

smd: Elco's waren om door een ringetje te halen alleen 2 van de LED verlichting vervangen, die hadden een ESR van meer dan 10%

10% ? wat is dat voor grootheid, die heb ik bog nooit gezien op een LCR meter of werk je D om naar een %?

In situ gemeten of uitgesoldeerd?

Yup, mijn meter geeft een afwijking weer.. Gelukkig, dan kan ik ze vervangen. meet altijd los, uit de print en afgekoeld..

10% is niet veel, dat zit zelfs nog ruim binnen de nieuw tolerantie. Als je meter alleen capaciteit geeft heb je er weinig aan bij reparaties. Ik ben wel benieuwd wat voor LCR meter dat is.

Het gene wat problemen veroorzaakt is de ESR (gemeten in ohm of als D = tan delta = dissipatie factor of als verlieshoek net wat je LCR meter aangeeft.
En anders de scoop erop, als de elco's niet goed zijn zie je dat direct terug in de rimpelspanning.

En de kapotte elco's meegeven aan de klant dan zien ze dat je bezig ben geweest :-) Bij apparaten die veel draaiuren hebben zou ik die paar verdachte exemplaren er gewoon uithalen. En bij geliefde hi-tech is het een pre als de elco's vervangen zijn dan brengt het apparaat meer op in het tweedehands circuit. Ik zag ooit een klant door de ventilatiegaten van een 303 amp gluren of het klopte wat ik zei :-) Maar even aangehaakt op smd zijn topic...

Op vrijdag 14 augustus 2026 00:47:22 schreef fred101:
10% is niet veel, dat zit zelfs nog ruim binnen de nieuw tolerantie. Als je meter alleen capaciteit geeft heb je er weinig aan bij reparaties. Ik ben wel benieuwd wat voor LCR meter dat is.

Het gene wat problemen veroorzaakt is de ESR (gemeten in ohm of als D = tan delta = dissipatie factor of als verlieshoek net wat je LCR meter aangeeft.
En anders de scoop erop, als de elco's niet goed zijn zie je dat direct terug in de rimpelspanning.

Deze Vandijken zelfbouwmeter misschien?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2667477#2667477

Als een LC meter (dus geen LCR) alleen het imaginaire deel van de te meten complexe impedantie berekend/bepaalt dan kun je geen uitspraak doen over een ESR waarde en bij een slechte C zelfs niet over de werkelijke capaciteits waarde ervan.

Een Peak ESR meter, puik ding! alleen de batterijtjes zijn duur, 12V. TV blijft werken dus de lijm onder de SMD weerstanden was de oorzaak. Bij opstarten nu gelijk een Pre conditioner die +/- 390 V afgeeft. Lijm, wie bedenkt dat...

Op vrijdag 14 augustus 2026 19:13:09 schreef smd:
Lijm, wie bedenkt dat...

Is toch wel bekend dat er een paar decennia geleden lijmen zijn toegepast (o.a. vaak om grotere elco's/onderdelen op de print te fixeren) die na jaren gaat geleiden ? Gewoon de Ohmmeter er op en je ziet resultaat.

Maar je moet er toch maar aan denken te meten, de meeste lijmen zijn goed.

Op zaterdag 15 augustus 2026 20:47:40 schreef erikdenhouter:
Gewoon de Ohmmeter er op en je ziet resultaat.

Bij elco's en andere grote componenten lukt dat wel, maar bij die smd-dingetjes zie ik dat zo niet zitten.

Ik heb dat nooit gezien, dus ben de schaal zoek waarop die lijm bij SMD is toegepast. En vooral ook waarom toegepast, zeker op hoogohmige weerstanden.

Ik heb het zelf diverse keren meegemaakt, in audio versterkers en in een hele dure soft starter van Siemens, ik geloof 300 kW of zoiets, bleek toen niet meer leverbaar te zijn, was voor mij reden om het ding open te maken en te gaan meten, beide keren ging het om een 0805 SMD C-tje, na het lossolderen was het probleem weg, ook na hetzelfde component weer terug geplaatst hebbende, maar daarna toch maar gewoon vervangen door een nieuw exemplaar.
Toen ik nog werkte, nu heb ik 'grote vakantie' had ik een collega die soms de hele dag van dat soort dingen repareerde, vaak preventief, maar altijd met als resultaat een weer werkende module.

Het is een roodachtige harde lijm onder de SMD componenten maar met multimeter niets meetbaar helaas, warm of koud meet je geen verschil. Alleen als paar dagen aanstaat de voeding komt deze geleiding in enen op..? Ik zeg er wel bij dat het weerstanden zijn van 1 M Ohm! Maar TV functioneert nog steeds OK .. Was meer prestige projectje.