Beste Allen,

Momenteel ben ik bezig met het maken van een 3 fase back to back NMOS circuit om een 3 fase AC mains spanning aan en uit te kunnen zetten. Mijn LT-spice simulatie werkt perfect alleen in de praktijk zie ik alleen de positieve AC spanning terug en niet de negatieve spanning. Het lijkt erop of de tweede MOSFET M8, M10, M12 niet dicht gaan in de praktijk. Maak ik hier een grote denkfout en kan ik op deze manier deze MOSFET's niet dicht krijgen met een MOSFET driver zoals de LT1162? Bijgevoegd ook meteen de LT-spice simulatie zodat jullie meteen de simulatie ook hebben.

De source van de MOSFETs gaat onder de ground van de drivers, dat mag niet. Daarbij kan de gate driver ook maar tot +60V op de bovenste driver, maar ik neem aan dat je nog op lagere spanning aan het testen bent.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (48%)]

LT1160/LT1162
Floating Top Driver Switches Up to 60V.

Kun je ze niet beter sturen met een PV-opto? Dan heb je het hele isolatieprobleem niet.

Op donderdag 16 juli 2026 15:35:32 schreef SparkyGSX:
De source van de MOSFETs gaat onder de ground van de drivers, dat mag niet. Daarbij kan de gate driver ook maar tot +60V op de bovenste driver, maar ik neem aan dat je nog op lagere spanning aan het testen bent.

Ja dat klopt ik gebruik ook een ander driver de EG2132 welke tot 300V gaat. Hier kon ik zo geen model van vinden voor LT spice. Ik test nu inderdaad op ongeveer 12V met een functiegenerator maar ook dan krijg ik alleen een positieve spanning aan de uitgang en niet de negatieve helaas.

Op donderdag 16 juli 2026 15:46:34 schreef Sine:
Kun je ze niet beter sturen met een PV-opto? Dan heb je het hele isolatieprobleem niet.

Je bedoeld een optocouplet met gescheiden voedingen? Dit is waarschijnlijk teveel ruimte op het PCB als ik nog een gescheiden voeding moet maken want dit moet dan 3x.

SparkyGSX zij het al, maar in andere woorden:

De GND van je drivers hang aan dezelfde potentiaal als de Nul van je fasespanningen. Omdat die negatief gaan, moet je driver ook negatief kunnen gaan.

Dat kan ie niet, dus werkt het niet.

Als je je netspanningen gelijkricht (tot een nette 750V gelijkspanning) kun je de 0V van die spanning als gnd voor je drivers gebruiken, en dat kun je met een 750V geschikte driver je FETS aansturen met alleen positieve driverspanningen.

Je kunt ook kijken of je een lokaal (12V) hulpspanningkje kunt maken voor je drivers t.o.v. hun sources. Kan vrij simpel met een paar dioden, condensator en een zenerdiode. Die met een opto aansturen voor je isolatie en klaar.

Sine bedoelt een photovoltaïsche optocoupler zoals de VOM1271 (Arco is ook een groot fan, geloof ik). Relatief duur, traag, maar wel simpel en lost je probleem triviaal op. Als je alleen wilt schakelen prima, als je wilt PWMen of phase wilt snijden niet geschikt.

De boel een beetje versimpeld door slechts 1 fase te nemen met VAC=12.

Het model van de LT1162 = dual LT1160 zal wel niet kloppen.
Het model zal bijv. bestaan uit een aantal transistoren.
Het valt mij op dat LTspice er vaak vanuit gaat dat zij in een normale toestand staan dwz CB niet negatief.

In dit geval denk ik dat door gebruik van gestuurde bronnen back-end losgezongen is van het front-end. Maw. ze zijn geisoleerd van elkaar geraakt. Back-end zweeft dus in grote mate.

V(s78) wordt negatief. Dit komt doordat over C8 10uF 24V staat.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit werkelijk gebeurt met npn overgangen naar substraat of weet ik wat.
Zie ook het inwendige schema in de datasheet.

Wat ook opvalt bij hogere spanningen dat de gate spanningen veel te hoog worden.
In het plaatje 22V maar met 250VAC wel 250V.

Ik heb diodes toegevoegd om duidelijk te maken dat M7 geleidt bij positieve spanning L1 en M8 bij negatieve spanning.

Het zou kunnen dat als je een diode over S78 naar ground zet het meer met de werkelijkheid overeenkomt.
Je krijgt dan de 2e set met L1out voornamelijk positieve pulsen. De gate spannnig is max. 22V nu ook bij VAC=250V.

in de praktijk zie ik alleen de positieve AC spanning terug en niet de negatieve spanning

Bedankt allemaal voor de reacties, dit helpt enorm om wat verder te komen in het begrijpen van MOSFET schakelingen. Hier heb ik nog niet veel mee van doen gehad. Ik kwam online van TI het volgende schema tegen, zou dit een mogelijkheid zijn voor de aansturing die ik zoek? Dit lijkt mij haalbaar kwa grote en complexiteit. Ik neem aan dat de 3.3V van de charge pump dan wel van een gescheiden voeding moet komen?

Link homemadecirctuis:
https://www.homemade-circuits.com/bidirectional-switch/

Link TI, BLZ 5:
https://www.ti.com/lit/an/slva948/slva948.pdf

Wat is je doel precies?
- Alleen eenvoudig aan/uit schakelen van een belasting?
- Of een vermogensregeling van een belasting?
- Of anders?

Alleen aan en uitschakelen niet reguleren, dit wilde ik gaan doen bij de zero-crossing zodat het schakelen van de MOSFET's ook minder power kost.

Op vrijdag 17 juli 2026 13:32:09 schreef Rudy93:
Bedankt allemaal voor de reacties, dit helpt enorm om wat verder te komen in het begrijpen van MOSFET schakelingen.

Allemaal leuk en aardig, maar leren hoe Fet's werken en dan als eerste project gaan klooien met netspanning is geen goede combinatie.

Op vrijdag 17 juli 2026 14:39:13 schreef Rudy93:
Alleen aan en uitschakelen niet reguleren, dit wilde ik gaan doen bij de zero-crossing zodat het schakelen van de MOSFET's ook minder power kost.

VOM2171. Niet verder klooien met gate drivers die aan de neutraal van je 3-fase systeem zitten, dat is fundamenteel fout maar nog steeds niet doorgedrongen blijkbaar.

Op vrijdag 17 juli 2026 14:39:13 schreef Rudy93:

Of gebruik een MOC301XM / MOC302XM i.c.m. een triac. (The MOC301XM and MOC302XM series are optically isolated triac driver devices.)
Dat is allemaal veel veiliger dan zelf iets bedenken bij hoge net-spanningen.
Een triac is er voor gemaakt om net-gevoede belastingen aan/uit te kunnen schakelen.

6-Pin DIP Random-Phase Triac Driver Output Optocoupler (250/400 V Peak)

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (11%)]