Iemand die hier ook tegenaan loopt ? Ik heb met regelmaat een goede harde epoxy nodig, maar steeds vaker is de kwaliteit belabberd. In de foto staat een merk Vsure, kost gewoon een duit, maar de twee verpakkingen die ik kocht is van dusdanig lage uitwerking dat ik toch maar weer Bison probeerde..... Nou, geen half jaar oud, en het resultaat is een soort KAAS, zacht, niet eens taai, je scheurt het met twee vingers doormidden. De eerste keer dat ik die Bison gebruikte had het wel een hogere vastheid, maar eigenlijk al gelijk te weinig.
Dit is van de Bison site:
"Ideaal voor het snel, sterk en onzichtbaar repareren van vele materialen, zoals aardewerk, porselein, glas, leer, hout, steen, metaal, keramiek. Zowel onderling als in combinatie."
Nou vertel, welke van deze materialen kan ik met kaas repareren ?
Ik zit nu met meer dan € 50 aan tubes die écht niet goed uitharden.
Ja ik gebruik ook Combi metal van Bison, die is grijs, en wat beter, maar ook die hard tegenwoordig niet goed. Het aangeprezen kunnen boren en vijlen zit er niet echt meer in.
En ik gebruik voor speciale toepassingen 2 componenten giethars, maar dat is moeilijker in gebruik qua afwegen en lange uithardingstijd van 24 uur.
Ik gebruik al Bison epoxy sinds 1975, toen had je nog blauw (20 minuten, die was mijn favoriet bij verre) en rood (5 minuten, véél te snel, net als die Vsure die denk ik uit dezelfde fabriek komt), maar de blauwe Bison hebben ze een decennia of meer geleden van de markt gehaald met als reden dat het niet verkocht werd. Een leugen naar mijn idee.
Oh, ik vond wel een tubetje buitenlands spul op de rommelmarkt, van Pattex, en die was excellent, lichtgrijs, bikkelhard, prima (smeuïg in tubes, niet vloeibaar), maar die is hier nergens te krijgen. Ik heb meer dan 10 uur gegoogeld, vond het uiteindelijk in Italië (dacht ik), moest speciaal een Amazon account hiervoor aanmaken, betaalde, maar heb nooit iets ontvangen. Geld wel teruggekregen.
Wat gebeurt hier ? Ben ik de enige ? Ik merk die afgang al zo'n 10 jaar.
Ik ben zeer tevreden over JBWeld. Mijn tubes heb ik wel al enkele jaren in gebruik.
https://www.reichelt.com/be/nl/shop/product/universeellijm_plakt_vult_…
EricP
mét CE
Ik heb tot op heden met Bison geen probleem. De meest gebruikte is de '20 minuten' variant. Maar ook de 'plastic' en de 'metal' worden wel gebruikt.
Uhu (ik doe ook nog wel eens boodschappen bij de oosterburen) doet het goed.
Toegegeven, de spuiten zijn minimaal een jaar oud (en wonen in de koelkast... dan blijft het opeens een stuk langer houdbaar).
Gebruik je veel of weinig gelijke delen van beide 2 componenten bij het aanmaken ervan?
Ook al heb je maar een beetje lijm nodig dan zou je volgens de gebruiksaanwijzing de lijm in (zeer) ruime (helaas verspilling) mate moeten aanmaken.
Misschien dat een mengfout op een 1:1 mengverhouding bij kleine hoeveelheden kritischer is dan bij dezelfde mengfout op een 1:1 mengverhouding bij ruime hoeveelheden van beide componenten.
In de koelkast bewaren is inderdaad een prima oplossing.
Te veel harder gebruiken werkt ook avenrechts.
Ik gebruik nog wel eens "autoplamuur"
Als daar te veel harder in gaat wordt het loeiheet en hard niet goed uit.
Autoplamuur is ook prima om van alles te repareren, kozijnen, maar je kan er ook van alles van maken voor onze hobby zaken.
Met tweecomponentenlijm van Bison heb ik geen problemen, ook al gebruik ik het niet vaak en ligt het dus lang (gewoon in een kast). Echter ik meen dat in het verleden het min of meer glashard werd, nu is dat minder.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
UHU[®] -vooral- die je met thermische verwarming moet uitharden- heeft bij bij altijd goed gewerkt, maar ik zie het niet meer in de winkel.
Verder is Loc-tite[®] een uitsgtekende epoxy alsmede Araldite[®].
Overigens werken de thermisch uithardende epoxys vele malen beter dan en sneller dan die "huishoud" lijmen....
Alle lijmen bij de bouwmarkt zijn van lagere kwaliteit naar mijn ervaring
EricP
mét CE
Als je het warmer uit laat harden, dan wordt het hoe dan ook harder / sterker... Dat werkt met de Bison ook zo.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik heb goede ervaring met Araldite maar dat is erg duur spul. (ik dacht 80 euro per ( tandpasta formaat ) tube maar dat was 15 jaar geleden) . Daar lijmde ik PE mee aan metaal of hout (ski belag reparatie)
Ik was laatst bij een lokaal bedrijf hier waar ze tractors restaureren en repareren. Ik moest een stukje afgebroken commutator lijmen zodat de nieuwe koolborstels nu wel heel bleven. (wat gelukt is) Die man trok zijn lijm la open en selecteerde daaruit iets (weet het merk niet meer) waarmee we het repareerde. Dat werd zo hard als staal. Was wel iets van 150 euro.
Ik gebruik zelf meestal Bison en Pattex 2K epoxy, geen problemen mee gehad.
Koop jij het toevallig direct uit China? (Ebay/Temu/Ali/Amazon etc) want het zou me niet verbazen dat ze dit ook al als fake verkopen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik de polyesterhars van Alabastine, nooit problemen mee.
(je moet 't wel geen 10+ jaar bewaren, maar dat geldt voor eigenlijk ieder product...)
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Epoxy en polyester zijn heel verschillende materialen.
Polyester (2-componenten autoplamuur etc) is niet zo gevoelig voor de mengverhouding. Het is een materiaal wat reageert door de activator die je erbij doet. De verhouding bepaalt wel de snelheid maar heeft een flinke tolerantie. Polyester zit op je materiaal, redelijk goede hechting. Krimpt bij bewerken, niet altijd even handig bij vullen van grote gaten. En stinkt wel meer, maar is minder ongezond dan epoxy.
Expoxy is echt een chemische reactie. De twee materialen moet precies de juiste hoeveelheid krijgen, anders hardt het niet goed uit. Een van de materialen zit er dan niet-uitgehard in. Wat er gebeurt bij uitharden, is dat korte ketens atomen lange ketens vormen die in de knoop zitten - dat maakt het sterk. En omdat het een chemische reactie is, reageert het ook met waarop je het gebruikt. Het geeft een chemische reactie met de ondergrond, en heeft daarom een zeer goede hechting. MITS je de ondergrond heel schoon en vetvrij het gemaakt, en de ondergrond sterk is. Je krijgt het dan ook niet meer los, alleen schuren helpt.
Je mag onuitgeharde materialen voor epoxy nooit aanraken of stoffen (denk aan schuren van groene - niet volledig uitgeharde - epoxy) inademen. Het is ongezond, je kunt er ook allergisch voor worden.
Er zijn een hoop epoxies, inderdaad zijn Araldite etc goede bekende merken. Maar ook wordt het bepaald door de vulmiddelen. Kijk maar eens bij polyestershoppen.nl wat ze daar al voor vulmiddelen hebben. Een vulmiddel geeft stevigheid en vulling en vaak ook minder uitzettingscoëfficiënt. Ook zorgt het ervoor dat het minder krimpt. Epoxy krimpt nogal bij uitharden en die krimp is meer naarmate je op een hogere temperatuur uithardt. Een vulmiddel kan ook keramisch zijn, metaaldeeltjes, alles kan wel. Veel epoxies die je industrieel kunt kopen bevatten al een vulmiddel en daarmee worden de mechanische eigenschappen bepaald. Epoxy kan niet tegen UV trouwens, dan moet je daar ook weer een UV-beschermend vulmiddel gebruiken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik voor die polyesterhars altijde talkpoeder als vul/verdikkingsmiddel, geeft een onwaarschijnlijk slijtvast oppervlak...
nonius
set SCE to AUX.
Een zeer goede epoxy voor algemene doeleinden is die van West Systems. Shell Epicote 162 met BASF Laromin C260 werkte ook altijd zeer goed voor mij. Tegenwoordig gebruik ik hoofdzakelijk een goedkope, generieke epoxy. Heb in het verleden ook veel met (trage & dunne) injectieepoxy gewerkt maar die zou ik voor algemene verlijmingsdoeleinden niet aanbevelen. Let wel, mijn epoxy komt meestal in jerrycans of zelfs vaten (injectieepoxy), alhoewel West ook in kleinere verpakkingen levert (zelfs met hele handige mengpompjes leverbaar). West Systems epoxy is bij veel watersportzaken te koop (en heb het zelfs ooit ook gezien bij een bouwmarkt, bij de watersportbenodigdheden). Die hebben ook een zeer goed gratis instructiefoldertje (het beste wat ik ooit heb gezien - beter dan menig boek over GVK-verwerking!) https://wessexresins.co.uk/wp-content/uploads/2018/08/English_WEST_SYS…
Ik bewaar veel chemicaliën in de koelkast (sterker nog, als je m'n koelkast opent tref je weinig eten behalve een pak melk en een brood) aan maar het meeste is potjes en flesjes met lijmen en andere chemicaliën), maar epoxyhars en harder niet. Heb hier ook nog epoxy uit midden jaren '80 en, afgezien van wat vergeelde (en soms uitgekristalliseerde - in dat geval even 'au bain marie' opwarmen) harder, hardt die nog steeds prima uit. Toch gebruik ik die alleen nog maar voor minder kritische toepassingen, uit voorzichtigheid.
Overigens, bij epoxy is het ZEER belangrijk de mengverhouding juist te kiezen: meer harder levert geen snellere reactie of sterker eindresultaat op, in tegendeel, het eindresultaat is zwakker. Epoxy ook nooit verdunnen. Hooguit lichtjes opwarmen om het mensel wat vloeibaarder te maken (ten koste van een véél snellere uitharding)
(Bij polyester levert wat meer katalysator wél een snellere reactie op (binnen grenzen) zonder negatieve effecten op de eindsterkte. Maar bij epoxy niet). Post-curen (bij verhoogde temperatuur) levert een beter eindresultaat (sterker en met een hogere glastemperatuur).
Als je maar een klein beetje epoxy nodig hebt zou ik met twee schone, lege flessen en een Limburgse Vlaai naar de dichtstbijzijnde botenbouwer gaan.... (of een andere grootverbruiker)
[Edit:
Nou, geen half jaar oud, en het resultaat is een soort KAAS, zacht, niet eens taai, je scheurt het met twee vingers doormidden. De eerste keer dat ik die Bison gebruikte had het wel een hogere vastheid, maar eigenlijk al gelijk te weinig.
Ik ken die Bison-epoxy niet uit eigen ervaring, maar hou er rekening mee dat er ook taaie epoxies bestaan! Bijv. G-flex van West Systems.]
[Revado] Ik gebruik nog wel eens "autoplamuur"
Autoplamuur is (bij mijn weten) altijd op polyesterbasis. Als de 'harder' (in geval van polyester eigenlijk: combinatie van katalysator en versneller) in minimale hoeveelheid (zeg, een mespuntje) moet toegevoegd worden, dan is het geen epoxy.
De adhesie (hechting op de ondergrond) van epoxies is veel beter dan die van polyester.
Dus de mengverhouding is kritisch bij 2 componenten epoxies. Vandaar dat ze in de gebruiksaanwijzing vermelden om gelijke delen en in ruime mate aan te maken / mengen dit om de mengfout klein te houden.
De Kombi Metaal / Epoxy Metal van Bison moet echt zo hard als beton worden na uitharden. Je kunt het dan boren of schuren.
EricP
mét CE
Dus de mengverhouding is kritisch bij 2 componenten epoxies.
Bestaat er ook 1-component epoxy dan? (ja, duh... als het gemengd is...
).
Overigens... zou het kunnen... dat TS iets gekocht heeft bij een tent zonder omloopsnelheid? En dat die spuit eerst 3 jaar in een magazijn gelegen heeft, bij voorkeur vlak onder het niet-geiloeerde dak tegen een verwarmingsleiding ofzo?
Ik gebruik meestal de pattex die de Action al jaren verkoopt. Daar is de omloop snelheid in elk geval niet het probleem
. Ik vind het prima spul, nooit last van kaas effecten gehad en goede eind sterkte. Enige minpuntje is de korte verwerkingstijd. Voor echt lastige dingen (opgespannen mylar op een frame lijmen voor een elektrostaat bv) neem ik bison combi power, maar da's een pu lijm.
[Bericht gewijzigd door 90000006 op (22%)]
Hema heeft ook tubes epoxy lijm. Maar ik merk wel dat de kwaliteit minder is. Is niet meer zo keihard na uitharden. Zal die van de Action eens gaan kopen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Die epoxy van action heb ik getest. Als dunne lijmlaag prima. Hecht en doet zijn werk. Als het flinke afstanden moet overbruggen zie je dat de epoxy ook uitgehard redelijk flexibel blijft. Er is een flink verschil tussen potten en lijmen.
Oei, flink wat reacties. Maar niet zo veel die mijn ervaring delen zie ik.
Op zaterdag 18 juli 2026 06:22:29 schreef Zonnepaneeltje:
Ik ben zeer tevreden over JBWeld. Mijn tubes heb ik wel al enkele jaren in gebruik.
Heb ik. Wordt ook veel aangeprezen, toch mis ik hardheid zoals ik die met vloeibare dubbelspuiten (Bison) vroeger had. JBWeld is wél beter te verwerken om b.v. een plastic opzetrandje te herstellen, het kan dan beter gevormd worden door de 'chocoladeboter' structuur (als iemand zich chocoladeboter nog herinnert). Maar als het dan niet (bijna) zo hard als het plastic wordt is het voor mij niet structureel daarvoor te gebruiken.
Op zaterdag 18 juli 2026 07:08:40 schreef EricP:
Ik heb tot op heden met Bison geen probleem. De meest gebruikte is de '20 minuten' variant. Maar ook de 'plastic' en de 'metal' worden wel gebruikt.
Uhu (ik doe ook nog wel eens boodschappen bij de oosterburen) doet het goed.
Toegegeven, de spuiten zijn minimaal een jaar oud (en wonen in de koelkast... dan blijft het opeens een stuk langer houdbaar).
Koelkast is de aangewezen plaats (mits veilig weg van voedsel en aanrakingen)... Dat weet ik dus, maar ik kan ook niet alles er in kwijt, alleen een paar niet-aangebroken spuiten.
Bison '20 minuten variant', welke is dat dan ? Is dat vloeibaar in een blauwe dubbelspuit (zoals dat voor het jaar 2000 of zo was) ? Ik kan zoiets niet vinden.
Op zaterdag 18 juli 2026 08:25:25 schreef Bobosje:
Gebruik je veel of weinig gelijke delen van beide 2 componenten bij het aanmaken ervan?
Ook al heb je maar een beetje lijm nodig dan zou je volgens de gebruiksaanwijzing de lijm in (zeer) ruime (helaas verspilling) mate moeten aanmaken.
Ik maak hoeveelheden aan van een afgestreken theelepeltje tot het tienvoudige. Maar ik ben altijd zéér kritisch over de gelijke hoeveelheden, ik kijk wel 3 keer of het juist is van meerdere kanten zelfs. En daar wordt je beter in naarmate je vaker slecht resultaat ervaart, je geeft als eerste jezelf de schuld, en probeert steeds nauwkeuriger te werken. 50 jaar geleden was ik helemaal niet zo nauwkeurig, maar als ik een gegoten onderdeeltje uit die tijd voel is het echt een verschil.
Op zaterdag 18 juli 2026 09:20:11 schreef Alex P:
Met tweecomponentenlijm van Bison heb ik geen problemen, ook al gebruik ik het niet vaak en ligt het dus lang (gewoon in een kast). Echter ik meen dat in het verleden het min of meer glashard werd, nu is dat minder.
Dit gaat bij jou dus niet om nieuwere tubes ? Ouderdom dus, waarna het niet meer glashard wordt.
Op zaterdag 18 juli 2026 09:22:34 schreef Tidak Ada:
UHU[®] -vooral- die je met thermische verwarming moet uitharden- heeft bij bij altijd goed gewerkt, maar ik zie het niet meer in de winkel.
Verder is Loc-tite[®] een uitsgtekende epoxy alsmede Araldite[®].
Ik probeer die namen te onthouden.... (Maar ik heb er wel al veel liggen
).
Op zaterdag 18 juli 2026 09:33:33 schreef EricP:
Als je het warmer uit laat harden, dan wordt het hoe dan ook harder / sterker... Dat werkt met de Bison ook zo.
Nou... de modernere Bison weet ik niet, de oude (jaren 1970 - 2000) zeker wel.
Toen ik vroeger de trage gebruikte (blauwe, 20 minuten verwerktijd) kon ik die tot ongeveer 110°C verhitten, waarmee het spul vloeibaarder dan water werd en overal in (en uit) liep. Ik meen dat de grens lag bij ongeveer 115°C, dan plots verbrandde het tot een bruine crisp zonder sterkte.
Maar de moderne Bison heeft een verwerktijd van 5 minuten, en heeft al een vaste vorm voordat je het helemaal op temperatuur hebt gekregen. Dat vind ik zó onpraktisch, en er gaat zó vaak iets fout door de korte verwerktijd, dat opwarmen helemaal niet meer aan de orde komt.
Ik meen dat de Bison metaal spuiten zelfs helemaal niet meer mogen worden opgewarmd, of dat dat in ieder geval nutteloos is.
Op zaterdag 18 juli 2026 09:43:23 schreef fred101:
....
Koop jij het toevallig direct uit China? (Ebay/Temu/Ali/Amazon etc) want het zou me niet verbazen dat ze dit ook al als fake verkopen.
Eh... ja, één keer gedaan. Piepkleine tubes, die ook nog eens maar voor de helft vol zitten. Maar de kwaliteit was niet enorm slecht, sterker, ik kreeg het idee dat ze Bison Metaal spuiten hadden gekocht, en daarmee al die kleine tubes gevuld hadden en her-verkocht. Zelfde kleur, zelfde structuur, en zo ongeveer zelfde resultaat. En als ik omreken kan je met één Bison spuit wel 12 van die kleine tubes half vullen 
Op zaterdag 18 juli 2026 10:43:46 schreef Hoeben:
Expoxy is echt een chemische reactie. De twee materialen moet precies de juiste hoeveelheid krijgen, anders hardt het niet goed uit. Een van de materialen zit er dan niet-uitgehard in. Wat er gebeurt bij uitharden, is dat korte ketens atomen lange ketens vormen die in de knoop zitten - dat maakt het sterk. En omdat het een chemische reactie is, reageert het ook met waarop je het gebruikt. Het geeft een chemische reactie met de ondergrond, en heeft daarom een zeer goede hechting. MITS je de ondergrond heel schoon en vetvrij het gemaakt, en de ondergrond sterk is. Je krijgt het dan ook niet meer los, alleen schuren helpt.
Ik vind de oppervlakte hechting niet altijd 100%.
Als de ondergrond het toestaat gebruik ik acetone als ontvetter, anders alcohol. En niet één maal, maar drie of vier maal, steeds met schone doek of wattip o.i.d., maar geen tissues, die kunnen ongewenste toevoegingen hebben.
Op zaterdag 18 juli 2026 10:43:46 schreef Hoeben:
Je mag onuitgeharde materialen voor epoxy nooit aanraken of stoffen (denk aan schuren van groene - niet volledig uitgeharde - epoxy) inademen. Het is ongezond, je kunt er ook allergisch voor worden.
Dat mag maar eens benadrukt worden, het is als losse delen geen speelgoed.
Op zaterdag 18 juli 2026 11:22:41 schreef nonius:
...
Heb hier ook nog epoxy uit midden jaren '80 en, afgezien van wat vergeelde (en soms uitgekristalliseerde - in dat geval even 'au bain marie' opwarmen) harder, hardt die nog steeds prima uit. Toch gebruik ik die alleen nog maar voor minder kritische toepassingen, uit voorzichtigheid..... Hooguit lichtjes opwarmen om het mensel wat vloeibaarder te maken (ten koste van een véél snellere uitharding)
... Post-curen (bij verhoogde temperatuur) levert een beter eindresultaat (sterker en met een hogere glastemperatuur).
DAT is het grote verschil wat ik zie met de Bison uit mijn foto, en dan dezelfde naam/verpakking maar dan uit de vroegere jaren. Die oude, daarvan vergeelde de harder na een jaar, en daarna erger, en je kreeg dan een transparant bruin/geel resultaat. Maar het werkte prima. Die moderne is zuiver transparant als water en heb ik nog niets zien vergelen.
En zoals ik schreef, die oude kon ik sterk verwarmen (tot wel 110°C) waardoor de vloeibaarheid (en daarmee hechting) toenam, en de volledige uitharding van 24 uur naar misschien wel 4 uur ging. Maar dat lukt helemaal niet meer, het spul is al onwerkbaar na 10 minuten, niets wordt vloeibaarder bij verwarmen, als je daar al de tijd voor hebt.
Op zaterdag 18 juli 2026 11:46:35 schreef Bobosje:
De Kombi Metaal / Epoxy Metal van Bison moet echt zo hard als beton worden na uitharden. Je kunt het dan boren of schuren.
En dat is mij bij de eerste spuit ook gelukt, jaren geleden, maar volgende spuiten waren teleurstellend.
Op zaterdag 18 juli 2026 15:22:34 schreef EricP:
Overigens... zou het kunnen... dat TS iets gekocht heeft bij een tent zonder omloopsnelheid? En dat die spuit eerst 3 jaar in een magazijn gelegen heeft, bij voorkeur vlak onder het niet-geiloeerde dak tegen een verwarmingsleiding ofzo?
Dat zou zo maar kunnen, al koop ik niet alles in dezelfde winkel.
Deze Bison is naar mijn mening vers, maar... ze zetten er geen datum op, de boefjes.
Op zaterdag 18 juli 2026 15:44:47 schreef 90000006:
Ik gebruik meestal de pattex die de Action al jaren verkoopt. Daar is de omloop snelheid in elk geval niet het probleem. Ik vind het prima spul, nooit last van kaas effecten gehad en goede eind sterkte. Enige minpuntje is de korte verwerkingstijd.
5 minuten is voor mij altijd zweten. Al een paar maal gehad dat ik gereedschap ook niet meer schoon kreeg vanwege die kritische tijd.
Action met doorlooptijd zonder kaaseffect, om te onthouden 
Dit is de epoxy die ik zeker 20 jaar geleden op een rommelmarkt vond, en waar ik nu nog steeds 2-3 ml van over heb (en het werkt nog) omdat ik het voor echte noodzaak bewaar. Waarschijnlijk is het een one-off fabricaat, en als ik het weer zou vinden zal het misschien wel net zo teleurstellen als al die andere tubes en spuiten die ik heb liggen. Een extra voordeel voor mij was ook dat de kleur een gebroken wit is:
In de Franse Hypermarche's hebben ze Araldite. Daar koop ik meestal een paar van op doorreis. Araldite was een van de eerste merken epoxy beschikbaar. Er werd daarmee latoenkoper op pertinax gelijmd toen er voor de amateur nog geen printmateriaal beschikbaar was. (opa vertelt)
Arco
Special Member
Epoxy haalde ik altijd in de aquariumzaak, da's mens en dier veilige epoxy...
(geeft geen 'enge' stoffen meer af na uitharden...)
Op zaterdag 18 juli 2026 18:03:55 schreef Arco:
Epoxy haalde ik altijd in de aquariumzaak, da's mens en dier veilige epoxy...
(geeft geen 'enge' stoffen meer af na uitharden...)
Epoxy kan ik niet met een aquarium zien, bedoel je niet siliconenkit voor afdichting van de aquaria ?
nonius
set SCE to AUX.
[Hoeben] Je mag onuitgeharde materialen voor epoxy nooit aanraken of stoffen (denk aan schuren van groene - niet volledig uitgeharde - epoxy) inademen. Het is ongezond, je kunt er ook allergisch voor worden.
Hou er rekening mee dat volledig uitgeharde epoxy ook gevaarlijk en ongezond is. Ook van het schuren daarvan kun je een allergie oplopen. Kennis van mij heeft zoiets opgedaan tijdens de bouw van z'n Lancair. De allergische reacties werden ook steeds heviger. Het laatste deel heeft hij kunnen afbouwen in een maanpak. Hij werd er steeds sensitiever voor.
Leuk detail: zelfs iemand anders die met epoxy had gewerkt en in z'n buurt kwam was voldoende om de allergische reactie te triggeren en vervolgens 2 weken uit roulatie te zijn.
Sindsdien ben ik er zelf ook wat voorzichtiger mee geworden....
Een andere goede kennis (botenbouwer) die heel z'n leven met epoxies heeft gewerkt is op lage leeftijd aan het dementeren geraakt. Geen idee of er een direct verband is, maar was in elk geval opvallend genoeg dat het opviel bij mij en anderen.
Dat zal van de soort afhangen of het ziekmakend is, GHS08 heeft een slechte naam volgens
https://polyestershoppen.nl/info/veilig-werken-met-epoxy
Bij kunstenaars die veel werken met oa. polyester is dat ook een ziektemaker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Niki_de_Saint_Phalle