Woensdag is de elektriciteitsmeter gewisseld en de spanning van het hele huis er een uurtje afgeweest. Relevant? Geen idee.
Daarna, maar misschien ook al voor woensdag (weet ik helaas niet zeker) viel het me op dat glutenvrij brood niet hard bevroren was, maar geen alarmsignaal (dat gewoonlijk begint te mekkeren als je een halve minuut de deur open hebt) en display werkte dus ik dacht dat het gewoon aan het soort broodjes lag.
Vandaag ook gewoon brood zacht en een thermometer in de vriezer gelegd. Temperatuur rond de nul graden en geen alarm...
Via aan/uit schakelaar de vriezer uitgezet en na 10 seconden weer aangezet.
Daarna achterkant vriezer vrijgemaakt (staan dozen achter sinds het begin 5 jaar geleden, gewoon ruimte aan beide zijkanten en de bovenkant) en kon geen geluid horen (compressor stond niet aan). Toen alle dozen weg waren, hoorde ik de compressor opeens zoemen EN begon het alarm opeens te mekkeren. Compressor loopt nu al minimaal een half uur, en temperatuur is richting de -5 graden.
Dus probleem opgelost???
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat moet ik doormeten om vertrouwen te krijgen dat ie er niet tijdens onze vakantie mee kapt? Vriezer is grofweg 70x70x200cm dus inhoud kan niet even naar ons kleine vriezertje verplaatst worden...
Vannacht op -10 begon hij opeens weer te piepen (alarm) terwijl volgens mij de compressor nog wel aanstond.
Net (ruim 10 uur later) stond de compressor uit en de temperatuur (op een analoog thermometertje in de kast) stond op -12, dus nog ver van de gewenste -18 graden. Weer even de aan-uit knop gebruikt en de compressor startte weer op zonder een alarm te geven.
Het feit dat het alarm soms wel en soms niet lijkt te werken terwijl de compressor soms wel en soms niet aanstaat maakt dat ik niet naar één oplossing kan wijzen (vanuit mijn leken perspectief) zoals een haperend startrelais of zo.
EricP
mét CE
Senseo syndroom?
Schakelende voeding met rotte elco's die afgekoeld is?
[Bericht gewijzigd door EricP op (13%)]
Lijkt mij ook een seriecondensator in de voeding.
Net te weinig spanning o het relais betrouwbaar aan te trekken.
De inhoud kan je trouwens weggooien of opeten, opnieuw invriezen niet doen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Invriezen kan denk ik wel, maar de houdbaarheid moet dan aangepast worden. Ik denk 1 dag voor elk uur dat het niet stijf bevroren is geweest maar het is sowieso beter om het meteen of zo snel mogelijk op te maken.