testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
en NL heeft een flinke zoutvoorraad in de bodem zitten, rondom hengelo oa.
waren die nickel ijzer accu's die dingen welke in de 70's nog in centrale NV systemen zaten? een rvs behuizing met vaak zwarte lak die na vasthouden overal op jezelf zat in schilfers. ben die dingen niet zelden tegengekomen van 25-40 jaar oud en hingen nog aan de oplader.
Op woensdag 29 juli 2026 17:26:23 schreef testman:
en NL heeft een flinke zoutvoorraad in de bodem zitten, rondom hengelo oa.waren die nickel ijzer accu's die dingen welke in de 70's nog in centrale NV systemen zaten? een rvs behuizing met vaak zwarte lak die na vasthouden overal op jezelf zat in schilfers. ben die dingen niet zelden tegengekomen van 25-40 jaar oud en hingen nog aan de oplader.
Ja, daar hadden wij er 2 van in de flat, van Kagenaar, beige-grijs gespoten hamerslaglak.
Die accu's hebben er iets van 45 jaar in gezeten, van die losse cel blokken met stripjes gekoppeld.
Volgens mij waren dat 2 sets van 10 cellen in serie omdat die maar 1,2 volt zijn.
Ging gewoon demi water in.
Kasten , met een enorme grote trafo er in, zijn weggegaan, de 24 volt lampen in zo'n bull eye door decentraal vervangen.
Er zat een mooi kantelsysteem in met een kwilkschakelaar om de netuitval te detecteren.
Die moet nog ergens in een doosje ingepakt liggen.
Hubie
Golden Member
S U M M E R T I M E https://youtu.be/zdIqME_JLaU?list=RDzdIqME_JLaU Brainbox:https://youtu.be/s_8AoIpeH_o?list=RDs_8AoIpeH_o
Op woensdag 29 juli 2026 16:02:54 schreef fred101:
[...]Dan zijn ze werkeloos en dan komen ze dus hierheen...
Natuurlijk niet,je denkt toch niet dat die Chinezen zelf in of onder de grond gaan zitten wroeten? Daar hebben ze (betaalde) Afrikaanse slaven voor.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 29 juli 2026 18:55:34 schreef revado:
[...]Ja, daar hadden wij er 2 van in de flat, van Kagenaar, beige-grijs gespoten hamerslaglak.
Die accu's hebben er iets van 45 jaar in gezeten, van die losse cel blokken met stripjes gekoppeld.
Volgens mij waren dat 2 sets van 10 cellen in serie omdat die maar 1,2 volt zijn.
Ging gewoon demi water in.
Kasten , met een enorme grote trafo er in, zijn weggegaan, de 24 volt lampen in zo'n bull eye door decentraal vervangen.
Er zat een mooi kantelsysteem in met een kwilkschakelaar om de netuitval te detecteren.
Die moet nog ergens in een doosje ingepakt liggen.
ik kwam mn laatste van die kasten tegen in een voormalig hotel technische ruimte ( pas 20 jaar geen hotel meer ofzo ) ik kwam binnen en het stond er zo te brommen dat je oordoppen nodig had. bleek er een 6 tal grote magneetrelais te zitten parallel over de distributie voedingen van verdelers elders. die relaiscontacten stonden in serie en schakelden de NV in. hop die meuk eruit geveegd. NV kast zelf had ook nog voeding erop staan, maar was wel defect. ding had al sinds 1994 geen onderhoud meer gehad, logboek uit 1975 zat er nog bij. een hele zware bak met die NiCd natte cellen die gortdroog stonden. onder plafonds kwam ik nog NV tegen op dat 24V systeem.