motorregeling bovenfrees defect; wat is een 18362 - C8802 van STM?

Mijn Elu MOF96E bovenfrees (1986) is defect (loopt niet of heel langzaam met schokjes). De rotor, koolborstels en stator lijken OK. De motorregeling heeft een terugkoppeling van de as middels een magneetje op de as en een spoel die het magneetveld opvangt. De hele regeling is ingegoten. Het TO-220 component op de koelplaat heb ik verwijderd; die is defect, zie foto. Nu is de vraag wat het is. Op het component staat het logo van STM; 18362; C8802. Is het een Triac? of iets anders? Datasheet? Wat kan ik het beste proberen? Hartelijk dank voor de hulp!

een elu MOF frees, die kom ik nog weleens tegen. geen timmerman wil die kwijt die oude dingen omdat ze nog zo degelijk gemaakt zijn. tijd terug nog 1 hersteld waar het bovenlager van droog gelopen was. die halfgeleider is wrs een triac, die kun je niet simpel doormeten.

het anker doormeten ohms en de koolborstels zijn nog lang zat en zitten niet vast? die zou ik eerder verwachten. deze regeling is dan wel tegen de 40 jaar aan t lopen, maar ook schakelaar stuk of netsnoer met breuk kunnen dit veroorzaken. de regeling kapt af bij teveel spanningsval.

Het soms schokkerig lopen... dat doet mij denken aan compleet doorgebrand zijn van een anker.

Het TO220 ding is niet makkelijk te vinden. Ik zie "C8802" en ST zou in die tijd best wel eens <Fabriek-code><YY><WW> als productie code gebruikt kunnen hebben. Fabriek C, productie januari 1988. Dat klopt niet met jou 1986, maar mogelijk heb je "introductie" van het model opgezocht en is jou exemplaar in jan 1988 gemaakt en feb/mrt/apr gekocht? Zou dat kunnen?

A.I.: bovenfrees, motor regelingDit component is specifiek een Triac. In een toerenregeling voor wisselstroommotoren (zoals die in een bovenfrees of boormachine) fungeert een Triac als een elektronische schakelaar die de netspanning heel snel "aansnijdt" om het toerental te regelen.De details van dit specifieke onderdeel:Identificatie: De codes 18362 en C8802 van fabrikant STMicroelectronics zijn interne fabriekscodes (vaak gebruikt voor klantspecifieke of oudere series).Toepassing: In klassieke bovenfrezens (zoals veelgebruikte modellen van Elu of Metabo) bevindt deze Triac zich op het koelblok van de ingegoten toerenregelaar, vaak aangestuurd in combinatie met een tacho-magneetje op de motoras voor constante kracht.Wat kun je het beste doen voor reparatie?Omdat de exacte interne code niet direct in standaard datasheets staat, kun je deze Triac vervangen door een robuuste, universele wisselstroom-Triac.Kies bij voorkeur voor een BTB16-600B (of een variant uit de BTA16-serie) van STMicroelectronics:BTB16-600B: Dit is een 16 Ampère, 600 Volt Triac in exact dezelfde TO-220 behuizing. De BTB-variant heeft een niet-geïsoleerde metalen tab, wat doorgaans overeenkomt met het getoonde onderdeel.BTA16-600B: Mocht de metalen achterkant van de defecte Triac destijds direct tegen het aluminium koelblok geschroefd hebben gezeten zónder isolatieplaatje, kies dan voor de BTA-variant. Deze is intern elektrisch geïsoleerd en voorkomt kortsluiting met de behuiving van de frees.Waar te bestellen?Universele 16A Triacs zijn voor een paar euro gemakkelijk te vinden bij elektronicazaken zoals:De BTB16-600BWRG bij ConradDe BTA16-600BWRG bij RS Components

En dan maar hopen dat de pinning van een andere triac dezelfde volgorde heeft (A1A2G op dezelfde plek)...

Hartelijk dank voor alle reacties! ik ga er mee aan de slag.
Rew: Je hebt gelijk, ik heb de factuur gevonden en de frees is uit 1989.
Bart777: goed gevonden! ik ga het op een rustig moment doorlezen.

Ik trek dus "veel" in twijfel wat mensen roepen.

Als we jou "in 1986 gekocht" voor waar aannemen dan KAN die C8802 dus pertinent nooit een datumcode zijn en is de zoek-space dus veel groter dan wat ie zou moeten zijn.

Dit keer was mijn wantrouwen tegen de "gegevens" dus terecht. Soms ook niet.

Maar conclusie is dus dat het een BTA- of BTB-16-600 is? (of een zwakker lid uit die familie).

Op maandag 10 augustus 2026 12:31:17 schreef Fotohuis:
A.I.: bovenfrees, motor regelingDit component is specifiek een Triac. In een toerenregeling voor wisselstroommotoren (zoals die in een bovenfrees of boormachine) fungeert een Triac als een elektronische schakelaar die de netspanning heel snel "aansnijdt" om het toerental te regelen.De details van dit specifieke onderdeel:Identificatie: De codes 18362 en C8802 van fabrikant STMicroelectronics zijn interne fabriekscodes (vaak gebruikt voor klantspecifieke of oudere series)

Dat is minstens deels gezwets, maar de conclusie dat er een BTA of BTB type in kan, lijkt me wel juist.

C8802 is zonder meer een datumcode, en die conclusie was ook al getrokken.

18362 kan intern zijn van ST of de apparatenfabriek maar het kan bijvoorbeeld ook een second source voor een custom triac van Motorola zijn.

@bobosje: ik meen dat de pinning redelijk standaard is.

Op zaterdag 15 augustus 2026 02:52:22 schreef maartenbakker:
C8802 is zonder meer een datumcode, en die conclusie was ook al getrokken.

Maar de strekking van mijn verhaal is dus: Als je voor "100% waar" aanneemt wat de TS origineel zegt: het ding is in 1986 gekocht, dan moet je die theorie verwerpen, hoe aantrekkelijk dan ook! Pas door dat gegeven met enig wantrouwen te behandelen kan je "dat is zondermeer een datumcode" als werktheorie gaan gebruiken.