Goedemiddag,

Ik wil in mijn toilet de lichtschakelaar vervangen door een beweging sensor van Ecobright (zie plaatje). Ik heb een Philips HUE armatuur (zie plaatje) hangen en die bedien ik nu met de schakelaar. So far, so good.

Als ik de sensor aansluit dan krijg ik deze niet werkend. Ik heb de bedrading aangesloten zoals aangegeven in de manual (nog een plaatje).

In een ander topic hier wordt aangegeven dat een HUE lamp/ armatuur altijd voorzien moet zijn van spanning, maar dat is volgens mij alleen maar van toepassing als je de lamp wil bedienen via de app of een domotica systeem.

De sensor is i.mo. een schakelunit die reageert op infrarood/ beweging dus wat is hier anders dan een manuele schakelunit? Mis ik hier nog iets in mijn gedachtegoed?

Ik hoor het graag van jullie.

Als je het schuifschakelaartje op de voorkant OFF-ON-PIR op de stand ON zet, dan moet de lamp sowieso continue gaan branden. Staat deze (nog) op OFF dan zal de sensor niets doen en licht ook niet aangaan. De stand [PIR] is voor sensor-stand.

De bewegingssensor kan afgesteld op de tijd dat deze licht laat branden na beweging met het draaiknopje [TIME] en de lichtsterkte waaronder de sensor pas zal werken met het draaiknopje [LUX].
Zet het draaiknopje [LUX] helemaal open naar rechts, zodat de sensor altijd zal werken, ook in daglicht.

HUE lampjes en armaturen moeten inderdaad en in principe gewoon aan/uit te schakelen zijn. Zijn ze uit dan werkt alleen de besturing via de app niet.

HUE lampjes en armaturen moeten inderdaad en in principe gewoon aan/uit te schakelen zijn. Zijn ze uit dan werkt alleen de besturing via de app niet.

Hoewel dat klopt, is dat een ERG vreemde manier om zo'n lamp te gebruiken. (lees: dan heb je de verkeerde lamp)

Zeker als die werkelijk verbonden is met een bridge. Dan zijn geintjes met je zigbee net bijna gegarandeerd.

Op maandag 10 augustus 2026 14:36:34 schreef T-sec:
Als je het schuifschakelaartje op de voorkant OFF-ON-PIR op de stand ON zet, dan moet de lamp sowieso continue gaan branden. Staat deze (nog) op OFF dan zal de sensor niets doen en licht ook niet aangaan. De stand [PIR] is voor sensor-stand.

Ik heb alle drie de standen geprobeerd, maar zonder succes.

Dit is een PIR zonder nul, die 'steelt' wat stroom van de lamp. Waarschijnlijk genoeg om de lamp 'wakker' te houden.

Ofwel, niet geschikt voor deze lamp.

Ik ben niet thuis in het hue ecosysteem, maar ik vermoed dat je dit met een hue PIR moet kunnen oplossen. Heb je een bridge en meer hue spul, of is dit het enige lampje?

Op maandag 10 augustus 2026 14:54:16 schreef AlexSlok:
[...]

Ik heb alle drie de standen geprobeerd, maar zonder succes.

Heb je de bruine en zwarte draad achter de sensor al eens tegen elkaar gehouden, of samen onder een lasdop gedaan en dan de spanning er weer opgezet. Om te controleren of de lamp dan wel brandt?

Je hebt niet verteld of je in de rest van je huis wel met HUE verlichting en de app werkt. Als dit zo is en de HUE lamp in het toilet was de laatste keer uitgeschakeld via de app of instellingen, dan zal deze mogelijk niet aan gaan als je deze vervolgens handmatig of via een aparte sensor gaat aansturen.
In dat geval gebruik je een draadloze HUE sensor op batterij. Die koppel je in de HUE app, stel je simpel in naar wens en klaar ben je.

Als laatste optie kan het zijn dat de HUE lamp in UIT modus staat, hierdoor te weinig stroom trekt en waardoor de sensor zonder nul niet voldoende stroom af kan snoepen om zelf te werken.
Je controleert dit door een simpele verhuisfitting met normale ledlamp of iets op het lichtpunt voor het HUE armatuur aan te sluiten. Om te kijken of de normale lamp wel reageert met de sensor.

Verder ben ik het er mee eens dat het zonder gebruik van de HUE materie in huis, redelijk bijzonder zou zijn om dan wel een HUE ledarmatuur op te hangen. Omdat dit soort HUE armaturen eigenlijk bedoeld zijn om aan te sturen middels Zigbee domotica en de app en niet zo zeer via een klassieke schakelaar of sensor. Dit geeft eerder gedoe dan efficientie.