Op maandag 24 augustus 2026 10:39:23 schreef fatbeard:
Noem het OCD, maar ik wil dingen graag precies weten...
Dan moet het ook CDO worden, met de letters in alfabetische volgorde.
Zelf ga ik er eigenlijk simpelweg vanuit dat parasitataire capciteiten zoveel invloed hebben dat nauwkeurig berekenen zinloos is (Tenzij je eerst al die parasitaire capaciteiten opmeet / uitrekent).
Op maandag 24 augustus 2026 10:39:23 schreef fatbeard:
En ja, met een microcontroller is het allemaal een stuk simpeler (op het programmeren na dan), maar ik ben nog van de oude school: als het discreet kan is in mijn opinie een processor overkill.
Die uC projecten van elektuur met die chipjes met venstertjes er in (HFL65 per stuk) zaten boven mijn toenmalige studenten budget. Mijn uC experimenten begonnen pas te lopen toen Atmel uit kwam met de AT90S2313 met een bijpassende C compiler (PIC in ASM geprobeerd, dat was ellende. Z80 ASM op school was nog wel leuk.) Mijn mening is dus ook nogal anders. Gedoe met soldeerbouten om 10+ IC's aan elkaar te branden op een grote moeilijke print wil ik graag vermijden. Ik stop alles veel liever in een schattig klein SMT uC-tje.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
@Arco: de schakeling trekt in de 10MHz stand ruim 60mA, waarvan de helft de schakelende CMOS is. Dat ga je niet redden met een CRwhatever...
Een MCU die 20MHz staat te produceren gaat waarschijnlijk ook zoiets verbruiken...
@K_O: Ik ben afgehaakt in het programmeren van µC toen het niet meer te doen was alles in assembler te schrijven. En ja, dat was op PICjes: ik kon er een met venster 'lenen' van de baas...
C heb ik nooit geleerd, en Atmel heeft bij mij een hele nare smaak in de mond achtergelaten met een CPLD project: de 'compiler' (een uiterst gebloat ding en alleen op Windhoos) leverde inconsistente resultaten en niemand kon uitleggen waarom dezefde schakeling de ene keer wel en de volgende keer niet in de chip paste....
Het is allemaal wel te leren en te implementeren, maar ik ben meer thuis in de discrete logica en bijbehorend PCB design...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op maandag 24 augustus 2026 20:08:02 schreef fatbeard:
@Arco: de schakeling trekt in de 10MHz stand ruim 60mA, waarvan de helft de schakelende CMOS is. Dat ga je niet redden met een CRwhatever...
Een MCU die 20MHz staat te produceren gaat waarschijnlijk ook zoiets verbruiken...
Een PIC16F1769 gebruikt op 32MHz en 3v zo'n 3mA... 
Ik ben afgehaakt in het programmeren van µC toen het niet meer te doen was alles in assembler te schrijven. ...
Een 16F pic is nog simpel en prima in assembler te programmeren (ik heb er jaren geleden grote programma's mee gemaakt)
Maar als je niet aan zelfkastijding doet kun je ook MikroBasic gebruiken...
@Arco: de schakeling trekt in de 10MHz stand ruim 60mA, waarvan de helft de schakelende CMOS is.
Misschien moet je omzien naar andere types IC, bijvoorbeeld ECL. De CMOS uit de 4000-serie haalt net 10MHz bedenk ik me nu. Bij die frequentie worden de interne MOSFET's niet meer goed dichtgestuurd.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik gebruik de HCT versies, die zijn prima bruikbaar in dat frequentiegebied; voor de uitgangsbuffer zelfs AHCT.
ECL lijkt me wat overkill (understatement!) en de geclaimde 25mW per gate is niet echt compatibel met batterij/accu gebruik. Bovendien zijn niet alle functies verkrijgbaar in ECL, en ook niet makkelijk of goedkoop...
HCT heeft al die nadelen niet...
Op maandag 24 augustus 2026 18:41:57 schreef Sine:
Wat een 6502 is met wat randmeuk zoals extra I/O
Wat de 6510 dan tot een net wat andere processsor maakt. De 6510 in de C64 kun je immers niet 1:1 vervangen door een 6502.
De 32-bitter waar ik het eerder over had (die van 2.5*1.7mm) verstookt 2.5mA op 32MHz..
Op maandag 24 augustus 2026 20:47:45 schreef Arco:
Maar als je niet aan zelfkastijding doet kun je ook MikroBasic gebruiken...
De meest positieve reactie daarop is "Smaken verschillen".... 
fatbeard
Honourable Member
De 32-bitter waar ik het eerder over had (die van 2.5*1.7mm) verstookt 2.5mA op 32MHz..
Dat is alleen de CPU.
Als ik een PWM timer gebruik die 20MHz genereert op een I/O pin waar zo'n 60pF aan hangt komt daar volgens de datasheet nog eens 2.3mA bij, en dan heb ik het nog niet over eventuele andere functionaliteit. Oja, laten we de uitgangsbuffer niet vergeten...
Toegegeven, het is een magnitude lager dan een discrete implementatie.
Ik zie alleen een processorgestuurde 'ijk'generator (die ook als kamgenerator kan dienen) nog niet zo zitten. Misschien als een vervolg project, maar niet nu.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Wat voor functionaliteit zit er in de ijkgenerator die je wilt bouwen? Behalve dan de ene post waar je spreekt over die 20MHz->200Hz met die 5-2-1 deler.
Als we dat weten is er mischien een andere/meer low power oplossing te bedenken.
Vergis je ook niet wat een oscillator aan stroom trekt, dat valt ook vies tegen. Loopt ook in de mA range.