Beste,
Ik woon in een nieuwbouwhuis in NL. Vanaf de meterkast loopt een leiding met 3×2,5 mm² naar een werkschakelaar welke gekoppeld is aan een string-omvormer. Vanuit die string-omvormer gaat er 2×6 mm² DC draad door een ca. 15 meter lange ¾"-buis die volledig door het betonnen plafond loopt met 2 bochten (vermoedelijk 90 graden maar niet zeker want alles zit in een betonnen plafond). Deze buis komt uit bij een 90 mm dakdoorvoer, die onder een zonnepaneel uitkomt.
Ik wil de opstelling wijzigen van een string-omvormer naar micro-omvormers. Totaal vermogen ca. 4300 Wp (6 panelen van 280 Wp + 6 panelen van 450 Wp).
De kabel van de meterkast naar de werkschakelaar heb ik inmiddels vervangen door 3×4 mm² VD. Nu zoek ik een oplossing voor het traject van de werkschakelaar naar het dak. Door de bestaande ¾"-buis past een 3×4 mm² YMVK (of vergelijkbaar) niet goed.
Wat zijn de alternatieven?
- Andere kabelsoorten die wel door de ¾"-buis passen?
- Wel 3×4 mm² YMVK gebruiken en vanaf 40 cm de mantel volledig strippen (het gedeelte met mantel zit dan in de dakdoorvoer en ligt buiten, het gedeelte zonder mantel zit in de ¾"-buis);
- Of is er een andere slimme oplossing?
Graag jullie advies over wat praktisch en volgens de NEN 1010 mogelijk is.
Je 6 mm2 DC-kabel gebruiken als ac-kabel. Let wel op of er al een 4 of 6 mm2 aardingskabel loopt naar het draagsysteem van je zonnepanelen. Wel markeren dat er 230Vac op staat, om vergissing in de toekomst te voorkomen.
De kabels aan beide uiteinden voorzien van bruine (fasedraad) en blauwe (nuldraad) markeringen (krimpkous of isolatieband) en adereindhulzen.
Dank voor je snelle antwoord.
Er loopt helaas geen aardingskabel. Sterker nog: er is op dit moment niets geaard, niet de omvormer en ook niet het draagsysteem van de panelen. Alles is vanuit de bouw aangelegd, en ik ben hier pas later achter gekomen.
Mocht je nog advies hebben voor wat betreft de aardingskabel, hoe die erbij te plaatsen, dan hoor ik het graag.
Waarom haal je je deze heisa allemaal op je nek? Heb je panelen toegevoegd/weggehaald/vervangen, wil je optimaliseren of... 
Op maandag 14 september 2026 13:38:51 schreef jbrownie:
Mocht je nog advies hebben voor wat betreft de aardingskabel, hoe die erbij te plaatsen, dan hoor ik het graag.
Wat je kan doen is een dc-kabel als trekkoord gebruiken. Eerst een dun, sterk trektouwje (of een 1,5 mm2 schakeldraad) eraan vastbinden. Met z'n tweeën, een trekken en de ander begeleiden door de buis, tot de schakeldraad op het dak tevoorschijn komt. Mocht het losschieten, dan heb je nog de tweede dc-kabel. Gaat het goed, dan de tweede dc-kabel eruit trekken.
Aan het einde van de 1,5mm2 draad een wat steviger 2,5mm2 en touw knopen en er weer doortrekken.
De 3G4 kabel strippen en aan het einde van de 2,5mm2 monteren. Van belang is dat er géén slag of knopen in het elektradraad zit!! Vandaar ook met z'n tweeën.
Welke optimizers ga je gebruiken?
Heb je een een- of driefasen aansluiting? Eigenlijk kan je beter een 5G2,5 kabel trekken van de meterkast naar het dak toe. Voordeel is dan dat je later, mocht je een eenfase aansluiting hebben, het zo kan overzetten naar een driefasen aansluiting.
Bij een een-fase aansluiting de bruine en de zwarte parallel zetten evenals de grijze en de blauwe.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (17%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je een DC-draad als trekkabel gaat gebruiken, zou ik die andere er toch eerst uithalen. Of beide tesamen als trekdraad gebruiken. Die DC-draad is best dik en samen met een YMVK in die buis (15m!) lijkt me het me een heel stroef iets te worden.
VD-draad is idd veel makkelijker. Ik heb alleen geen idee of je dat op 't dak nog fatsoenlijk kunt afwerken.
Op maandag 14 september 2026 17:03:16 schreef Toeternietoe:
Losse draden, dus VD Draad. Eventueel VDS (Soepel) gebruiken.
En dan onder dak nabij de 90mm doorvoer een kabeldoos/lasdoos maken voor overgang naar kabel op het dak.
Misschien niet duidelijk geweest: strippen van de 3G4 kabel over de 15 meter in de buis + een lengte in flex.pijp naar de aansluitdoos.
Ik ging er van uit dat het een plat dak was. Huis van voor of uit 2016? Aarding was toen nog niet verplicht.
Bedankt voor jullie reacties.
Het betreft een woning uit 2021.
Het idee om de 3G4-kabel over de 15 meter in de buis te strippen en vervolgens met een stukje flexibele buis naar de aansluitdoos te gaan, had ik inderdaad ook al overwogen. Een andere optie zou zijn om losse, soepele VD-draden te gebruiken. Zoals ook al eerder aangegeven, vraag ik me alleen af hoe je dit op het dak netjes én volgens de geldende normen uitvoert. Wellicht is het mogelijk om vanaf de doorvoer een stuk flexibele buis zo ver mogelijk door te voeren en het andere uiteinde netjes in een kabeldoos te laten uitkomen?
Er komen overigens geen optimizers. Het systeem wordt uitgevoerd met AC-micro-omvormers van Enphase (IQ8+ voor de 280wp oude panalen en IQ8HC voor de 450 wp nieuwe panelen). Ik kan helaas de 280wp panelen niet vervangen vanwege de afmeetingen (ik heb 1 cm speling) en gedeeld onderstelsel met de buren.
Een 3-fase-aansluiting klinkt daarnaast zeker interessant. Ik vermoed dat een 5G2,5-kabel qua buitendiameter niet veel groter zal zijn dan een 3G4-kabel.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Afwerking, dan zal ik het moeten zien.
Zelf denk ik dat je een stukje van de buitenmantel neem, centimeter of 20. Die schuif je over de losse aders en schuif je een stukje de pvc buis in. Als er water in kan komen, dan afkitten of dichtmaken met tape oid.
Of waar de buis uit de muur komt een lasdoos zetten, misschien met achterinvoer?
Fotootje van de situatie?
Ja, vergissing van de optimizers, je had al micro-omvormers genoemd 
De 5G2,5 is één mm dikker dan de 5G4, 13,0 tov 12,0 voor de 3G4.
[Bericht gewijzigd door keebrev op (37%)]
Wederom dank voor de reacties.
Hierbij foto's van de situatie. Zoals je ziet komt de dakdoorvoer meteen onder een paneel uit, daardoor lastig een foto te maken. De kabel gaat door de dakdoorvoer in een 15 meter lange 3/4 buis en komt dan uit in een andere ruimte. Dit alles in een betonnen plafond. Ik kan nergens bij, behalve bij de dakdoorvoer op het dak en het einde van de 15 meter lange 3/4 buis.