acht maanden geleden heb ik deze oven hersteld maar nu terug defect. Toen heb ik de drieweg ventiel, de terugslagklepjes en de bolkraan van de kuip vervangen. (ook F14 problemen tijdens opwarmen willekeurig)
De oven heeft dan 9 maanden perfect gewerkt
Nu moest de boiler worden ontkalkt maar het lukt niet om tot het einde van de procedure te geraken.
In de laatste stap (laatste minuut foutmelding F14) .
Wordt de machine daarna opgestart start de procedure op E4 (006) en slaat de stappen e6 en e7 over en gaat naar e8 (001) waarna je terug de foutmelding F14 krijgt.
Het gebeurd dat ik de volledige procedure kan herdoen maar telkens bij de laatste minuut gaat het terug fout , fout f14. Deze fout wil zeggen dat de boiler geen water genoeg heeft of niet wordt gedetecteerd.
Ik veronderstel dat de waterinlaat juist werkt want de procedure lukt bijna helemaal maar misschien is er een probleem met de detectie?? Dit is de witte sensor veronderstel ik met een dradje verbonden naar de print. In rust is de ohmse weerstand in de mega ohms tov de aarding en wanneer de boiler wordt gevuls is dit 40kohm. Ik weet niet of dit ok is
Heeft iemand ervaring met dit probleem of suggesties??
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Bekend en frustrerend issue. Buiten de voor de hand liggende mogelijkheden zoals ventielen, terugslagkleppen, pompmembramen en kranen zoals in vorig topic opgesomd is schuim een veel voorkomend issue. Uitzieken met de nodige dafalgan is dan de oplossing. Je kan de boiler handmatig vullen met verdunde ontkalker en deze wat langer laten trekken. Je kan meermaals het ontkalken herhalen. Niets is met zekerheid van uitkomst. Daar gelaten dat je geen technisch mankement hebt mislopen door aannames te maken als: het is net vervangen, het kan niet stuk zijn...
Is het raadzaam om de sensor ttz dat wit bakeliet of pvc sensor die bovenaan op de boiler zit (met dat zwart draadje die naar de electronica loopt en te demonteren of is dit af te raden. Is dit te demonteren door een sleutel op te plaatsen.??
Misschien werkt deze niet meer goed omdat de ohmsE waard maar daalt tot 30 kohm.
Misschien een erg dom idee, maar ik heb dit al twee maal meegemaakt bij klanten die ook net ontkalkt hebben...
In de waterinlaatkast komen na verloop van tijd vellen te zitten. Dat komt los bij schokken, wiebelen en ontkalken. Die vellen geraken dan vlak onder het gedeelte waar de perspomp haar water uitzuigt. Natuurlijk bij even stilvallen kan een los vel weer weg drijven. Dat heeft bij mij al twee keer tot erg intermitterende F14 klachten gegeven en telkens begonnen na ontkalken.
De waterkast goed schoonmaken en het was in beide gevallen opgelost.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Afblijven van niveausensor. Hoogstens zoals eerder beschreven de boiler ontkalken. Maar dat alles pas na nazicht van eerder opgesomde onderdelen.