Nieuw laser en dergelijke topic deel 5

Dit topic is gesloten

Op 18 januari 2005 20:58:42 schreef SuperBeamer:
[...]

Deze galvo's MOETEN closed loop gestuurd worden als je er meer mee wilt dan lissajous figuren. Als je ze open loop aanstuurd doet zelfs mijn speaker scanner het vele malen beter!

ja maar dat was al bekend he lol
geld voor elke galvo eigenlijk wel
open loop zijn ze ook wel snel alleen niet precies en dus waardeloos

Op 18 januari 2005 20:56:29 schreef ledfreak:
is zowiezo al vreemd dat de diode daardoor kapot is gegaan

Bij het verbreken en maken van contact komen spanningpieken vrij. Zoals bekend kan de diode daar niet tegen.

Op 18 januari 2005 21:00:09 schreef ledfreak:
[...]
ja maar dat was al bekend he lol
geld voor elke galvo eigenlijk wel
open loop zijn ze ook wel snel alleen niet precies en dus waardeloos

Er zijn ook galvos die als open loop galvo ontworpen zijn. Die doen het een stuk beter dan een speaker scanner. Als je dan ook nog een accelerator kaart gebruikt (is het eigenlijk weer een closed loop galvo geworden) kan de performance nog hoger zijn. Maar zo'n accelarator kaart is net zo lastig / zo niet lastiger te bouwen dan een positie feedback systeem.

(Een accelerator kaartje gebruikt electromagnetische terugkoppeling en is dus in feite closed loop systeem)

Op 18 januari 2005 21:45:36 schreef SuperBeamer:
[...]

Bij het verbreken en maken van contact komen spanningpieken vrij. Zoals bekend kan de diode daar niet tegen.

nou das niet helemaal waar daar heb je die driver namelijk voor een goede driver zou helemaal geen piek geven
omdat die op een max spanning staat ingesteld en daar kan ie nooit overheen komen als alles goed gemaakt is
ik durf bij mijn zelfgebouwde driver gerust het contact met de diode te verbreken en hem daarna weer een paar keer contact te laten maken en verbreken dat overleeft ie zonder moeite

Op 18 januari 2005 21:50:15 schreef SuperBeamer:
[...]

Er zijn ook galvos die als open loop galvo ontworpen zijn. Die doen het een stuk beter dan een speaker scanner. Als je dan ook nog een accelerator kaart gebruikt (is het eigenlijk weer een closed loop galvo geworden) kan de performance nog hoger zijn. Maar zo'n accelarator kaart is net zo lastig / zo niet lastiger te bouwen dan een positie feedback systeem.

(Een accelerator kaartje gebruikt electromagnetische terugkoppeling en is dus in feite closed loop systeem)

yeps voor de gs100 galvo's bv ;)
de galvo's die aart gebruikt kunnen ook op zulke amps
aansluiting is het zelfde als de gs100 en gs120 galvo's

Op 18 januari 2005 21:52:44 schreef ledfreak:
[...]

nou das niet helemaal waar daar heb je die driver namelijk voor een goede driver zou helemaal geen piek geven
omdat die op een max spanning staat ingesteld en daar kan ie nooit overheen komen als alles goed gemaakt is
ik durf bij mijn zelfgebouwde driver gerust het contact met de diode te verbreken en hem daarna weer een paar keer contact te laten maken en verbreken dat overleeft ie zonder moeite

Nou, geef dat schemaatje maar even door dan!

Overigens, de fabrikant van de laser waarschuwt er voor dat de verbinding tussen driver en laser niet verbroken mag worden.

Op 18 januari 2005 21:58:38 schreef SuperBeamer:
[...]

Nou, geef dat schemaatje maar even door dan!

Overigens, de fabrikant van de laser waarschuwt er voor dat de verbinding tussen driver en laser niet verbroken mag worden.

blijf er bij dat het gewoon een crappy driver is dr zat zeker ook geen zenner diode tussen de pole van de diode ? en een afvlak condensator

een goede diode bescherm tegen over voltage en over spanning
wat mijn driver doet is de diode precies op zijn max voltage en 5-10 mA onder zijn max spanning houden
dus zelfs als ie los gekopeld wordt blijft de spanning 100% stabiel
kan de ingangs spanning varieren tussen 3 en 40 volt zonder ook maar 1 milivolt of ampere verschil op de diode

[Bericht gewijzigd door ledfreak op dinsdag 18 januari 2005 22:08:39

Uncleworm dank U !!

Ik ga me er es in verdiepen! en met hulp van mijn technische vader gaan we er vast en zeker helemaal uitkomen! Wel apart dat jij denkt dat de levensduur niet beinvloed zal worden, zijn ook mensen die daar heel anders over denken van een 5000 branduur naar een 15....

Maar goed bronnen van jouw lijken me wel betrouwbaar :)

Goed weekend allemaal (of maak ik nu weer mensen boos..:) )

zolang je niet over zijn max current gaat wordt de levens duur niet beinvloed

Mat.

voorheen Matthias Petri

En hem niet te heet laat worden

This is my "signature"

Op 19 januari 2005 09:32:17 schreef Pointertje:
Uncleworm dank U !!

Ik ga me er es in verdiepen! en met hulp van mijn technische vader gaan we er vast en zeker helemaal uitkomen! Wel apart dat jij denkt dat de levensduur niet beinvloed zal worden, zijn ook mensen die daar heel anders over denken van een 5000 branduur naar een 15....

Maar goed bronnen van jouw lijken me wel betrouwbaar :)

Goed weekend allemaal (of maak ik nu weer mensen boos..:) )

ik ben iets van mening veranderd van de levensduur
ik had het vermoeden dat het MCA niet kan beschadigen
maar dit is niet waar heb ik later geleden.

Heb gisteren bij een vriend mijn laserpowermeter (zoals beschreven op mijn site) getest en vergeleken met een echte powermeter.

Ondanks mijn twijfels over mijn ijkmethode kwamen de uitlezingen binnen een % of 10 overeen, hetgeen ik zeker geen slecht resultaat vond. :) Of dit nu een gelukstreffer is weet ik natuurlijk niet..

Even een enkele foto van het testen:
http://aart.vslcatena.nl/temp/b_overzichtje.jpg

Getest werd met een 20 mW DPSS pointer en een 40 mW HeNe buis (lange zwarte doos) op de foto staan verder toevallig o.a. een ALC 60 + PSU en een scanblok met Catweazles en 50 mW diode.

Met de galvo's en drivers ga ik deze week verder. Doet me plezier dat meer mensen wat aan mijn werk denken te hebben. :)

Zelf heb ik overigens nog wat meer leuke dingen in mijn hoofd met die galvo's dan alleen "lasershows", dat ze niet snel zijn (en daarmee niet zo geschikt voor die toepassing) is vrij algemeen bekend.

nou goed bezig aart beste goede resultaten dus zo te zien

Zoals ik al eerder heb gezegd, heb ik boxjes die bij een computer horen uit elkaar gehaald, het snoer heb ik aan de boxjes laten zitten. Als ik het snoer nou van de boxjes af haal en op een motortje soldeer en dan het snoer in de computer doe en muziek opzet, gaat het motortje dan op de muziek draaien?

Op 19 januari 2005 20:16:16 schreef l a s e r:
Zoals ik al eerder heb gezegd, heb ik boxjes die bij een computer horen uit elkaar gehaald, het snoer heb ik aan de boxjes laten zitten. Als ik het snoer nou van de boxjes af haal en op een motortje soldeer en dan het snoer in de computer doe en muziek opzet, gaat het motortje dan op de muziek draaien?

simpel antwoord nee
hij beweegt een beetje spastische heen en weer en soms bij bas draaid ie een stukje of helemaal rond
niet echt geschikt om iets mee te doen verder

Hi,

Ik heb wel een paar lasers (niet van die dure, gewoon uit laserpennen), maar nu ik jullie allemaal zo zie posten ben ik nu wel nieuwsgierig geworden. Heeft iemand een leuk toepassing ervoor(behalve vrienden en familie ermee pesten).
Ik wil ze wel gebruiken in een leuk projectje maar weet er geen toepassing voor.

dan zal ik maar een paar voor beelden noemen dan

laser show
laser scanner (3d scanner)
beveileging
afluister aparaat (uitleg indien nodig)
afstands meting
comunicatie over laser of data kan ook

moet ik nog verder gaan ?

zonder rook geen elektronica

Holografie is duur en moeilijk, maar wordt volgens mij nog steeds wel gedaan. :)
Heb je wel een laser met de juiste eigenchappen voor nodig.

De wetenschappelijke toepassingen zijn erg divers, een aardige die ik pas in een oude N&T zag is bijvoorbeeld het detecteren van bepaalde stoffen in een gas door die stoffen energie uit een gepulste (of geschakelde) laser te laten absorberen en met een microfoon die uitzettings-drukpulsjes als geluid te meten.
Maar heb hier ook een boekje liggen over laser-luchtsnelheidsmetingen, handig als men de stroming (in een buis b.v.) niet wil verstoren.

Zelf wil ik mogelijk iets gaan doen met een speciale toepassing van 3d-scanning, om eens uit te vinden hoe de conus (of het ribbon) van luidsprekers daadwerkelijk beweegt.

Afluisteren, iets als: laserstip projecteren op iets dat meetrilt met het geluid (een ruit oid) en refelectie meten ?

Op 20 januari 2005 11:41:09 schreef Aart:

Afluisteren, iets als: laserstip projecteren op iets dat meetrilt met het geluid (een ruit oid) en refelectie meten ?

Precies 10 punten voor aart werkt trouwens erg goed btw ;-)

He afstands meter, lijkt me wel leuk.
Allen laser is gebundeld licht dus gaat het met licht snelheid, dan moet de meet hardware op een hele hoge frequentie draaien. Ik heb wel eens gehoord van hoek metingen dat aan de hoek de afstand wordt bepaald alleen weet niet hoe dat precies werkt.
Ik wil wel een afstandsmeter met laser maken. Heeft iemand tips over hoe? Mag niet te duur zijn ben maar een arme student, dus het liefst met een normale microcontroller en de lasers die ik uit laserpennen haal.

En wat bedoel je met een laser scanner? Wat moet het scannen?

afstands meting is niet zo moeilijk je hoeft alleen maar te meten hoe lang het duurt voordat je de reflectie kan oppikken en de rest is slim rekenen

voor een scanner bedoel ik dan een 3d scanner

Afstandsmeting op basis van de lichtsnelheid lijkt me wel de moeilijkste methode, zeker als je relatief korte afstanden wilt meten. Een klok van 300 MHz geeft een resolutie van 1 meter. Alle componenten (fotodiode, lasermodulatie) moeten die snelheid halen.

Gemakkelijker is het een driehoeksbepaling (b.v. met een lineair CCD) te doen.

Voor heel kleine afstanden / bewegingen is laserinterferentie een aardige optie.

Je kunt ook een soort auto-focus systeem gebruiken, als in een CD-speler toegepast.

Het voert hier wat te ver alles uit te werken, maar er zijn behoorlijk wat benaderingen mogelijk.

iemand een idee wat ik kan doen met 10 motortjes met spiegeltjes erop, drie boxjes en twee rode laserpointertjes (en binnenkort een groene laserpointer)?

[Bericht gewijzigd door l a s e r op donderdag 20 januari 2005 16:43:32

Op 20 januari 2005 16:15:03 schreef l a s e r:
iemand een idee wat ik kan doen met 10 motortjes met spiegeltjes erop, drie boxjes en twee rode laserpointertjes (en binnenkort een groene laserpointer)?

10 motortjes +3 speakers weg gooien
en opnieuw beginnen met iets waar je wel iets mee kan ;)

Dit topic is gesloten