Weerstanden TIP

Heel handig dit

Dit is een ezels brug watbij veel mensen bekend is maar het is nog makkelijker tee maken voor je

Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grauw Weer

Naar aanleiding van het niet kunnen onthouden van groen en grijs door de woorden graf en grauw wist je niet welke kleuren dit moest zijn groen of grijs, toen dit

Zij Bracht Rozen Op Gerrits Graf Bij Vies Grijs Weer

Dus is dit makkelijker of nie

Zwart 0
Bruin 1
Rood 2
Orange 3
Geel 4
Groen 5
Blauw 6
Violet 7
Grijs 8
Wit 9

Goeie tip! ik kan het ook nooit onthouden :P

Joost

Is al eens eerder voorbij geweest maar ik heb er nooit wat aan omdat ik kleurenblind ben.
Gelukkig heb ik mijn E12 reeks goed gesorteerd.

free_electron

Silicon Member

en voor de kleurenblinden (zoals ik : ik zie geen groen) heeft ene mijnneer Ohm in de jaren 1800 een toestel uitgevonden waarmee je de kleurenkode niet moeer hoef te kennen. Even twee draadjes aansluiten en tis gepiept.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Ik heb het al vaker gezegt, gebruik SMD weerstanden, daar staat het gewoon in cijfers op.:P

free_electron

Silicon Member

eh . niet altijd meer hoor. Op 0805 van Yageo of Panasonic niet meer, op 0603 vaker niet dan wel en op 0402 en 0201 kun je het compleet schudden.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

kheb nog een handig programmatjes waar je gewoon de ringen moet aanklikken en die zegt dan welke waarde het is. Werkt ook andersom. Voor 4 en 5 ringen. Kheb alleen geen webspace om het op te zetten.
Intresse? (92kB groot) => mail naar lp1985 @hotmail.com

greetz leon

Lucky Luke

Golden Member

goei tip, dat ezelsbrugetje, ik ben wel geen ezel (ahum het stinkt hier naar eigen roem) maar zal m tog graag oversteken!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 januari 2005 17:11:18 schreef --pino--:
kheb nog een handig programmatjes waar je gewoon de ringen moet aanklikken en die zegt dan welke waarde het is. Werkt ook andersom. Voor 4 en 5 ringen. Kheb alleen geen webspace om het op te zetten.
Intresse? (92kB groot) => mail naar lp1985 @hotmail.com

greetz leon

Helaas kan je dat programma niet bij een repetitie gebruiken vandaar dat je dit dan nodig hebt en als je ergens anders ben heb je ook je pc niet bij je, dus daarom dit.

Ik heb gewoon alle kleuren "knots" vanbuiten geleert in 10 min. intensief oefenen :d. Even zien of ik ze nog ken:
zwart 0
bruin 1
rood 2
oranje 3
geel 4
groen 5
blauw 6
violet 7
grijs 8
wit 9
jaa! ik ken ze nog :d gewoon in volgorde vanbuiten leren, en dan veel oefenen, dan ken je ze na een tijdje ook per kleur vanbuiten :)

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

achjoh, gewoon een hele reeks E12 elk 20 stuks door elkaar flikkeren en dan gaan sorteren. Dan ken je ze op het eind ook wel :P
Zo heb ik het geleerd :)

Op 19 januari 2005 15:34:53 schreef Zwieke:
achjoh, gewoon een hele reeks E12 elk 20 stuks door elkaar flikkeren en dan gaan sorteren. Dan ken je ze op het eind ook wel :P
Zo heb ik het geleerd :)

lol, ook nog es een manier. ga ik es proberen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Lucky Luke

Golden Member

net anders, maar ooit wel eens zelf weerstanden gemaakt, potlood op papier heetf ook een hoge weerstand (en tussen de eilandjes op een eurokaart ook en dan kun je ze zo groot/klein maken als je wilt (paralel of in serie zetten)

en op eurokaart heeft t voordeel dat t te solderen is.

heeft iem. idee voor het zelf maken van zonnepaneel met Huis Tuin en Keuken spullen (kleurstofzonnecel oid)?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)