Hallo allemaal,

Ik heb hier een computervoeding (+12/5 -12/-5). Nu
wil ik hier een regelbare labvoeding van maken. Is
het schema wat op deze site staat geschikt hiervoor?
En heeft het zin om de negatieve spanning ook regelbaar
te maken? Want volgens mij doe je hier in de praktijk
weinig mee. Wie heeft een antwoord...

Je kunt er inderdaad een hele mooie voeding mee maken.
Wat allemaal regelbaar moet zijn kunnen wij niet voor jouw bedenken.
(je moet hem tenslotte zelf gaan gebruiken)

Kan ik dan rechtstreeks naar de LM317? Want
volgens mij is de computervoeding zelf al
voldoende ontstoord.

Je kunt inderdaad direct (met wat Ctjes) die LM-chip in.
Denk wel aan 2 dingen:
Een computervoeding ruist als een idioot en je zult 'm standaard moeten belasten.

Je hoeft niks voor de LM317 voor een andere voeding die wel genoeg ontstoord is hoor.

Ik denk dat je je verward met een gelijkrichter, en dat de voeding goed genoeg is dat die geen rimpel meer heeft e.d.

Kan je gewoon gebruiken, met een bypass transistor kan je ook nog een zwaardere voeding er van maken, want de lm317 kan maar 15 watt dissiperen, wat inhoudt dat je op 5 volt een kleinere stroom kan trekken dan op 15 volt (bij 15 volt 1 ampere)

Is het dan zinvoller om de labvoeding op de
site gewoon na te bouwen? Want ik wil hem eigenlijk
alleen gebruiken om af en toe een paar schakelingen
voor school te testen (tot 24V).

Op 27 januari 2005 17:35:54 schreef weardguy:
Je hoeft niks voor de LM317 voor een andere voeding die wel genoeg ontstoord is hoor.

Ik denk dat je je verward met een gelijkrichter, en dat de voeding goed genoeg is dat die geen rimpel meer heeft e.d.

Kan je gewoon gebruiken, met een bypass transistor kan je ook nog een zwaardere voeding er van maken, want de lm317 kan maar 15 watt dissiperen, wat inhoudt dat je op 5 volt een kleinere stroom kan trekken dan op 15 volt (bij 15 volt 1 ampere)

Let op! Als jij 15 volt instelt op je LM, en de ingangsspanning is 20 volt, en de stroom is 1A, dan dissipeert de LM317 (20v-15v)*1A=5W, bij 5 volt is dit (20v-5v)*1A = 15W, of heb ik nou het woord dissiperen verkeerd begrepen:P?

Helemaal correct. De LM's in de labvoeding moeten dan ook een goede koeling hebben.

Ik gebruik ook een oude PC voeding als testvoeding. Je moet wel al een minimale belasting trekken van 1A per voeding. Dus 1A op 5V en 1A op 12V, anders schakelt de voeding zich zelf uit.

Achter die 12V kun je weer een LM317 hangen. Als je deze in de voeding bouwt, heb je ook nog extra koeling door de ventilator.

helemaal correct 1. 5 watt of 15 watt dissiperen.
Maar dat geraak je in een TO220 NIET gekoeld !
beste To220 koelers doen 10 graden celcius per watt. tel daarbij de thermische weerstand van die naar koelplaat( ongeveer 3 graden per watt )

15 watt * 13 graden = 195 graden. tel daarbij de omgevingstemperatuur in een elektronisch apparaat ( typische waarde 45 graden )= 240 graden.

bij 125 slaat de thermische shutdown aan.

5 watt x 13 graden = 65 graden + 45 = 110 graden ..
ook dit wordt al krap ...

En waarom zou je jezelf beperken tot een (pcb-mount) to-220 koellichaam? er bestaan echt wel grotere hoor, waar je ook gewoon to-220 op kunt monteren. Zet je gewoon je lm aan de rand van je pcb.

Volgens de datasheet mag de lm317 20watt dissiperen. Max die tempetaratuur is 125graden celcius. Bij een omgeving van 25°C moet je dan dus een heatsink hebben van 2 K/W (inclusief weerstand case-heatsink). Da's echt wel te doen hoor.