Op 5 januari 2006 11:05:35 schreef XiniX:
[...]
Welkom op Circuits Online!
[...]
De eerste gedachte die bij me opkomt is dat één van de twee driver ic's (de 74141 of russisch equivalent)defect is. Het ontwerp van Claus Urbach maakt namelijk gebruik van multiplexing techniek waarbij één zo'n ic drie buizen tegelijk aanstuurd. Ik hoop voor je dat je nog zo'n 74141 of K155D1 hebt liggen? Anders kun je eerst proberen de twee driver ic's om te wisselen en kijken of het probleem mee verhuist naar de eerste drie bijzen. Als dat zo is, dan weet je zeker dat het ic defect is. Succes!
Klinkt alemaal logisch. Goed voorstel om een van de driver ic's om te wisselen en te kijken of het probleem mee verhuisd. Als dit zo is heb ik op dit ogenblik geen idee waar ik die IC's vandaan moet halen. Heb jij voor mij een adres? Alvast harstikke bedankt tot zover!!
XiniX
Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!
Op 5 januari 2006 12:35:04 schreef mibedaje:
[...]Klinkt alemaal logisch. Goed voorstel om een van de driver ic's om te wisselen en te kijken of het probleem mee verhuisd. Als dit zo is heb ik op dit ogenblik geen idee waar ik die IC's vandaan moet halen. Heb jij voor mij een adres? Alvast harstikke bedankt tot zover!!
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.
Op 5 januari 2006 12:52:31 schreef XiniX:
[...]
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.
He, PERFEKT!!!!!!!
Ik hou je op de hoogte.
Bedankt,
Mike
[...]
He, PERFEKT!!!!!!! Zijn dit standaard IC's welke je dan zo kan omwisselen?
Ik hou je op de hoogte.
Bedankt,
Mike
[...]
Een goedemorgen XiniX,
Je had gisteren dus gelijk, v.w.b. de IC welke stuk kon zijn.
De K155D1 omgewisseld en het probleem verschoof zich naar de eerste 3 buizen. Wat zouden 2 van die IC's bij jou moeten kosten. Ik heb nu de russische uitv. erop zitten.
Op 5 januari 2006 22:07:21 schreef django74:
Je hebt een ontsteekvoltage en een brandvoltage.
Dank voor deze uitleg! Het is me nu een stuk duidelijker. Helaas is mijn Russisch nog niet genoeg om ook het ontsteekvoltage uit de datasheet te kunnen halen, maar ook in dit schema wordt een IN-14 gevoed met 170V met een serie-weerstand van 33K. Dan ga ik er maar van uit dat dat klopt.
Als ik dat dan weer in die calculator stop, dan blijkt het brandvoltage zo'n 88 volt te zijn.
Bedoel je de IN-17 (nixie) of IV-17 (VFD)? ik heb van beiden de datasheet.
Het gaat om de IV-17, de 14-segments VFD buis. Zou je me de datasheet willen toesturen op hein [at] ragas [punt] nl? Mijn Google-fu laat me in de steek... 
Bedankt!
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
[...]
Zeg ben jij er vrijdag ook op jet? anders hoef ik geen doosjes enzo mee te sleuren 
Hallo,
Ze kniperen niet echt allemaal, de linker knipert niet, die daarna bijna niet, en die drie daar na kniperen wel erg.
En kun je me uitleggen wat de drivers zijn? Ik weet er nog niks van af.Ik post zo wel een foto van de binenkand.
http://img208.imageshack.us/img208/7855/pict01895xh.jpg
http://img340.imageshack.us/img340/2246/pict01903eh.jpg
[Bericht gewijzigd door royvuurwerk.tk op ]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 19 februari 2006 14:07:02 schreef Lucky luke:
ziet er wel geinig uit, maar ik ga eerst voor de teller.ik heb de datasheets van de 2 ic's op het printje met 2 ic's
maar nog niet de datasheet van het ic op het printje bij de nixie zelf. wel weet ik dat dit de driver is. ik zou toch graag de datasheet daarvan willen hebben, heeft er iemand hier toevallig nog een geheime vindplaats voor onvindbare datasheets? een oud stoffig nixiedriverdatsheetsverzamelmapje? of een andere mogelijkheid om aan die datsheet te geraken?het gaat om de sn7441AN
ff tussen haakjes: mijn helle plannen zijn veranderd, ik ga zoveel mogelijk de oude electronica gebruiken (ic's in een grijze behuizing, had ik nog nooit tegengekomen, wel blauwe, witte, en zwarte natuurlijk (nee, niet van t stof
))
Google geeft mij direct 10 pagina's aan resultaten...
(SN7441 en SN74141 zijn pin-compatibel)
Hoezo, onvindbaar?....
CD 
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 19 februari 2006 18:04:16 schreef jossie:
Nee, ik heb/had er eentje met een MCxxxxx IC.
Tja, die MC34063A's...
Zijn nogal bekend dat ze het laten afweten.
Ik gebruik ze in ieder geval niet meer.
Ideaal is de MAX1771.
Alleen verkrijgbaar in SMD en nogal kritisch wat betreft PCB layout en componenten.
Zie: http://www.desmith.net/NMdS/Electronics/NixiePSU.html
Up to 129mA @ 187V...
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 24 februari 2006 14:02:34 schreef Lucky luke:
uit die kakelende voeding van jou, van blz 17. als ik die tenminste werkend krijg want hij zwijgt in alle talen.
Welke onderdelen heb je gebruikt voor:
inductor? (geen choke!)
diode? (fast recovery: UF4004, BYV27-400, BYV95C?)
MOSFET? (IRF740, IRF840, IRF730?)
Buiten deze 3 onderdelen is de rest van de onderdelen niet kritisch.
dat zei je me even terug ook al, en dat ga ik ook doen. zit ik alleen nog met de dpweerstand, klopt mijn redenatie?
Zie mijn post van 23/02/2006-17:19: DP-weerstand 120k bij 170V en anodeweerstand van 9.1k.
CD 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 26 februari 2006 17:34:07 schreef Turbokeu:
[...]
Zal werken als je niet boven de 200V komt (repetitive peak reverse voltage is 250V maar de continuous peak reverse voltage is maar 200V).
Trr=50nsec is goed.CD
hmmm. OK, dan doe ik die diode.
dan nog over die weerstanden, als ik nou eens elk cijfer 10k geef, en de dp's elk 120k, en niks in de anode, gaat dat dan ook goed, als er steeds 1 cijfer en 1 dp aan zijn?
(lijkt mij wel, maar ben nieuw met nixie's)
django74
Nixie Fool !!!
Toch maar de stap genomen ....
Mijn zelfbouw nixie klok met standaard trafo omgebouwd naar een zelf gemaakt printje met ingebouwde schakelende voeding. (mc34063a) 
DC 12volt input (200mA)
pic processor 18f2520
RTC (ds1340) met battarij backup.
En joepie!! hij doet het... Tenminste.. hij geeft de tijd weer.. alleen nog het gelijkzetten en dcf-77 ontvangst programmeren..
En voor de liefhebber een closeup:
De RTC is in smd uitvoering en zit onder de battarij.
De mc34063 is ook in smd en zit ergens achter het spoeltje 
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 26 maart 2006 21:22:51 schreef Fub:
[...]Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Een cijfer gloeit toch alleen maar op als er een stroom doorheen loopt? En de transistors zouden er toch voor moeten zorgen dat er geen stroom loopt?
En die hebben een lekstroom, die er voor kan zorgen dat ze al oplichten.
[...]En die zet ik dan voor de transistors? Lijkt mij wel, maar uit het verhaal op franktechniek.nl kan ik dat niet precies opmaken.
Ja.
[...]Na nog eens narekenen zie ik dat je volkomen gelijk hebt. Nou ja, 1W weerstanden doen het ook...
Die zullen het ook doen ja.
Turbokeu
Golden Member
Op 26 maart 2006 21:22:51 schreef Fub:
[...]Ik weet niet zeker of ik dat begrijp. Een cijfer gloeit toch alleen maar op als er een stroom doorheen loopt? En de transistors zouden er toch voor moeten zorgen dat er geen stroom loopt?
[...]En die zet ik dan voor de transistors? Lijkt mij wel, maar uit het verhaal op franktechniek.nl kan ik dat niet precies opmaken.
[...]Na nog eens narekenen zie ik dat je volkomen gelijk hebt. Nou ja, 1W weerstanden doen het ook...
Ik heb wel al een paar keer voorgehad dat bepaalde MPSA42 torren een veel grotere lekstroom hadden. Vervangen door een ander exemplaar was dan de oplossing.
De anti-ghost mod houdt in dat alle kathodes van de nixiebuis via diodes (OR-poort functie) op het knooppunt van twee tussen de +170V en massa geplaatste 47k weerstanden op het halve voedingspotentiaal gehouden worden. Dus kan de spanning op een niet-geschakelde kathode nooit hoger worden dan 170/2=85V hetgeen ver onder de ontsteekspanning van de buis is (+/-130-140V).
Ik weet ook niet hoe je je nixies aanstuurt: direct gestuurd of 1x4 gemultiplext.
Indien 1x4 gemultiplext (alle gelijke kathodes van de 4 nixies staan dan parallel) moet de anti-ghost mod maar éénmaal toegepast worden op de kathodes.
Indien direct gestuurd moet elke buis zijn 10 diodes hebben naar het knooppunt tussen de twee 47k weerstanden.
De diodes komen dus op de collector van elke kathodestuurtransistor.
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 26 maart 2006 21:33:30 schreef Jonathan:
@ turbokeu: doe jij komende dagen, weken, maanden nog eens bestelling in america voor die leuke behuizingen??ik zou mijn vriendin wel eens een nixie klok cadeau doen:D (en mezelf ook natuurlijk)
Niet direct, alhoewel ik hier nog 2 nixieklokken zonder Klok K8 behuizing staan heb, en 2 kits die nog opgebouwd moeten worden, waarvan één voor de futuristische Chrome Case behuizing van Cem Dirilgen uit Zwitserland:
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 28 april 2006 13:00:36 schreef beertje_01:
damn wat kost zo'n vette behuizing turbokeu?
vraag me af wat zo'n volledige nixie clock zou kosten....
wrsch te veel voor mij
Zie http://www.klokworks.com.
$75.00 voor de K8, $90.00 voor de K7, +$14.00 shipping.
Reken daarbij een 1.08a (77.00 Euro) of 1.08b (85.00 Euro) nixieklokkit van Claus Urbach, een 12VDC of AC adapter, optionele (maar hoogst aangeraden) DCF77 module, en dan natuurlijk nog de zes nixiebuizen (die je zelf moet vinden/kopen)...
Reken op een kleine 200 Euro voor een complete 1.08a kit, en een 400 Euro voor de complete 1.08b kit met IN-18 buizen.
CD 
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
ligt aan de type van de buizen.
ga dr maar vanuit dat de segmenten ca 2,5 moeten hebben en je dus ook de grid onder spanning moet zetten. maar er zijn andere mensen die e dat veel beter uit kunnen leggen.... of zoek eens op internet.... zoekfunctie hier op forum...
edit: van die 34063ap1 kan ik alleen maar simpele datasheetjes vinden. maxim gooit meestal ook een aantal toepassingsvoorbeelden erbij in. verder doeken dus!!
[Bericht gewijzigd door MAH op ]
django74
Nixie Fool !!!
Leuk kitje om een nixie klokje te bouwen:
http://www.engineersatwork.nl/catalog/product_info.php?products_id=534
jossie
Woei! *heeft etsbak*
Op 11 mei 2006 20:32:34 schreef Gevallenopstraat:
Foto's, de bovenste is de NEC FIP12BGM7 NO. 8 1 - 4 2 1 JAPAN, de onderste is een voor mij mooiere (Omdat hij alleen gewone cijfers heeft en geen fratsen.) FUTABA 13-MT-64GK.
(foto's)
Voor de grotere versies: A.U.B. Niet onnodig vaak openen, ik zit aan de datalimiet van het Uploadarchief vast...
Gevallenopstraat
Mooie VFD's!
Ik heb zelf nog steeds die 12 nixie's liggen, maar binnenkort heb ik m'n etsbak en kan ik eindelijk mijn nixievoeding gaan maken:9.
@GOS: http://jossie.nimio.info/afbeeldingen/VFD Groot - 001.jpg en http://jossie.nimio.info/afbeeldingen/VFD Groot - 002.jpg .. mag je onbeperkt laden
Turbokeu
Golden Member
Op 11 mei 2006 20:32:34 schreef Gevallenopstraat:
Foto's, de bovenste is de NEC FIP12BGM7 NO. 8 1 - 4 2 1 JAPAN, de onderste is een voor mij mooiere (Omdat hij alleen gewone cijfers heeft en geen fratsen.) FUTABA 13-MT-64GK.
Tja, met die bovenste VFD kan je idd niet veel uitrichten...
De Futaba (is duidelijk bedoeld voor toepassing in een rekenmachine):
De 2 filamentaansluitingen zijn hoogstwaarschijnlijk terug te vinden op de 2 buitenste pennen aan beide zijden (doormeten!).
Je kan duidelijk 4 gloeidraden zien in het display.
Dus correcte filamentspanning/stroom bepalen zoals hoger vermeld (wees voorzichtig met de filamentspanning, filamenten niet gloeiend laten oplichten!).
Vervolgens anode/grid aansluitingen opzoeken met een +20-30VDC bron.
Vermits dit een display voor multiplexaansturing is staan alle segmenten van alle digits in parallel.
Als je éénmaal een gridaansluiting gevonden hebt (een pen op de +20-30VDC en met de 2e +20-30VDC aansluiting kan je dan alle segmenten van een bepaald digit doen oplichten) is het makkelijk om de overblijvende grids op te sporen.
Vergeten te melden: de anode/gridstroom per segment/digit is in de grootteorde van enkele mA.
Dan moet je natuurlijk nog een toepassing voor de VFD zien te vinden.
Een µ-controller, 7 bits voor de segment aansturing (9 indien je de DP en het "'" symbool ook wil gebruiken).
Indien je enkel cijfers van 0 tot 9 wil displayen kan je een 4543 BCD naar 7-segment decoder gebruiken (spaart 3 bits uit).
De digitaansturing moet gemultiplext zijn, voor 13 digits heb je dus 13 bits (of 12 indien je het rechtse digit niet gebruikt) nodig.
De gemakkelijkste oplossing zou zijn via een seriëel naar parallel schuifregister, je hebt dan slechts 4 pennen van je µ-controller nodig (seriële data, clock, latch en blank).
Om alle segmenten/digits te kunnen aansturen heb je dan een 22-bits schuifregister nodig.
Daarbij moet het schuifregister dan ook nog de +30-50VDC voor het display kunnen schakelen.
Maxim en Allegro hebben specifiek voor VFD ontworpen schuifregister/drivers:
- Allegro A6812SA of Maxim MAX6921 (20 bit) mits je enkele digits/segmenten niet gebruikt.
- Allegro A6818SA (32 bit).
- of 2x Maxim MAX6920 (12 bit) in cascade (=24 bit)= beste oplossing.
Met deze schuifregister/drivers kan je gemakkelijk een toepassing maken met bvb. een goedkope PIC 16F628(A) of een PIC 16F88.
Laatste probleempje: opwekken van de filamentspanning/stroom en de anode/gridspanning.
Ik gebruik hiervoor de National LM9022N VFD filamentdriver welke naast een 4.8VAC filamentspanning via een truukje ook +22VDC voor de anodes/grids opwekt.
Een gemakkelijker oplossig zou zijn om een voedingstrafootje uit een videorecorder of magnetron met VFD display te slopen.
Deze hebben meestal alle benodigde wikkelingen voor filament, anodes/grids en opwekken van de +5VDC spanning voor de logica.
Ik ben zelf bezig een VFD klok op basis van het Russische IW-18 VFD display met een PIC 16F88 aan 't ontwikkelen.
Schema is af, ben nu bezig met de software:
Succes!
CD 
Turbokeu
Golden Member
Op 9 mei 2006 18:17:31 schreef KP:
Ik heb net zes nixie IN-12a 's voor een prikje gekocht. Ik zou er graag een klokje (hh:mm:ss dus) van maken. Op Google heb ik al wat gevonden, maar mijn kennis van het russisch en duits is niet zo goed, dus ben ik er niets mee. Misschien kent iemand van jullie wel een leuk schematje?
Als je niets tegen een mooi zelfbouwkitje hebt raad ik je de kits aan van Claus Urbach aan (heb er zo al 6 staan).
Voor jouw IN-12 buizen heb je dan de "Nixie clock kit no tube board - for all nixie tubes" van 72.00 Euro nodig.
Deze 1.08-kit met voorgeprogrammeerde 16F876 PIC kan werken op de 50-60Hz netfrekwentie (met 12VAC netadapter), 1Hz GPS signaal of via een Conrad 641148 DCF77 ontvangermodule.
Bij gebruik van de DCF77 module geeft de klok elke minuut ook de datum weer van seconde 50 tot 56.
De tijdinstellingen gebeuren via twee drukknoppen (niet nodig met DCF77) en er zijn 4 instelbare helderheidsinstellingen waarvan de hoogste een mooi fading effect heeft.
Vanaf software V6.0 kan de klok ingesteld worden om de displays uit te schakelen tussen 23:00 en 07:00 (in drie tijdzones) om de buizen te sparen.
De kit bevat alle benodigde componenten, behalve de 12V DC of AC adapter en de nixiebuizen.
IN-12 buizen hebben 1.02mm aansluitpinnen (niet soldeerbaar!), dus moet je SK-136 sockets of aparte 1mm printbusjes gebruiken om de buizen aan te sluiten.
Voordeel van de SK-136 sockets is dat je dan geen tube print moet ontwikkelen maar gewoon de sockets op de juiste afstand in één of ander plaatje monteren en via draadjes met de klokprint kan aansluiten (al dan niet via connectors).
Deze SK-136 sockets zijn héél goedkoop te verkrijgen via eBay (vb. hier).
De 1mm 'Mouser' pinnen zijn mooier maar je moet dan zelf een print ontwikkelen, en vergeet ook niet dat je 12x6=72 pinnen nodig hebt (aan 0.30 tot 0.40 Euro/stuk!).
De zes bijgeleverde 10K anodeweerstanden zijn perfect voor de IN-12 (=3mA kathodestroom bij 170VDC) en moeten in de anodeleiding naar elke buis gemonteerd worden.
CD 
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, de nummering is gedeeltelijk verdwenen.
Het is een NEC buis, de CDx6, alles behalve de x is te ontcijferen
[Bericht gewijzigd door Sine op ]
Turbokeu
Golden Member
Op 13 mei 2006 12:53:35 schreef Sine:
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, de nummering is gedeeltelijk verdwenen.Het is een NEC buis, de CDx6, alles behalve de x is te ontcijferen
[afbeelding]
Waarschijnlijk een CD56, lijkt op de Rodan/Okaya CD12.
Is de glasdiameter 51mm, cijferhoogte 35mm?
Als bovenstaande afmetingen kloppen ben ik geïnteresseerd voor mijn verzameling...
CD 
Turbokeu
Golden Member
Ik heb dit DCF77-ontvangst probleem reeds meerdere malen aangekaart (o.a. in dit topic).
Er zit inderdaad niet veel anders op dan de massa van de voeding te aarden (ik heb gelukkig indertijd zéér goedkope geaarde 12VDC voedingsblokken bij Pollin in Duitsland gevonden), en de DCF77 module via een 3-aderig kabeltje op minstens 50cm van de klok te plaatsen.
Dit probleem doet zich voor zowel met mijn nixieklokken als met mijn DIY LEDklokken dus wordt het effectief niet veroorzaakt door de HSP maar door de microcontroller zelf.
Mijn vriend Richard had mijn 4.0" LEDklok met DCF77 ook nagebouwd maar hij kon bij hem thuis in de UK gewoon geen correct DCF frame ontvangen.
'Metingen' met een scannertje in de directe omgeving van de klok gaven sterke storingen onder de 1kHz aan.
Na mijn PIC-interrupt routines serieus onder handen te hebben genomen was het probleem véél minder en kon de klok eindelijk correcte DCF frames ontvangen.
CD