Het nixie/dekatron/neon etc. topic

Dit topic is gesloten

Op 5 januari 2006 10:32:27 schreef mibedaje:
Een goedemorgen allen tesamen,

Ik heb mijzelf net aangemeld op dit forum vanwege onze gemeenschappelijke interesse ...nixie klok.

Welkom op Circuits Online!

Ik heb van Claus Urbach een klok van hem met zes IN8/2 buizen erop gekocht echter deze geeft het volgende probleem. De laaste drie buizen blijven permant de 7 aangeven en daarmee is dus de tijd eigenlijk niet af te lezen. De klok heeft het een 12uur goed gedaan en toen trad dit probleem op.

De eerste gedachte die bij me opkomt is dat één van de twee driver ic's (de 74141 of russisch equivalent)defect is. Het ontwerp van Claus Urbach maakt namelijk gebruik van multiplexing techniek waarbij één zo'n ic drie buizen tegelijk aanstuurd. Ik hoop voor je dat je nog zo'n 74141 of K155D1 hebt liggen? Anders kun je eerst proberen de twee driver ic's om te wisselen en kijken of het probleem mee verhuist naar de eerste drie bijzen. Als dat zo is, dan weet je zeker dat het ic defect is. Succes!

Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!

Op 5 januari 2006 11:05:35 schreef XiniX:
[...]
Welkom op Circuits Online!
[...]
De eerste gedachte die bij me opkomt is dat één van de twee driver ic's (de 74141 of russisch equivalent)defect is. Het ontwerp van Claus Urbach maakt namelijk gebruik van multiplexing techniek waarbij één zo'n ic drie buizen tegelijk aanstuurd. Ik hoop voor je dat je nog zo'n 74141 of K155D1 hebt liggen? Anders kun je eerst proberen de twee driver ic's om te wisselen en kijken of het probleem mee verhuist naar de eerste drie bijzen. Als dat zo is, dan weet je zeker dat het ic defect is. Succes!

Klinkt alemaal logisch. Goed voorstel om een van de driver ic's om te wisselen en te kijken of het probleem mee verhuisd. Als dit zo is heb ik op dit ogenblik geen idee waar ik die IC's vandaan moet halen. Heb jij voor mij een adres? Alvast harstikke bedankt tot zover!!

Op 5 januari 2006 12:35:04 schreef mibedaje:
[...]

Klinkt alemaal logisch. Goed voorstel om een van de driver ic's om te wisselen en te kijken of het probleem mee verhuisd. Als dit zo is heb ik op dit ogenblik geen idee waar ik die IC's vandaan moet halen. Heb jij voor mij een adres? Alvast harstikke bedankt tot zover!!

Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.

Ik hoef niet van alles het beste te hebben. Ik weet van alles het beste te maken!

Op 5 januari 2006 12:52:31 schreef XiniX:
[...]
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.

He, PERFEKT!!!!!!!
Ik hou je op de hoogte.

Bedankt,
Mike

Op 5 januari 2006 12:52:31 schreef XiniX:
[...]
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.

He, PERFEKT!!!!!!! Zijn dit standaard IC's welke je dan zo kan omwisselen?

Ik hou je op de hoogte.

Bedankt,
Mike

Ik heb hier een aantal IN-14 buisjes liggen die een klok moeten gaan vormen. Jammer genoeg zijn alle datasheets die ik kan vinden in het Russisch, en dat leest wat lastig.
Op deze pagina (ver naar beneden scrollen!) staat dat de buizen oplichten bij 170V en 2.5mA, met een weerstand van 33kOhm.

Dat snap ik dan niet helemaal -- moet ik niet 68kOhm hebben om 2.5mA bij 170V te krijgen?

Op deze pagina staat een calculator waar je de waarde van de weerstand mee kan berekenen. Als ik daar als supply voltage 200 V neem, een Anode voltage van 170 en een Cathode current van 2.5mA, dan kom ik juist uit op 12kOhm!

Die waardes lopen mij wat te veel uit elkaar -- en ik wil niet het risico lopen dat mijn mooie buisjes in rook op gaan! Wat moet ik nu gebruiken als weerstand aan de anode?

Bovendien heb ik ook een zwik IV-17 VFD buisjes, maar daar kan ik al helemaal niks over vinden... Heeft iemand een idee?

hoi,
Je hebt een ontsteekvoltage en een brandvoltage.
stel je hebt een voeding van 190 volt (ontsteek spanning) en je wilt de buisjes laten branden op 170 volt...
dan moet de weerstand dus 190-170 = 20v verwerken.
je buis wilt b.v. 6ma hebben... R= u/i = 20/6m = ong. 3K
(dit is slechts ff een voorbeeltje )

Bedoel je de IN-17 (nixie) of IV-17 (VFD)
ik heb van beiden de datasheet. voor de IV17 kan je ook de datasheet van de IV-4 nemen, deze is nagenoeg gelijk.

Nixie Fool !!!

Op 5 januari 2006 12:52:31 schreef XiniX:
[...]
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.

Een goedemorgen XiniX,

Je had gisteren dus gelijk, v.w.b. de IC welke stuk kon zijn.
De K155D1 omgewisseld en het probleem verschoof zich naar de eerste 3 buizen. Wat zouden 2 van die IC's bij jou moeten kosten. Ik heb nu de russische uitv. erop zitten.

Op 5 januari 2006 22:07:21 schreef django74:
Je hebt een ontsteekvoltage en een brandvoltage.

Dank voor deze uitleg! Het is me nu een stuk duidelijker. Helaas is mijn Russisch nog niet genoeg om ook het ontsteekvoltage uit de datasheet te kunnen halen, maar ook in dit schema wordt een IN-14 gevoed met 170V met een serie-weerstand van 33K. Dan ga ik er maar van uit dat dat klopt.
Als ik dat dan weer in die calculator stop, dan blijkt het brandvoltage zo'n 88 volt te zijn.

Bedoel je de IN-17 (nixie) of IV-17 (VFD)? ik heb van beiden de datasheet.

Het gaat om de IV-17, de 14-segments VFD buis. Zou je me de datasheet willen toesturen op hein [at] ragas [punt] nl? Mijn Google-fu laat me in de steek... :(
Bedankt!

Info over de IN-14 vindt je op bladzijde 8 van de volgende datasheet: klik hier.

Ik heb trouwens voor de liefhebbers een paar numitrons bij vraag en aanbod gezet.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 5 januari 2006 12:52:31 schreef XiniX:
[...]
Als er nou na omwisselen blijkt dat er daadwerkelijk zo'n driver IC defect is, laat het me weten. Ik heb hier nog wel zo'n reserve IC-tje liggen. Tegen een kleine vergoeding wil ik je die dan wel toesturen.

Zeg ben jij er vrijdag ook op jet? anders hoef ik geen doosjes enzo mee te sleuren :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Sine

Moderator

Hee nixioids ...

Misschien wel interessant voor de deze of gene, ik heb er zelf al eentje :

Klique

Turbokeu

Golden Member

@Sine:

Verdorie!
Besef ik nu dat de Guido Mennen waarvan ik die defecte Z568 nixiebuis op marktplaats.nl rond eind september gekocht heb onze eigenste Sine is!
De wereld is toch klein...

CD :)

PS voor de anderen: Ik wist dat die nixiebuis defect was (is voor mijn buizenverzameling)

PS voor Sine: Heb je nog andere (goede of defecte) buisjes te koop? (nixie, VFD, numitron, dekatron)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Turbokeu

Golden Member

Op 12 januari 2006 22:23:20 schreef Sine:
Hee nixioids ...

Misschien wel interessant voor de deze of gene, ik heb er zelf al eentje :

Klique

Die PM2421 interesseert me wel (past goed bij mijn PM2422).
'k Ga eens navragen naar de verzendkosten naar België ('t is nu te fris om die Philips met de Harley te gaan ophalen...:()

CD :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 13 januari 2006 06:32:11 schreef Turbokeu:
@Sine:

Verdorie!
Besef ik nu dat de Guido Mennen waarvan ik die defecte Z568 nixiebuis op marktplaats.nl rond eind september gekocht heb onze eigenste Sine is!
De wereld is toch klein...

Tjek :P

Nee verder interessant spul valt wel mee, een paar dode IN18's een nog een nieuwe 13cm CRT voor de geintereseerden

Hallo allen,

Ik zou heel graag zo'n nixie klok thuis hebben staan maar ik heb geen kaas gegeten van electronika.
Nu is het zo dat ik aan zm 1080, zm 1130 of zm 1210 buizen kan komen maar zoals ik schreef is de rest voor mij een probleem.
Kan iemand mij de weg wijzen naar een kant en klare kit zonder behuizing voor deze type buisjes?
Anders zal ik heel goed moeten zoeken en diep in de buidel tasten voor een komplete klok.

BVD.

Sine

Moderator

Wat wil je uitgeven ? Voor zo'n 60 euro zijn er heel leuke kits te vinden links en rechts.

bij http://nixieuhr.de/ bijvoorbeeld

ja, ik heb het gevonden denk ik:
http://www.clausurbach.de/catalog/product_info.php?currency=EUR&cP…

waarschijnlijk met:
http://www.clausurbach.de/catalog/index.php?currency=EUR&cPath=24&…

Alleen mijn probleem is dat ik geen kennis van electronika bezit en geen gereedschappen om het in elkaar te zetten.

Of is het dusdanig dat een beginneling met een soldeerbout het in-elkaar kan zetten?

Op 23 januari 2006 22:23:03 schreef Cienfuegos:
Of is het dusdanig dat een beginneling met een soldeerbout het in-elkaar kan zetten?

Volgens mij is die zonder smd, dus dat zou moeten lukken.
Eventueel wil ik het wel solderen:).

Woei! *heeft etsbak*

Ik ga het proberen en als ik in de problemen kom horen jullie het misschien nog wel, in ieder geval bedankt voor de tips en aangeboden hulp.

woei ik heb mijn In-12A buisjes ook binnen \o/ en ik ben bijna klaar met een mini lib voor eagle (bevat alleen de in-12a) voor de geintreseerde kan ik hem wel ergens posten

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Op 28 januari 2006 11:55:01 schreef Gerwin:
woei ik heb mijn In-12A buisjes ook binnen \o/ en ik ben bijna klaar met een mini lib voor eagle (bevat alleen de in-12a) voor de geintreseerde kan ik hem wel ergens posten

Heeft er iemand toevallig een Eagle libje voor de IN17 ?

Jakke

ftp://ftp.cadsoft.de/eagle/userfiles/libraries/nixie_tube.lbr

^^ die heeft NIXIE Tube's (ZM1000,ZM1040,ZM1042,IN-18,Neon-Bulb) aan boord maar ik weet niet of de in-18 en de in-17 de zelfde aansluiting heeft

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Sine

Moderator

De In18 heeft een heel andere voet dan de IN17, ben bang van niet dus

Even foto's gemaakt van mijn In-12a's :)

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie.jpg

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie1.jpg

http://members.lycos.nl/gerwin2003/co/nixie2.jpg

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Dit topic is gesloten